Vrijdag 21/01/2022

Bart Steenhaut antwoordt StuBru-fan: "Waarom hoor je enkel classics als publiek kiest?"

The Cure. Beeld GETTY
The Cure.Beeld GETTY

Bart Steenhaut, chef-muziek van De Morgen, laat opnieuw van zich horen in het 'debat' over 'De Tijdloze' van Studio Brussel. Natasja Van Looveren, 19 en fan van de radiozender, reageerde via deze website op zijn column van afgelopen zaterdag, waarin hij het had over de kloof tussen "wat Studio Brussel haar publiek in de maag splitst, en wat het kennelijk wil horen".

Opinie

Beste Natasja,

Eerst en vooral: bedankt voor je reactie. Het doet me oprecht plezier om vast te stellen dat ook onze jonge lezers niet op hun mond zijn gevallen, en hun standpunt op de koop toe met goede argumenten kunnen onderbouwen. Daarom ga ik bij deze graag dieper in op wat je schrijft, vooral omdat ik me niet van de indruk kan ontdoen dat we het, een paar details niet te na genomen, tamelijk eens zijn met elkaar. Tegelijk kan ik op deze manier meteen onderstrepen dat ik - zoals ergens werd aangehaald - nog lang geen vijftig ben, en dat nog ettelijke jaren hoop vol te houden.

Maar ter zake. Nergens heb ik beweerd dat de Tijdloze enkel door vijftigers is samengesteld. Wel zeg ik dat de lijst zoveel oude nummers bevat, dat je dat zonder voorkennis gerust zou kunnen denken. Er staan toch heel wat songs in de lijst die intussen veel ouder zijn dan de leeftijd van de doelgroep die Studio Brussel vandaag poogt te bedienen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat jongeren vandaag enkel en alleen naar nieuwe muziek (mogen) luisteren. Integendeel: wat mij betreft is het net één van de grootste pluspunten van de jonge generaties die nu met internet opgroeien dat ze geen onderscheid meer maken tussen een oude classic van The Doors of een gloednieuwe single van The XX. Goeie muziek hoort tijdloos te zijn, ongeacht het genre of de release-datum.

Ironisch genoeg ben je zelf een goed voorbeeld van de bedenking die ik in mijn stukje maakte: zelfs als tiener luister je naar The Eagles en Pink Floyd. Dus waarom hoor je die bands eigenlijk alleen op de radio als het publiek zélf de kans krijgt om een top honderd aller tijden samen te stellen? Waarom kan zo'n zender nieuwe en oude muziek niet dwars door elkaar draaien, op dezelfde manier zoals jongeren - jij en veel van jouw generatiegenoten, zoals je zelf aanstipt - er los van de radio ook naar luisteren? Let wel: ik pleit er helemaal niet voor om StuBru tot een classics-zender om te bouwen. Zoals gezegd: één retro-station is wel voldoende. En wat mij betreft is een jongerenradio het aan zichzelf verplicht om nieuwe trends op te pikken en beginnende bands een kans te geven. Dance, hip hop, techno, dubstep en electro: natuurlijk wel. Al die genres hebben hun plaats, en er worden bovendien erg interessante dingen in gedaan. Dat geldt overigens net zo goed voor wat met een veralgemenende term commerciële muziek wordt genoemd, een benaming die als je er even bij stilstaat eigenlijk nergens op slaat.

Ik beluister wekelijks tientallen nieuwe platen in de meest uiteenlopende genres, en beleef daar nog steeds ontstellend veel plezier aan. Mij zal je dus niet horen beweren dat het vroeger altijd beter was. Maar een beetje meer variatie tussen oud en nieuw zou toch welkom zijn. Zelf zie ik alvast niet in waarom een oud Led Zeppelin-nummer (het hoeft niet eens 'Stairway To Heaven' te zijn) niet gewoon na een nieuwe single van Intergalactic Lovers zou gedraaid kunnen worden. Wat mij betreft, mag het zelfs de volle zeven minuten-versie van 'Brothers in Arms' zijn. Graag, zelfs. En het wordt helemaal feest als de presentator van dienst de hele intro niet volpraat, want daar dienen intro's niet voor. Te oordelen naar de inzendingen in de Tijdloze lijkt op z'n minst een deel van het Studio Brussel-publiek - of alvast het deel dat een top-3 heeft ingestuurd - daar ook zo over te denken. Dat was dan een andere kanttekening: ofwel kijkt die doelgroep gewoon naar wat er vorig jaar in de lijst stond en nemen ze slaafs dezelfde nummers over. Zou kunnen, want sinds de start van de Tijdloze is er nu ook weer niet zo héél erg veel veranderd. Ofwel willen ze écht meer rock-classics, en dan zijn ze beter af bij Classic 21, een zender die in dat geval voor hen op maat is gemaakt.

Natuurlijk is het waar dat niet elke hit meteen een classic wordt. Maar het is toch bizar dat jonge en/of recentere artiesten van het type Adele, Amy Winehouse, Rihanna, Beyoncé uitblinken door afwezigheid, ook al werden/worden ze wél platgedraaid door StuBru. Zelfs geen spoor van Madonna of Michael Jackson, figuren wiens aandeel in de populaire muziek toch niet in een voetnoot valt samen te vatten, en die samen genoeg classics hebben om een halve jukebox mee te vullen. Prince - iemand wiens invloed niet in maten of gewichten valt uit te drukken - bengelt ergens onderaan de lijst. Van iconen als Marvin Gaye, Stevie Wonder, James Brown, Otis Redding of Aretha Franklin geen spoor. Toeval of niet: het zijn geen van allen rockers. Sla er de lijst op na en het is vergeefs zoeken naar een streepje hiphop, terwijl dat genre inmiddels ook al dertig jaar bestaat. Beastie Boys, De La Soul, Public Enemy, Run DMC, Eminem? Nergens te bekennen. Jay-Z en Kanye West: populair bij het jonge volkje. Supersterren van hun tijd. En toch: afwezig. Bob Marley is de grootste reggae-legende aller tijden, en wordt voortdurend door nieuwe generaties herondekt. Maar kennelijk niet door de Studio Brussel-luisteraars die de Tijdloze samenstellen. Je haalt zelf de uitstekende Nicolas Jaar aan, maar zijn grote voorbeelden - Kraftwerk, voor de electronische muziek even belangrijk als The Beatles voor de rock - schitteren door afwezigheid in de lijst. Terwijl het me sterk lijkt dat in al die genres geen classics worden gemaakt, of dat ze er langer dan de gemiddelde rocksong over doen om het te worden.

Begrijp me niet verkeerd: volkomen terecht dat 'Bohemian Rhapsody' en 'A Forest' hoog scoren, want inderdaad: uitstekende songs. Dus mogen ze wel weer wat vaker dan drie keer per jaar op de radio. Eigenlijk legt zo'n beste-aller-tijden-lijst niet één, maar twee tegenstellingen bloot: enerzijds blijkt het segment van de luisteraars dat kaartjes instuurt erg traditioneel en willen ze vooral rechttoe-rechtaan rock horen. Anderzijds speelt StuBru daar weinig op in, doordat ze niet in de gaten hebben dat ook jongeren dankzij de nieuwe media vandaag weer naar oudere muziek luisteren. Dat is dan meteen de verklaring voor het feit dat steeds meer mensen - jong én oud - hun passie voor nieuwe muziek almaar minder via de radio ontwikkelen, maar hun heil zoeken bij soundcloud, youtube, deezer, spotify en jawel (call me old fashioned): de laatste overgebleven échte platenwinkel.

Vriendelijke groet,

Bart

null Beeld dm
Beeld dm
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234