Zondag 08/12/2019

Muziek

Backstage bij Kenji Minogue: een uitstekende grap waar je niet mee lacht

Beeld Franky Verdickt

Kenji Minogue heeft een nieuwe cd: En dermee. Die stelden ze gisteren voor in de Vooruit in Gent. Wij doken mee in de backstage en proefden het bloed, zweet en de tranen van Conny Komen en Fanny Willen.

Bassist Ben Brunin berispt Sarah Vandeursen en Emilie De Roo: “Zeg, wij verstaan elkaar niet!” De dames tetteren na de repetitie van een nieuwe song iets te vrolijk in hun microfoon, terwijl de rest van de band probeert te overleggen over de sound.

Straks stelt Kenji Minogue in een volle Vooruit En dermee voor. Sarah en Emilie vormen het gezicht van de band, achter hen staan muzikanten die hun sporen verdienden bij Arno, Raymond en Vive La Fête. Kenji Minogue moet niet alleen grappig zijn, het moet ook góéd zijn. “Ik heb er vertrouwen in!”, besluit Emilie na klassieker ‘Gazastrook’.

Geen druppel alcohol

Sarah is minder op haar gemak. “Ik heb geen stress, het is meer alsof mijn leven op pauze staat. Ik ben dood. Niets is nog echt. Vanaf negen uur ga ik weer leven.”

In de kleedkamer instrueert Emilie een roadie dat er enkel niet-alcoholisch bier op het podium mag staan. “We drinken geen druppel alcohol vanavond!”, knikt Sarah. Ze neemt nog een slok van haar blikje Jupiler 0,0%.

De twee drinken een soepje, maar eten verder nauwelijks iets. Ze staren voor zich uit terwijl hun muzikanten zich vol schrokken. Ze zitten in the zone. “Het is daar niet leuk”, mort Sarah. Opeens zijn de twee zangeressen weg, niemand heeft ze zien vertrekken.

Superheldin

“De mensen van Humo zijn hier”, kondigt manager Ineke Van Nieuwenhove aan. “Wat moeten we doen? Zot doen? Ik zie dat niet zitten”, protesteert Sarah. Emilie lacht. Ze demonstreren voor de camera hun krabchoreografie en geven een interview als hun alter ego’s Conny Komen en Fanny Willen. Even later, als de camera niet meer draait, komt Sarah zich verontschuldigen omdat ze zo streng was. “Wij zijn echt tof! Heel lieve mensen”, benadrukt ze. “Ik merk het. Ik schrik ervan, eigenlijk!”, giechelt het meisje van Humo.

Beeld Franky Verdickt

Om acht uur verkleden Sarah en Emilie zich. De deur van de kleedkamer gaat dicht, tien minuten later zitten de futuristische wraakgodinnen Conny en Fanny daar. “Ik voel me als een superheldin”, zegt Conny/Sarah. Ze zet een kroon van droge worsten op haar hoofd, er zijn druifjes op geprikt. “Oh, ik ben een koningin! Ik voel me zo vrouwelijk. Ik heb nog nooit zo aantrekkelijk op een podium gestaan.”

Vanuit de zaal klinkt luid applaus en gejuich voor het voorprogramma. “Hela, dat zijn onze fans, hé!”, roept Emilie. Sarah: “Straks zijn ze al uitgezongen!”

Adoratie

Als ze volledig in haar kostuum zit en geschminkt is, zet Emilie zich recht en kondigt ze aan: “En nu pipi doen en alles weer uitspelen!” Sarah meldt dat ze hier even niet is. Haar blik staat op oneindig, haar vingers tikken op een nieuw blikje Jupiler 0,0%. Sarah probeert te mediteren, maar Emilie geeft haar een ferme klap op haar rug. “We gaan ons amuseren!”

Mista Pig, de mysterieuze producer en songschrijver achter Kenji Minogue, schrijdt de kleedkamer binnen. Hij draagt een roze pak en een varkenskop. Kwart na negen, Het is tijd.

Beeld Franky Verdickt

De concertzaal van de Vooruit ontploft wanneer de meisjes op het podium stappen. Achter het gejuich zit geen ironie. In de ogen van de fans op de eerste rijen blinkt adoratie. Velen hebben zich verkleed en geschminkt.

Het publiek herkent de hits van het vorige album al bij de eerste noten. Bij ‘Alwadamehetten’ brult de zaal het refrein mee, meisjes wrijven over de billen van Emilie.

Saai

Live wordt helemaal duidelijk wat de fans van Kenji Minogue al langer weten: achter de West-Vlaamse kolder zitten echte songs, zelfs al heten die ‘Pipi op je feest’. Op de tweede plaat zoemen en loeien de synthesizers opnieuw, maar live vervelt de synthpop tot groovy electrorock. Mista Pig en Ben lassen de sound aan het podium, de gitaar van Thomas Vanelslander buitelt daar hoog boven. In 'Ti Ricordi Di Me’ steekt Thomas zelfs vleugjes ‘Oh la la la’ van TC Matic.

Naast Mista Pig staat een lichtbak met het woord ‘Saai’, maar de fans denken daar anders over. De massa deint en golf, Emilie en Sarah gooien zich van het podium en surfen mee op de baren.

De bisronde verrast. Terwijl de muzikanten backstage de sound analyseren – “wij zijn Toots Tielemans niet, hé” – zingen Sarah en Emilie een ballade, een gekuiste remake van hun debuutsingle ‘Naam Familienaam’. Jawel, Sarah, die een stemvervormer begon te gebruiken om te verbergen dat ze niet kon zingen, leerde zingen. De zaal krijst, mensen staan schouder aan schouder te wiegen.

Wedergeboorte

Een beukend ‘Min oeders’ sluit de set af, nog geen twee minuten later snokt Emilie de koelkast open en haalt ze er een fles cava uit. Sarah ligt al op de grond. “Alcohol!”, roept ze. Ze heeft er nood aan.

Emilie heeft zich geamuseerd, Sarah is niet tevreden en dat is geen toneeltje: “Ik mag nooit meer nuchter optreden. Ik ben het kwijt. Dit moest mijn wedergeboorte worden. Maar ik voelde het niet.” Nochtans stond ze als een leeuwin op het podium. “Ge hebt mij hard geslagen”, merkt Emilie op.

“Ja, ik weet het. Maar ik kon dan moeilijk sorry zeggen, hé”, zegt Sarah.

Vierdubbele kin

De twee gaan de nieuwe cd signeren. Een meisje dat nog geen twintig is, vraagt met lieve aandrang of ze Sarah mag kussen. Die ziet dat niet zitten en stelt voor de grap voor om in haar mond te spuwen. Oké, zegt de fan. “Ja, wat moet je dan doen? Ze wóú het." Rochelen deed ze.

Sarah begint te ontdooien en aanvaardt dat de mensen van het optreden smulden. “De fans waren beter in hun dubbele kin dan ik. Er was zelfs iemand met een vierdubbele kin!”, ginnegapt ze, om dan te zuchten: “Maar ik ga dat nooit meer doen, níét drinken.”

Neen, Kenji Minogue is niet saai geworden. De grap is gewoon bloedserieus.

Beeld Franky Verdickt
Beeld Franky Verdickt
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234