Zondag 08/12/2019

Recensie Atlantique

‘Atlantique’: spookachtig migratiedrama ★★★★☆

In ‘Atlantique’ zoekt de jonge Senegalees Souleiman (Ibrahima Traoré) een betere toekomst in Europa. Beeld Cinéart

Films over migranten zag u al eerder, maar nooit op deze manier. Mati Diop verrast met een broeierig, spookachtig sprookje dat de massale exodus van jonge mannen uit Dakar op creatieve wijze interpreteert.

Het zou zonde zijn om u de volledige plot van Atlantique te verklappen, want zo zou u een van de meest opwindende filmverrassingen van het jaar mislopen. Wat we u wel willen meegeven: dit is niet het zoveelste sociale drama over armoede in Afrika.

Zo begint het nochtans wel. De Frans-Senegalese regisseuse Mati Diop toont hoe het leven van een groep jonge mensen in Dakar onmogelijk gemaakt wordt door geldgebrek. Ada (Mama Sané) moet uit financiële noodzaak – en zwaar tegen haar zin – trouwen met de gladde Omar. Haar minnaar, bouwvakker Souleiman (Ibrahima Traoré), zit dan weer in de penarie omdat zijn baas al maanden geen loon meer heeft uitgekeerd. 

Souleiman en zijn collega’s zien maar één oplossing: in een gammele sloep de woeste Atlantische Oceaan trotseren, op zoek naar een betere toekomst. Diop brengt de glinsterende golven bedrieglijk betoverend in beeld. Als een lonkende sirene maakt de zee zich klaar om alweer een bootje te verzwelgen.

Fantoompijn

Atlantique vergezelt de jongemannen niet tijdens hun moeizame oversteek, maar blijft net bij Ada en haar vriendinnen in Dakar. Diop filmt de pijnlijke leegte die de verdwenen jongemannen achterlaten: hun onbeslapen bedden, hun flesjes eau de toilette die nog nageuren, de nachtclub waar bij gebrek aan mannen niet meer gedanst wordt.

De fantoompijn krijgt ook een verrassende, bovennatuurlijke invulling die ons de stuipen op het lijf joeg. Zelden zagen we een film zo onverwachts, maar toch zo vlot tussen genres schakelen. Atlantique vervelt tot een spookachtig sprookje waarin liefde de grens tussen leven en dood overstijgt.

Diop ontpopt zich als een topregisseuse in de dop. Ze filmt mysterieus zonder hermetisch te zijn. Verkiest poëzie boven pathetiek. En transporteert je met succes naar een spannende schemerzone – met de benevelende synth-score van de Koeweitse Fatima Al Qadiri als magisch portaal. Een uitzonderlijk debuut.

Atlantique speelt vanaf 4/12 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234