Maandag 26/09/2022

NieuwsGroot-Brittannië

BBC betaalt schadevergoeding na misleidend interview

null Beeld AFP
Beeld AFP
Redactie

De BBC gaat een schadevergoeding betalen aan de vroegere nanny van prins William (40) en prins Harry (37). Vorig jaar bleek uit een onderzoek dat BBC-interviewer Martin Bashir, die in 1985 een bekend interview met prinses Diana afnam, de broer van de prinses had misleid met informatie. Bashir vertelde aan Earl, de broer van Diana, dat nanny Tiggy Legge-Bourke een affaire zou hebben gehad met prins Charles. Op die manier wilde hij Diana strikken voor het interview.

Een vertegenwoordiger van de BBC heeft in het hooggerechtshof excuses aangeboden voor die uitspraken en een schadevergoeding beloofd. “De BBC aanvaardt dat de aantijgingen tegen de eiser volledig ongegrond waren, nooit hadden mogen worden uitgesproken en dat de BBC destijds niet genoeg onderzoek heeft gedaan naar het Panorama-interview met Diana, waar wel reden toe was”, aldus de vertegenwoordiger.

Eerder werd al bekend dat Mark Killick, een BBC-journalist die werd ontslagen nadat hij zijn zorgen had geuit over de omstandigheden rond het interview, ook een schadevergoeding krijgt. Hij had zijn ex-werkgever destijds geïnformeerd over valse bankafschriften die waren gebruikt om Diana over te halen tot een gesprek, maar kreeg daarna zijn ontslag.

null Beeld AFP
Beeld AFP
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234