Donderdag 17/10/2019

Rock

Balthazar verkent nieuwe horizonten met nieuw album

Balthazar. Beeld RV Thomas Nolf

Los uit de heupen schieten: soms is het net zo goed een meesterplan. Op zijn nieuwste langspeler toont Balthazar dat reculer pour mieux sauter en laiser-aller méér zijn dan uitgekauwde Franse clichés.

Het allerlaatste wat ze na hun soloplaten wilden doen, was opnieuw aanknopen bij de oude Balthazar. Dat is wat overspel kennelijk uitvreet met een mens. Het verandert atomen, hersencellen en behoeftes. Tekenden Maarten Devoldere en Jinte Deprez indertijd voor strakke contouren en sérieux, dan hebben ze zichzelf na hun buitenechtelijke affaires met Warhaus en J. Bernardt heruitgevonden. En niet alleen omdat medeoprichtster en violiste Patricia Vanneste andere oorden heeft opgezocht.

Een soulvolle slowburner als ‘I’m Never Gonna Let You Down’ of een hitsige paringsdans als ‘You’re So Real’ had nooit eerder op een plaat van Balthazar kunnen verschijnen, beweren beide spitsbroeders. En de broeierige titelsong bleek ook al niet toevallig een katalysator voor hun nieuwe geluid. 

Balthazar klinkt minder lijzig dan vroeger, en geeft meer dan ooit om de heupen en het hart dan om het hoofd. “We gaven geen fuck om een rode draad doorheen de plaat”, zegt Deprez. “In ons hoofd hebben we elf hits geschreven. (grinnikt) Dat we onze sound hebben opgebroken, heeft waarschijnlijk wel iets met onze soloprojecten te maken. We kregen een ander perspectief. En misschien ligt het ook aan een zekere maturiteit dat we geloven hiermee weg te kunnen komen. Vroeger vonden we funk bijvoorbeeld een lelijk woord, terwijl Simon zich nu meer dan ooit heeft kunnen uitleven als bassist. (lacht)

Zelfcensuur

De jongste, vooruitgestuurde single ‘Wrong Vibration’ lijkt dan weer geschreven vanuit het perspectief van Lucifer, opperen we. Verlangen en lust krijgen voorrang op moraliteit en integriteit. En dat terwijl muzikale moraalridders vandaag boven songs cirkelen, waarbij elk woord meticuleus afgewogen wordt. 

“Goed dat die zedenpolitie bestaat”, schokschoudert Devoldere. “But don’t touch my art. Ik wil graag een gentleman zijn in het dagelijkse leven, maar in mijn verbeelding kan alles. Dan denk ik: fuck it. (lacht) In ‘Phone Number’ zing ik bijvoorbeeld: ‘You said I could go fuck myself and that’s when I knew I wanted you too.’ In #MeToo-tijden klinkt dat op zijn minst een beetje schimmig. Maar nog voor ik mezelf wilde corrigeren, wist ik dat die zin moest blijven. 

“Een briljant verhaal als Lolita van Nabokov of ‘Under My Thumb’ van de Stones zou evenmin kunnen in deze tijd. Ik kan niet met de hand op het hart beweren dat ik mezelf nooit censureer, maar ik probeer het toch te vermijden. Zelfs al deed een zin op deze plaat als “You’re asking me to remove your number from my phone” me zo erg aan Bart De Pauw denken, dat ik even in een tweestrijd verwikkeld was. Maar als tekstschrijver mag je op zo’n ogenblik geen angsthaas zijn.”

Sowieso was angst nooit de grote raadgever op Fever. “We proberen veel minder dan vroeger clichés uit de weg te gaan”, gelooft Deprez. “Als iets gewoon goed klonk, kon het voor ons. Niets klinkt te doordacht of doorwrocht op Fever. Zo was de plaat bijna klaar toen we vaststelden dat we nog iets eenvoudigs nodig hadden: één rambling, uptempo-song. In nog geen vijf minuten stond ‘Entertainment’ op plaat.” 

Die vooruitgestuurde single had zo uit de koker van Calexico of het muzikale oerwoud van Jungle kunnen komen: schitterende en schetterende trompetjes, naast een simpel, soulvol refreintje. “Het kwam los uit de pols, maar net dat toont wat Balthazar vandaag is.”

Zelfs disco

Omdat ze allebei terugkwamen van soloprojecten, was het wel belangrijk opnieuw een gezamenlijke sound te vinden. “Fever klinkt wellicht wat extraverter dan ons vroeger werk”, denkt Devoldere. “Meer uptempo en four-to-the-floor.” 

En koortsachtiger: niet alleen omdat het woord fever zes keer de revue passeert, trouwens. “De titel dekt wel degelijk de lading: de temperatuur wordt opgedreven, en de songs klinken celebrationeel, soulvol, funky. Zelfs disco durfden we door te duwen. Jij vindt dat deze plaat gesneden koek is voor zaterdagavond? Dat klinkt perfect: in Saturday Night Fever vonden we John Travolta ook geweldig!”

Fever verschijnt 25/1 bij PIAS. Balthazar speelt op 8/3 in de Lotto Arena, Antwerpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234