Zondag 20/10/2019

Pukkelpop

Bazart draaide warm voor Pukkelpop in de Charlatan: edelmetaal en mayhem

Bazart in Charlatan. Beeld n

Ze groeiden in recordtempo op tot het huisorkest van de Lotto Arena en het Sportpaleis. Maar om de borst nat te maken voor Pukkelpop vandaag, koos Bazart voor de intimiteit van de Charlatan. In het Gentse café gingen zo’n tweehonderd fans létterlijk en figuurlijk door de knieën voor de drie Goud-haantjes.

"Hopelijk smijten ze niet met bier naar onze kop, zodat we met ons materiaal nog op Pukkelpop kunnen spelen." Mathieu Terryn grinnikt, maar hij lijkt er effectief niet helemaal gerust in. Voor het eerst sinds lang staat de groep nog eens op een podium, en de afstand tussen publiek en instrument is zo klein dat fans meteen represailles kunnen nemen als de nieuwe songs hen niet zouden bevallen.

"Ik ben écht best wel zenuwachtig", vertrouwt Terryn ons dan ook met een bedenkelijke blik toe. Een half uur later zien we hem dollen met één van de crewleden, tijdens een duel met barkrukken. Maar die geintjes zijn er om de adrenaline en nervositeit te onderdrukken. 

"Dit is ons eerste concert sinds oktober vorig jaar, hè", legt hij uit. "Het voelt allemaal heel raar en onwennig aan, eerlijk gezegd." Daar zal een uur later nochtans weinig van te merken zijn. Zo’n vijf jaar nadat Bazart al eens in de Charla stond, triomfeert de groep met een sensationele show die de onschuldige opwinding van de beginjaren in herinnering brengt. De volgepropte zaal voelt bloedheet aan, en het publiek reageert nog nét iets warmbloediger. "Dzjiezes kraaist, het is hier fuckin' warm", lacht Mathieu zijn tanden bloot na een zinderend 'Tunnels'. 

Legendarisch

Zo’n vijf jaar geleden zette Bazart zijn eerste, behoedzame stappen op het podium, met een optreden in de Charlatan. Het trio voelt daarmee ook een emotionele band met de zaal. "Hier is het eigenlijk allemaal begonnen voor ons", zegt zanger, gitarist en toetsenist Simon Nuytten. Mathieu knikt. "We hadden overal een try-out kunnen doen, maar deze plaats voelt logisch en goed aan. Méér nog: ik denk zelfs dat deze avond wel eens legendarisch zou kunnen worden."

Beeld Francis Vanhee

Ver benevens de waarheid zit de frontman niet. Al bij de eerste noot gaat het publiek in overdrive. “We zijn zo blij om hier te zijn, en zo blij dat jullie hier staan,” reageert Mathieu even verguld als dankbaar na ‘Voodoo’, terwijl hij de kolkende parterre overschouwt. 

De zenuwen stonden vooraf strakgespannen, maar na de tweede song ‘Nacht’ flitst zijn tong al triomfantelijk uit de mond. De fans zijn de songs hoorbaar nog niet verleerd, en zingen elk strofe of refrein woord voor woord mee. Zonder uitzondering gaan ze ook door de knieën op zijn aangeven. In de megahit ‘Goud’ hurkt iedereen gewillig, waarop de frontman midden in het publiek gaat zitten, en na een kloeke samenzang van het overbekende refrein (“Liever snel naar de hel dan traag naar de hemel”) mee de lucht in te springt.

Bazart in de Charlatan. Beeld Francis Vanhee

Eefje en mayhem

‘Goud’ was natuurlijk een te voorspellen hoogtepunt in de set. Maar de échte apotheose is weggelegd voor een duet met Eefje de Visser. In de backstage zal ze zich voortdurend verdekt opstellen, maar tijdens ‘Onder ons’ slaat ze opzichtig gensters aan de zijde van Mathieu. Ze promoveert de song meteen tot één van de sterkhouders op de nieuwe, aan te komen langspeler van Bazart.

“Ik ben al héél lang grote fan van Eefje de Visser,” zegt Mathieu glunderend, wanneer we nakaarten met de groep na het concert. “Het is bijzonder fijn én een eer dat ook zij zin had om met ons een song te willen schrijven.”

Vooraf laat de groep nog weten dat ze onwaarschijnlijk veel zin in de Charlatan hebben. “Dit is het kleinste concert dat we in lànge tijd hebben gespeeld,” zegt Mathieu. “We zien eindelijk nog eens het wit in de ogen van ons publiek.
That’s nice. Het enige dat er misschien aan zal ontbreken, is dat er in een grotere zaal of tent meer mayhem is.”

Bazart in de Charlatan. Beeld Francis Vanhee

Fan voor het leven

Dat blijkt een leugen. Of op zijn minst een verkeerde inschatting. De waanzin in de Charlatan is na een halve song al compleet. Bazart focust vooral op ouder werk, maar dat zal de fans aan hun bevallige jonge reet geroest zijn.

Valerie (19) is al fan sinds de eerste EP, en keek al dagen uit naar het concert. “Ik moet dit jaar Pukkelpop missen, dus kwam ik om het gevoel te krijgen dat ik toch een dééltje van het festival heb meegemaakt. Ik had nooit durven hopen dat ze zò goed zouden zijn. Volgens mij hebben ze maar drie nieuwe liedjes gespeeld, maar als de nieuwe plaat hàlf zo goed is als deze liedjes, hebben ze er een fan voor het leven bij!”

Bazart in de Charlatan. Beeld Francis Vanhee

Spectrum en Sade

Marieke (21) is een beetje ontgoocheld omdat ze meer nieuwe liedjes verwachtte. “Maar dan nog heb ik genoten van elke seconde. Ik was alweer bijna vergeten hoe verschrikkelijk goed ik Bazart vind. Vooral dat liedje met Eefje was grandioos. Ik kan nu al niet wachten tot die nieuwe plaat verschijnt.”

We vragen de groep achteraf ook waarom ze de nieuwe langspeler niet aan een lakmoesproef onderwierpen in Gent. “Ach, dit concert dient vooral als een try-out voor Pukkelpop,” schokschoudert Mathieu. Geluidsarchitect Oliver Symons knikt: “We willen nog niet tevéél weggeven voor de plaat ook echt verschijnt. We willen die songs graag spelen, maar net als wij moet het publiek nog even wachten.” Hij wil wel nog kwijt dat de plaat rijker klinkt dan hun debuut of de vooruitgestuurde single ‘Grip (Omarm me)’. 

Dat merk je overigens ook aan de lichtjes nieuwe arrangementen van de oudere songs. “Het spectrum is breder, groter ook,” knikt Mathieu. “Je moet niet ineens reggae gaan verwachten van ons, nee. Maar de songs klinken best nostalgisch. We lieten ons zelfs inspireren door Sade. En er staat zelfs een song met Franse tekst op: een duet met Baloji. Ik kan nauwelijks wachten tot eind september. We zijn oprecht trots op de nieuwe plaat. Nu nog afwachten wat de rést daarover denkt." 

Bazart speelt vandaag op de Main Stage van Pukkelpop, om 19u25.

Bazart in de Charlatan. Beeld Francis Vanhee
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234