Dinsdag 12/11/2019

Theaterrecensie

‘Bambi’ van Toneelgroep Oostpool is een oninteressant beestje ★☆☆☆☆

Een scène uit ‘Bambi’. Beeld Sanne Peper

In Bambi wil Toneelgroep Oostpool een genuanceerde blik bieden op de gepolariseerde opdeling in slachtoffers en daders, die alle grote kwesties van het moment bezighoudt. Wat als de jager tegelijk prooi is? Alleen: zelden was een voorstelling over kwetsbaarheid zelf zo weinig kwetsbaar.

Regisseur Sarah Moeremans en schrijver Joachim Robbrecht vormen al behoorlijk lang een succesvolle tandem – zie het Ibsen-vierluik van Moeremans, waarbij ze de Noorse schrijver de frisse, emancipatorische twist bezorgde die het repertoire zo de 21ste eeuw inkatapulteerde. Acteur Benny Claessens maakte een paar jaar geleden het bloedmooie Hello Useless – For W and friends, waarin hij zijn ‘poëtica van het niets’ belichaamde: zijn ironieloze verlangen dat theater, wars van praterige boodschappen, een ontmoeting zou zijn. Het werd een openbaring: door de scheuren van Claessens’ exuberante podiumpersoonlijkheid werd ontroerend genoeg een mens zichtbaar. Het is moeilijk te geloven dat de combinatie van die drie alerte, gevoelige en intellectueel beslagen kunstenaars een tam praatstuk oplevert als Bambi.

In Bambi keert het schattige Disney-hertje terug in de gedaante van een narcistische en tirannieke filmregisseur (Claessens). Zijn bedoeling is om zich te emanciperen van een sentimenteel projectiescherm voor romantische natuurgevoelens, tot een beestje dat via #therealBambi zijn slachtofferrol van zich afgooit en zelf het woord neemt. Claessens en zijn acteurs, verkleed als lieve huppeldiertjes, bewegen zich in een decor dat een kruising is tussen bos en showbizzset. Want de aandachtsverslaafde Bambi moet gezien worden, in al zijn niet-normatieve ‘kwetsbaarheid’. Tegelijk sluipen er in het bos twee jagers rond, van wie er eentje dreigt te bezwijken onder zijn schuldgevoelens over zijn leven als lid van de dominante (mannelijke) meerderheid – zonder écht lijden dus. Wanneer ze op de set belanden, worden ze found footage voor Claessens’ film.

Bambi - Sarah Moeremans Beeld RV Sanne Peper

Misschien heeft schrijver Joachim Robbrecht net iets te veel theorie gelezen, want geen moment worden de personages meer dan een wandelende spreekbuis voor alle mogelijke inzichten en dilemma’s rond de verschillende emancipatiestrijden (van minderheidsgroepen, van dieren) die momenteel en vogue zijn. De ‘bambi’s’ zijn de schuwe wezens uit deze groepen, veroordeeld tot een leven in het verborgene, als ze al niet worden aangeschoten door de patriarchale jagers – zo expliciet is de metafoor wel. Voor de slechte verstaanders wordt de parallel nog een paar keer letterlijk benoemd (‘Vluchten of sterven, is dat onze enige keuze?’).

Bambi lijkt in alles wel het tegendeel van Hello Useless. Een paternalistische uitleggerigheid van het hedendaagse politieke discours wordt overgoten met een sausje van een wannabe bad boy-ironie, die intussen echt gedateerd aandoet. En dan de performance zelf: de Grote Benny Claessens-show met het gekende schmieren, de uithalen naar sector en collega’s…  ach. En aan het einde dan maar pleiten voor zachtmoedigheid: hoe makkelijk allemaal. En vooral: hoe vervelend.

Nog te zien in Nederland tot 20/4. Toneelgroepoostpool.nl