Woensdag 05/08/2020

Music For Life

Bastille bestormt België (en de wereld)

Bastille.Beeld RV Wolf James

Eind deze maand al trekt Bastille De warmste week van Studio Brussel op gang. Daarmee is de Britse popsensatie voorlopig het gezicht van Music for Life, de jaarlijkse liefdadigheidsactie. Hoe werd deze piepjonge groep in zo'n korte tijd zo groot?

Bastille kondigde het nieuws gisterochtend zelf aan via Facebook Live. Ze kiezen voor het goede doel Unicef, omdat die organisatie "zich overal ter wereld bekommert om kinderen, en zich in het bijzonder inzet voor kinderen in Syrië".

Dat Studio Brussel op zijn beurt met de Londense elektropopgroep uitpakt om Music for Life onder de aandacht te brengen, zegt veel over de status van de jonge band. Eerder koos de jongerenzender immers voor festivalheadliners als Editors - die uiteindelijk moesten annuleren - en Muse als vlaggenschip van hun actie. In februari vult Bastille het Sportpaleis met hun tweede langspeler. En dat de groep daarna een zomerfestival als Rock Werchter of Pukkelpop afsluit, valt niet meer uit te sluiten.

Lang niet kwaad voor een band die in doorbraakjaar 2013 nog onder de radar van BBC Sound of... doorvloog, en aanvankelijk ook al geen hoge vlucht nam bij awardcomités. Aangezien Bastille evenmin een verleden heeft in een talentenshow, kwam de Londense band rond Dan Smith letterlijk uit het niets.

Vijf jaar geleden bracht de frontman - met kuif die de zwaartekracht trotseert - eigenhandig de eerste single Flaws /Icarus uit. Via mond-tot-mondreclame verwierf een gratis te downloaden mixtape daarna een cultstatus, hoewel het platenlabel zich fel kantte tegen die release vol samples. Het zou uiteindelijk duren tot hun vierde single Pompeii voor Bastille wereldwijd voor het voetlicht trad. Die hit vormde de opmaat voor 340 miljoen views op YouTube, elf miljoen verkochte singles, vier miljoen verkochte albums, dubbel platina in ons land en een tour die drie jaar lang zou aanslepen.

Gekrijs

Volgens de frontman was het een grote vrees om voor een boyband versleten te worden. Toch had de groep daar gauw alle schijn van, afgaande op het massieve geluid van uitzinnig krijsende meisjes dat tijdens hun concerten opsteeg. Hun zweverige elektropop met een donker randje appelleert dan ook moeiteloos aan een jong publiek, maar speelt net zo handig met referenties aan Twin Peaks, 90's-hitwondertjes als Corona en Snap of de 80's-cultclassic Weird Science om een ouder publiek aan te spreken. En dan zwijgen we nog over de radiovriendelijke 'ey-o, ey-o's' die van Pompeii een wereldhit maakten.

Dat Smith niet meteen de meest toonvaste tenor van het moment is, maakt hij bij zijn puberende spionkop goed door op pretentieloze popdeuntjes te zingen over verlies, een gebroken hart en de pijn van het zijn.

Dat Bastille zo'n breed publiek aan zich hecht, dankt de groep volledig aan de eigen doorzettingskracht, zei Smith al eerder in interviews. "Voor veel mensen lijkt het alsof we uit het niets beroemd zijn geworden. Maar dat is niet zo. Voor we onze eerste songs opnamen, hadden we die al versleten tijdens optredens. We hebben het hele land afgereden met al onze instrumenten opeengepropt in de auto van de moeder van een vriend, sliepen op de vloer bij wildvreemden en leefden maandenlang op koffie, Red Bull en adrenaline. Alléén maar om te bewijzen dat we meer zijn dan een eendagsvlieg. We've had a year of proving people wrong."

Loyauteit

Waarom deze hitmachine toch direct gewonnen was voor een actie van een Belgische jongerenzender? Zonder twijfel speelt loyauteit mee in die beslissing: België was het eerste land dat de groep voor promotie bezocht buiten het Verenigd Koninkrijk. Hier werd de groep uitzonderlijk snel omarmd door het publiek. Nog voor Pompeii losbarstte, was de AB Club uitverkocht. Daarna vulden ze ook moeiteloos de grote zaal van dezelfde club, en volgden de Lotto Arena en de hoofdpodia van Pukkelpop en Rock Werchter.

"We hebben al twee keer in de AB gespeeld en het was een van onze favoriete optredens tijdens onze vorige tournee", bekende Smith op Studio Brussel. "Het is echt fijn om in een kleine zaal te spelen en iedereen op en neer te zien springen." Natuurlijk heeft de groep in ons land evengoed iets te bewijzen. Eind deze week komt de opvolger van hun debuut Bad Blood uit. Wordt Wild World zo'n succes als die plaat? Dat valt nog af te wachten. Maar de wereldbestorming van Bastille is kennelijk nog niet aan haar laatste fase toe.

Vrijdag verschijnt Wild World bij Universal. De warmste week van Music For Life vindt dit jaar plaats van 18 tot en met 24 december. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234