Maandag 24/06/2019

Televisie

BBC schakelt versnelling hoger in strijd tegen Netflix en Amazon: “Lineaire televisie is echt nog niet dood”

Op zijn showcasefestival pakte BBC onder meer uit met een nieuwe seizoen van ‘Top Gear’, met de nieuwe presentatoren Andrew Flintoff, Paddy McGuinness en Chris Harris. Beeld Photo News

Terwijl Netflix, Amazon en Disney met miljarden goochelen om de kijker on demand te paaien, moeten ook de klassieke omroepen vol aan de bak om niet helemaal weggedrumd te worden. Zelfs de BBC, de grootste der omroepen, kan niet op zijn lauweren rusten. Al betekent dat niet dat de grote revolutie al voor morgen is. 

“Meer Brits drama van topkwaliteit voor je geld...” Met één welgemikte tweet en een begeleidende afbeelding over de kostprijs van de Netflix-reeks The Crown wou de BBC midden vorig jaar toch even duidelijk maken dat het Amerikaanse platform toch niet echt het ultieme voorbeeld was. Want voor die 112 miljoen euro dat Netflix had betaald voor twee seizoenen van de reeks over het Britse – het soort kostuumdrama waar de BBC lang het patent op had – maakte Auntie Beeb naar eigen zeggen achttien reeksen. Het moest dus maar eens gedaan zijn met die eeuwige en vaak onterechte verheerlijking van Netflix, oordeelde de BBC.

En dan te weten dat The Crown eigenlijk eerst bij de BBC zat. “Maar die reeks was moeilijk voor ons om die zo te maken”, zegt Cecilia Beacon, de programmadirecteur bij de BBC die verantwoordelijk is voor de wereldwijde markt. “Als wij The Crown gemaakt hadden, zou het iets anders geworden zijn. Nu zat het goed.”

De pijn rond The Crown mag dan al weggeëbd zijn, het betekent niet dat de Britse openbare omroep achterover is gaan liggen. In Liverpool hield de omroep in februari zijn jaarlijkse showcasefestival waar hij enkele honderden uren aan nieuwe programma’s voorstelt aan kopers uit de tv-wereld. “En we worden elk jaar groter en groter”, zegt Paul Dempsey, directeur Global Markets bij BBC Studios. “Dit jaar ontvangen we hier meer dan 700 klanten uit de hele wereld, met onder meer het hoogste aantal ooit uit Azië.” 

Zij konden er onder meer kijken naar nog maar eens een nieuw seizoen van Top Gear, met alweer nieuwe presentatoren, maar ook een zoveelste verbluffende natuurreeks van sir David Attenborough, de man die zijn beroemde stem ook even aan Netflix leent. Voor een vol auditorium gaf hij een masterclass documentaires maken, met beelden van onder meer een ijsbeer die een beloega, een witte walvis, aanvalt. Maar evengoed stond het eerste Britse tv-project van Oscar-winnaar Steve McQueen op het menu, Dr. Who en Dancing with the Stars, naast een resem andere nieuwe fictiereeksen die de concurrentie met de Amerikaanse giganten moeten aangaan op de tv-markt.

Budgetten

Om die vaak peperdure reeksen te kunnen blijven maken – aan de nieuwste Attenborough werkten enkele honderden mensen gedurende vier jaar – moet de BBC echter ook het roer omgooien. Sinds de komst van Netflix zijn de productiebudgetten pijlsnel de hoogte in gegaan. Voor kleine Vlaamse omroepen zijn die al langer onbetaalbaar, maar ook de BBC kost het moeite om bij te benen. Om daarin te slagen besliste het vorig jaar om zijn productietak te laten samenvloeien met BBC Worldwide, zijn commerciële arm die alle programma’s op de internationale markt verkoopt. Het nieuwe BBC Studios, dat zich kan meten met de grootste tv-bedrijven ter wereld, moet beter de concurrentie met Netflix en co kunnen aangaan.

“We blijven de ambitie hebben om big budget-reeksen te maken”, zet Paul Dempsey. “Alleen kan één zender dat niet meer betalen. Met BBC Studios kunnen we nu samen met andere producenten en zenders vanaf het prille begin van een project samenwerken. En als buitenlandse zenders een reeks bij ons willen bestellen kan dat ook, zelfs al komt die niet op de BBC.” 

“Het toont dat de BBC de concurrentie head-on aangaat”, zegt Cecilia Beacon. “We rusten niet op onze lauweren. De investeringen blijven stijgen en we zetten nog steeds in op programma’s die de vaste patronen doorbreken. Iets als Stranger Things zouden wij nooit maken, maar we hebben wel Dr. Who. Zulke uitdagende reeksen willen we blijven maken.”

Om die tot bij de kijker te blijven brengen, rekent de Britse omroep ook op on demand-platformen. Daarom maakte hij vorige week bekend de handen in elkaar te slaan met de commerciële concurrent ITV en een Netflix-concurrent te lanceren in het Verenigd Koninkrijk, in navolging van het platform dat ze al samen in de Verenigde Staten uitbaten. Britbox, zoals de dienst heet, moet dit najaar nog online komen en het beste van beide omroepen bundelen en er mee voor zorgen dat mensen die alleen nog op aanvraag kijken hun programma’s blijven kennen. 

Lineair kijken

Al betekent dat niet dat de BBC opeens alles op on demand en online zet. Ook de traditionele televisie blijft belangrijk. “Er mag dan al druk zitten op het lineaire kijken, er is geen signaal dat erop wijst dat onze zenders het minder goed doen”, zegt directeur Cecilia Beacon. “Onze topprogramma’s halen nog altijd makkelijk vijf, zes, zeven miljoen kijkers. Nee, lineaire televisie is echt nog niet dood.”

‘One Planet: Seven Worlds’, de nieuwe natuurdocu waaraan sir David Attenborough zijn stem verleent. Beeld Still BBC

Dat zien ze volgens de BBC ook in de Benelux, waar verschillende van hun belangrijkste reeksen eerst op BBC First te zien zijn met ondertitels. Vier jaar na de lancering is de zender in Nederland de elfde grootste zender en scoort hij beter dan de kleine broertjes en zusjes van de grote zenders. In Vlaanderen zijn er geen officiële cijfers, al bekleedt de zender hier niet dezelfde positie omdat hij bij Telenet en Proximus in betaalpakketten zit. Alleen bij Orange, de kleine derde speler, zit BBC First in het gratis pakket.

“Maar het bereik stijgt wel,” zegt Paul Israël, die de BBC vertegenwoordigt in de Benelux. Toch zien ze ook daar de impact van het veranderend kijkgedrag. “Bij BBC First kan je ook op aanvraag of via een tweede scherm kijken. Dat niet-lineaire kijken is vooral bij jongeren sterk. Met het tv-kanaal doen we het dan weer beter bij vrouwen van 35 jaar en ouder. Een lineair kanaal heeft dus een ander publiek, maar er blijft dus nog altijd ruimte voor zo’n kanaal. Op dat vlak bekleedt de BBC toch een unieke positie. Mensen hebben veel affiniteit met onze programma’s en daardoor hebben we een loyale fanbase.”

Jongeren

Alleen: bij oudere kijkers mag de BBC dan nog steeds een keurmerk zijn, is dat ook nog zo bij tieners of zelfs twintigers? Zij groeien op in een andere mediawereld waar andere merken vaak de toon zetten. Traditionele keurmerken zoals de BBC, of de VRT bij ons, hebben het vaak moeilijk om aan te knopen bij de leefwereld van de jongeren. Naast de digitale transformatie is dat de grote uitdaging voor de BBC, merkte eerder ook technologiedirecteur Stuart Page op. “We moeten opnieuw de jongeren kunnen bereiken, en dan vooral de min-dertigjarigen.” In Liverpool werd ook gegoocheld met cijfers die de verandering aantonen: in de Verenigde Staten zou één op de vier kinderen jonger dan tien jaar al een gsm hebben. Een gemiddelde tiener heeft in het Verenigd Koninkrijk voor schooltijd al meer dan tien filmpjes op YouTube bekeken. Probeer daar als tv-zender maar eens tegenop te boksen.

Om die reden – maar toch vooral ook omdat de BBC zwaar moest besparen – besliste de Britse openbare omroep enkele jaren geleden al om van BBC 3 een pure online omroep te maken. “Met meer uitdagende, soms wat provocerende docu’s hebben we zo een sterk online merk kunnen uitbouwen”, zegt Beacon. “En als we merken dat iets erg goed scoort, ook bij andere publieken, komen die programma’s nadien soms ook nog op lineaire televisie.” 

“De BBC blijft toch een betrouwbare bron van kwaliteit,” merkt Paul Israël op. “Het blijft een sterk merk, ook bij jongeren. Je merkt toch dat ze blijven kijken.” Al lukt dat bij BBC First vooral goed met meer complexe drama’s als Tin Star en The Uncivil War.  Ook een ouder verhaal als Picnic at Hanging Rock doet het op dat vlak goed omdat we daar met een jonge cast werken en hedendaagse toon aanslaan. Het oogt zo heel modern.” Al blijkt verrassend genoeg ook een oude rot als sir David Attenborough een magneet voor jonge kijkers. De man mag dan al 92 jaar oud zijn, als hij vertelt over wat er in de jungle of op de savanne gebeurt blijft iedereen kijken, merkt Cecilia Beacon op. “Je associeert hem er niet meteen mee, maar met Attenborough bereiken we echt veel millennials.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden