Woensdag 01/04/2020

Zedendelicten

"BBC-coryfee Jimmy Savile misbruikte 63 mensen in ziekenhuis"

Jimmy Savile.Beeld AP

De vroegere BBC-coryfee Jimmy Savile heeft in het Stoke Mandeville Hospital in Aylesbury nabij de Engelse universiteitsstad Oxford meer dan zestig mensen seksueel misbruikt, onder wie een kind van acht jaar. Het was bekend dat hij een "seksuele lastpost" was, maar er werd niets tegen hem ondernomen. Dat staat in een nieuw rapport over veronderstelde seksuele misdrijven van de man, waarover Britse media berichten.

Volgens een nieuw, 348 bladzijden tellend rapport, aangehaald door de openbare omroep BBC, heeft Savile tussen 1968 en 1992 63 mensen in het ziekenhuis misbruikt: patiënten, bezoekers en personeelsleden. Hij was daarbij een "voorbedachte opportunist". Savile was mecenas van het ziekenhuis en kon er zich vrijwel overal vrij bewegen, en doen en laten wat hij blijkbaar wou.

Een achtjarige bezoeker is tien keer verkracht. Tien van zijn slachtoffers waren jonger dan twaalf jaar, 27 jonger dan vijftien. Het oudste slachtoffer was 75 jaar, het jongste vijf jaar, aldus SkyNews.

Savile zou ook gewoon toegang hebben gehad tot het mortuarium van het ziekenhuis. Er zijn getuigenissen dat hij seks met lijken zou hebben gehad. Maar bewijzen zijn er niet, tenzij dat de man heeft toegegeven veel tijd in het lijkenhuis te hebben doorgebracht om te roken.

Niet ernstig genomen

Er is tussen 1972 en 1985 tien keer klacht ingediend bij personeel van het ziekenhuis en één keer, in 1977, bij de politie. Maar de informatie werd niet ernstig genomen of raakte nooit tot bij de ziekenhuistop. Personeelsleden die klaagden over het gedrag van Savile kregen een "stevige berisping". De formele klacht werd later ingetrokken.

De op 31 oktober 1926 geboren Savile overleed op 29 oktober 2011. Tijdens zijn leven gelauwerd en zelfs geridderd voor zijn liefdadigheidswerk, kwamen een jaar na zijn dood massa's beschuldigingen van misbruik aan de oppervlakte. De presentator en DJ wordt ervan verdacht in nog zowat veertig andere verpleeginrichtingen mensen te hebben misbruikt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234