Maandag 18/10/2021

BBC draait documentaire achter de schermen van Facebook

Mark Zuckerberg geeft zelden interviews, maar Newsnight-gezicht Emily Maitlis wist hem te strikken voor een goed gesprek. Beeld UNKNOWN
Mark Zuckerberg geeft zelden interviews, maar Newsnight-gezicht Emily Maitlis wist hem te strikken voor een goed gesprek.Beeld UNKNOWN

Hoe hou je de adverteerders én de gebruikers van je sociaalnetwerk tevreden? Een antwoord vinden op die vraag is de grootste uitdaging voor Facebookbedenker Mark Zuckerberg. Dat blijkt uit de BBC-documentaire Inside Facebook.

BBC-journaliste Emily Maitlis vroeg en kreeg exclusieve toegang tot de kantoren van Facebook en slaagde er bovendien in om Mark Zuckerberg, de man die de sociaalnetwerksite uit de grond stampte, voor de camera te krijgen. Het resultaat heet Inside Facebook, een documentaire die niet alleen het ontstaan van Facebook schetst, maar ook een aantal vraagtekens bij de toekomst van de site plaatst.

Het succesverhaal van Facebook is ondertussen bekend. Op zeven jaar tijd stampten Zuckerberg en de zijnen een bedrijf uit de grond dat ondertussen miljarden waard is. Interessant wordt de documentaire dan ook pas wanneer de toekomst van het bedrijf wordt belicht. De sociaalnetwerksite moet zijn inkomsten immers uit advertenties puren en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Op het gebied van search,de advertenties die je te zien krijgt wanneer je op het internet zoekopdrachten ingeeft, kan niemand voorbij Google. "Het is ook niet onze bedoeling om de concurrentie met hen aan te gaan", vertelt Sheryl Sandberg, de COO van Facebook die een verleden bij Google heeft. Facebook wil de adverteerder eerder verleiden met de uitgebreide kennis die het over zijn gebruikers heeft. Dankzij de persoonlijke gegevens die elke gebruiker op de site achterlaat, kunnen adverteerders hun reclameboodschappen perfect op hun doelgroep richten.

Pijnlijk
Maar ook dat is niet zonder gevaar. Steeds meer gebruikers hebben immers vragen bij de bescherming van hun privacy. Iets waar Zuckerberg zelf minder mee inzit. "Natuurlijk is privacy belangrijk", laat hij optekenen. "Maar hoe meer mensen op Facebook delen, hoe interessanter en boeiender de ervaring voor hen wordt." Het is dus zoeken naar een evenwicht tussen de commerciële belangen en die van de gebruikers.

Dat ze bij Facebook nog niet helemaal weten hoe ze dat evenwicht moeten bereiken, wordtpijnlijk duidelijk wanneer het over de sponsored stories gaat: advertenties voor een product waarvoor zonder toestemming foto's en namen gebruikt worden van mensen die zich als fan van dat product hebben geuit. Wanneer de journaliste daar een kritische vraag over stelt, levert dat een gestameld, nietszeggend antwoord op.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234