Woensdag 21/04/2021

FilmrecensieThe Tunnel

Bang in tunnels? Na het zien van deze film rijdt u zéker om ★★★☆☆

The Tunnel  Beeld
The Tunnel

The Tunnel past in een reeks rampenfilms waarin Noorse regisseurs systematisch de grootste risico’s in hun land in kaart lijken te brengen. Verwacht geen spectaculaire ver-van-mijn-bedshow, maar een plausibel doemscenario.

Wie door een lange tunnel rijdt, verwacht dat er daarbinnen de nodige veiligheidsmaatregelen zijn genomen. Zeker in het rijke Noorwegen. Op zijn minst zullen de vaak kilometerslange tunnels door de Noorse bergen toch nooduitgangen hebben? Na het zien van The Tunnel blijft van die hoop weinig over. Sinds een jaar of tien werkt Noorwegen weliswaar aan het veiliger maken van de vele tunnels, maar een groot deel voldoet nog niet aan de simpelste richtlijnen.

Het is typisch voor de Noren dat ze dit onaangename gegeven aangrijpen om een spannende film te maken. Het lijkt erop dat Noorse scenarioschrijvers sinds 2015, toen The Wave trots werd aangekondigd als de ‘eerste Scandinavische rampenfilm’, systematisch de grootste risico’s in hun land in kaart brengen. Rampenfilms zijn, tenminste zoals ze sinds de jaren zeventig in Hollywood worden gemaakt, in principe bedoeld als escapistisch ver-van-je-bedspektakel, maar de Noren zien dat duidelijk anders.

The Wave ging over het zeer reële gevaar dat een stuk rots in een fjord afbreekt en een tsunami veroorzaakt. Het vervolg daarop, The Quake (2018), wees niet al te fijntjes op het feit dat Oslo opnieuw door een zware aardbeving getroffen zou kunnen worden, zoals ruim een eeuw geleden gebeurde. The Quake-regisseur John Andreas Andersen heeft zijn volgende film alweer bijna af: The North Sea, over een plausibele ramp op een olieplatform.

Handicap

Nu is er dus The Tunnel, waarin regisseur Pål Øie laat zien hoe blij we mogen zijn dat er tot nu toe geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen in de Noorse tunnels. Plek des onheils is een 9 kilometer lang exemplaar, waar de plaatselijke brandweerman Stein (Thorbjørn Harr) de situatie goed kent. Stein heeft een opstandige dochter, die zich net in de tunnel bevindt op het moment dat daar een vrachtwagen met brandbare lading crasht. Vanwege een sneeuwstorm komt de hulpverlening traag op gang.

Alles wat mis kan gaan, gaat mis. The Tunnel is behoorlijk beangstigend, al trekt het scenario ook veel tijd uit voor minder spannende ontwikkelingen. De film draait vooral om ouder-kindrelaties, die niet allemaal even interessant zijn. Het grote aantal personages is sowieso een handicap voor deze relatief bescheiden rampenfilm. De reddingsactie zou beter uit de verf komen zonder de vaak clichématige zijsprongen in het verhaal.

Toch is The Tunnel behoorlijk effectief: wie aanleg heeft voor tunnelangst, zal na het zien van de film voortaan zeker omrijden. Øie heeft niet de beste film van het golfje realistische Noorse rampenfilms gemaakt, maar The Tunnel is wel een prima toevoeging aan dit bloeiende genre.

The Tunnel is op aanvraag te bekijken via o.a. Telenet, Proximus, MyLum, iTunes en Google Play.