Vrijdag 14/08/2020

‘Ava’: doodsaaie actiethriller, maar wel beter dan thuis naar je muur staren (misschien)

Jessica Chastain in 'Ava'.Beeld RV

Het zijn magere tijden voor de fervente cinemaganger. Er zijn een aantal oudere films die we opnieuw kunnen bewonderen op het grote scherm, maar nieuwe producties blijven uitgesteld worden. Ava had wél de eer om op de affiche te verschijnen, al mag die er voor ons snel weer afgehaald worden.

We ontmoeten huurmoordenares Ava aan het begin van een opdracht. Ze doet zich voor als privéchauffeur en verwelkomt haar doelwit in iets dat moet doorgaan voor Frans, waar zelfs de modale Vlaming eens mee zou lachen. Vervolgens liquideert ze hem, maar niet voordat ze een babbeltje kan slaan met haar toekomstig slachtoffer. Ava heeft namelijk de gewoonte om uitvoerig te praten met haar doelwitten. Het is volgens haar oversten haar grootste zwakte. Dat en haar verleden met verlammende alcoholverslaving. Redenen genoeg dus voor management om Ava haar c4 te overhandigen. Wat je in de huurmoordenaarsindustrie losjes mag vertalen naar afknallen op straat.

Of proberen afknallen, toch. Want Ava blijkt ‘de allerbeste’ te zijn die dit onbenoemde bedrijf ooit heeft gehad. Al is dat weinig voelbaar. Ze mag dan wel over lijken stappen alsof het niets is, het doet je niets. Op geen enkel moment in de film vrees je als kijker oprecht voor de uitkomst van een gevecht. Alsof je een videogame speelt op moeilijkheidsgraad ‘peuter’ – de resultaten zijn er, maar voldoening krijg je er toch niet van. Er zou nog wat goed te praten vallen als de actiescènes, hoe voorspelbaar ook, er wel mochten zijn. Maar we krijgen rommelig camerawerk, zwak stuntwerk en een flitsende montage die het voorgaande probeert te verbergen.

Onze titulaire protagonist van dienst wordt gespeeld door Jessica Chastain (Zero Dark Thirty, Interstellar). En hoewel ze de bal van getalenteerd huurmoordenaar grandioos misslaat, doet ze op de tragere emotionele momenten in de film wel wat ze het beste doet: acteren. Chastain liep eerder al twee gouden beeldjes mis maar toont hier wel flarden van het talent waardoor ze ooit genomineerd werd voor Beste Actrice.

Ava heeft wat weg van een schoolexperiment met een bonte verzameling van bewezen acteurs die nog eens hun actiefilm-benen wilden strekken. Als je jezelf erop betrapt dat je thuis naar de muur ligt te staren, is Ava zijn ticketprijs misschien nog wel waard. Het doet je toch afvragen of deze film zonder de huidige pandemie ooit het licht had gezien.

In de zalen vanaf 29 juli.