Zondag 27/11/2022

Bat for Lashes brengt compact en bloedmooi concert in AB ****

De Engelse singer-songwriter en multi-instrumentaliste Natasha Khan, beter bekend als Bat for Lashes. Beeld alex vanhee
De Engelse singer-songwriter en multi-instrumentaliste Natasha Khan, beter bekend als Bat for Lashes.Beeld alex vanhee

Met 'The Haunted Man' heeft Bat for Lashes een van de opmerkelijkste platen van het jaar afgeleverd, en in een uitverkochte AB onderstreepte Natasha Khan, de zangeres die achter de groepsnaam schuil gaat, dat ze ook live haar mannetje kan staan.

Bart Steenhaut

Ze worden alsmaar zeldzamer, de artiesten die erin slagen om een persoonlijk geluid te ontwikkelen. Uiteraard leeft ook de 33-jarige Khan niet in een vacuüm, en heeft ze volop invloeden van buitenaf opgeslorpt, maar de gebruikelijke referenties die vallen in een poging haar muziek te omschrijven - Kate Bush, Laura Nyro - zijn niet meer dan ankerpunten in een stijl die ontegensprekelijk de hare is.

Ook live trekt de zangeres je keer op keer haar eigen wereld binnen. Dat begon in Brussel, waar de zangeres donderdagavond haar Europese tournee afsloot, al bij de manier waarop het podium was ingekleed: er stond een stukje rots aan de kant, en rond de muzikanten zorgden kleine lantaarns voor extra sfeerverlichting. Zelf had ze een zwart-wit gestreepte jurk aan die haar mooie blote rug prijsgaf, en met veel gebaren toverde ze een universum tevoorschijn waarin je eindeloos kon verdwalen.

Opener 'Lillies' klonk even sprookjesachtig als mysterieus: een handvol spaarzame gitaarakkoorden zwollen aan tot een door keyboards gedomineerde finale, die Khan nog extra kracht gaf op percussie.

De band die ze had meegebracht - vier manusjes-van-alles die alles leken te bespelen waar ze de hand op konden leggen - bouwde een beeldrijke sound op, die bij momenten tot aan de hemel leek te reiken. 'What's a Girl to Do' was sensueel als een massage. Je voelde dat muziek maken voor Khan meer een noodzaak dan een broodwinning was: ze ging op in de nummers, fladderde met de souplesse van een vlinder over het podium, en zong de sterren van de hemel.

Bloemlezing
Op de koop toe kon ze woekeren met uitstekend songmateriaal. Veel recent werk, uiteraard, met de kristalheldere pop van 'All Your Gold' en de ontroerende pianoballade 'Laura' als meest beklijvende momenten. Maar er was gelukkig ook ruimte voor een beknopte bloemlezing uit haar vorige twee platen. 'Horse And I' en 'Prescilla' - zes jaar oud, inmiddels - waren met de zangeres mee geëvolueerd, en ook 'Pearl's Dream', new wave door een onbereikbare ijskoningin, maakte een goede beurt.

De bisronde zette nadien de kroon op het werk. In 'The Haunted Man' kwam de muziek uit een ouderwetse radio, en het majestueuze 'Daniel' - haar grootste hit - werd een wervelende afsluiter van een compact concert. Eenmaal de zaallichten aan, was het of je abrupt werd wakkergeschud uit een zalige droom. Beetje ontnuchterend, wel. Maar tegelijk de perfecte graadmeter voor een bloedmooi optreden.

null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234