Dinsdag 07/07/2020

Clippremière

Bekijk hier de nieuwste clip van J. Bernardt: pyromanenporno

Beeld Tobias Jansen

Vuur! Ontploffingen! Moord! Horror! Opwinding! Wie - net als wij - stiekem begint te gloeien bij het zien van hoog oplaaiend vuur én de gruwel niet schuwt, heeft er met de videoclip van ‘The Other Man’ een heetgebakerd hoogstandje bij. Met Jinte Deprez van J. Bernardt in een intimiderende dubbelrol … ça va bruler près de chez vous!

It's a rotten pact, sealed on the seventh floor,” zingt J. Bernardt lijzig in ‘The Other Man’. Hoe verdorven precies, wordt duidelijk wanneer de clip zich in elegant zwart-wit ontvouwt. Aanvankelijk zie je Jinte Deprez ijsberen, koffie drinken en lummelen in een Brussels kantoorgebouw. Zijn ware aard komt pas gaandeweg aan het (brandende) oppervlak, terwijl een documentaireploeg hem volgt. 

Uiteindelijk maakt hij de filmploeg, die hem volgt, zelfs medeplichtig aan zijn daden. Een beetje zoals in de legendarische mockumentary C’est arrivé près de chez vous, dus.

Méér verhullen zou het plezier enigszins vergallen: de video is immers zo ingenieus gemonteerd dat je pas na enkele kijkbeurten de eindjes aan elkaar kan knopen. Of dénkt te kunnen knopen.

Nooit geweten trouwens dat er zo’n vuurzucht in Deprez huisde. “Er schuilt kennelijk een pyromaan in mij,” grinnikt de frontman van J. Bernardt en Balthazar. “Maar ik vond het toch vooral heel gevaarlijk. Mijn baard raakte tijdens één van de scènes zelfs volledig verschroeid. Die groeit nu pas terug. En wat ik voor eeuwig kwijt ben, is vijf jaar van mijn leven. Er was geen budget voor een stuntman, dus ik moest zelf met vuur spelen. Niet echt voor herhaling vatbaar, geloof me.”

Verbandman

Volgens hem ontsproot het idee achter de clip aan de wilde verbeelding van regisseur Tobias Jansen. “Ik liet hem volledig zijn gang gaan. Bij hem kun je kiezen of je ergens volledig in meegaat, of helemaal niét. Hij wil geen vingerbreed wijken van zijn ideeën. Dan weet je dat je het met een échte artiest te maken hebt, hé. Toby had twee scripts klaarliggen voor mijn vorige clip, en dat tweede verhaal vond ik zo goed dat ik er voor deze song mee wilde werken. Maar zo gaat dat dus niet bij hem.”

Volgens Jansen is de plot van de clip ruim interpreteerbaar. “Maar voor mij persoonlijk is het verhaal concreet. Het draait om een documentaire over een man die ooit zwaar verbrand is geraakt en vandaag werkt in een Brussel. Tegelijk met de protagonist - Jinte, dus - zie je een mysterieuze figuur met een ingezwachteld hoofd in beeld verschijnen: ‘Verbandman’. Hij wordt ook gevolgd door het team, maar is duidelijk erg schuw. Uiteindelijk gaat het hele team mee in de waanzin van Jinte, met fatale gevolgen.”

Still uit de clip ‘The Other Man’Beeld Tobias Jansen

Doodgewoon maar extreem

“Je noemde net C’est arrivé près de chez vous, en die film heb ik effectief geplagieerd,” vertelt Jansen. “Nu ja, ik vind het eerder “eerlijke plagiaat”, want de link die ik leg is heel duidelijk. Méér een hommage, dus.”

“Hetzelfde deed ik met The Face of Another, een Japanse film van Hiroshi Teshigahara. Daarin krijgt iemand die verminkt raakte in een brand een levensechte siliconenhuid aangemeten. Door dat masker vergeet hij dat hij ooit zwaar verbrand raakte. Door een soortgelijk proces gaat Jinte in het verhaal. Daarnaast vond ook Haruki Murakami zijn weg naar de clip. In zijn bundel De olifant verdwijnt werd een kortverhaal opgenomen, dat ‘Schuurtjes in brand steken’ heet. Die referentie sloop ook overduidelijk binnen in de video, waarin ‘Verbandman’ de ploeg meetroont in zijn obsessie.”

Still uit de clip 'The Other Man'Beeld Tobias Jansen

Belangrijk dan het verhaal zelf vindt Jansen de ontwikkeling dat de cameraploeg dichter komt. Té dicht zelfs. Een teken van de tijd. De clipmaker wilde verder ook geen extreem personage neerzetten in de video, maar een doodgewone kerel die extreem gedrag vertoont. Dat de behoorlijk cameraschuwe Deprez zowaar in die hoofdrol gecast werd, mag een wonder heten. “Ik heb behoorlijk wat toegevingen moeten doen,” knikt de frontman. “Eigenlijk wilde ik allesbehalve acteren in de clip. En ook niet teveel moeite hoeven doen. (grinnikt) Maar dat is dus helemaal anders uitgedraaid. Ik speel trouwens ook zélf ‘Verbandman’. Wreed afgezien. En ook de lange make-upsessies voor de opnames met siliconenhuid waren ellendig.”

Natuurlijke flair

Jansen lacht. “Jinte is een speciaal figuur. Hij weet heel goed wat hij niét wil. Acteren hoort daar inderdaad bij. Jammer, want ik vind hem een groot talent als acteur. Hij heeft een heel natuurlijke flair. Zelfs erg goede acteurs kunnen niet altijd verbergen dat er een camera aanwezig is op de set. Bij hem is dat niet zo. Ik moest alleen een goede manier vinden om hem in beeld te kunnen brengen. Een gròte uitdaging. (lacht) Kijken naar de camera vond hij al een hele opdracht. Ik moet er dus steeds voor zorgen dat hij niets hoefde te doen wat mogelijk tegen zijn natuur indruiste. Maar wat ik zo fantastisch vond aan het werken met hem, is dat hij zichzelf uiteindelijk wel volledig gaf tijdens de opnames zelf. Dan mocht hij dus gerust wat tegenspartelen tussen twee takes door. Jinte is ontzettend koppig, maar we hebben tegelijk ook veel respect voor elkaar. Dat maakte het werken zalig.”

Still uit de clip 'The Other Man'.Beeld Tobias Jansen

Al geeft Jansen ook toe dat zaligheid en gevaar soms dicht tegen elkaar aanschurkten tijdens de opnames. “We hebben bewust geen special effects gebruikt. Alle branden waren écht. En die ontploffing? Euh, die was niet voorzien. (lacht) We hebben nochtans zo veilig mogelijk proberen werken om onszelf te beschermen. Maar als je zo realistisch mogelijk te werk gaat, heb je niet altijd alles onder controle. In dat verband moet ik zéker nog producer Chanel Selleslach en Nono C. vernoemen. Omdat een clip als deze nooit mogelijk was geweest zonder hen. Je hebt mensen nodig die geloven in zulke ideeën. Hoe gek ze ook zijn.” 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234