Dinsdag 02/06/2020

Review

Asgeir - 'In the Silence' ****

Beeld kos

In thuishaven IJsland verkoopt hij al meer platen dan Björk en Sigur Rós, maar nu acht de éénentwintigjarige Asgeir de tijd rijp om ook de rest van de wereld te veroveren. Het staat in de sterren geschreven dat de jonge zanger ook daar even populair wordt als zijn beroemde landgenoten.

Een jaar geleden vertelde John Grant, bekend van alom bejubelde soloplaten als 'Queen of Denmark' en 'Pale Green Ghosts', tijdens een interview met De Morgen over een ontdekking die hij gedaan had in IJsland, waar de voormalige zanger van The Czars dan al een tijdje woont. Asgeir Trausti, een jonge singer-songwriter, voert er op dat moment al weken de charts aan en is er uitgegroeid tot een groter fenomeen dan Björk en Sigur Ros. Ook zijn debuut-cd 'Dýrð í dauðaþögn' blijkt een plaatselijke sensatie, wordt er de bestverkochte plaat aller tijden en wordt later ook uitgeroepen tot beste album van het jaar.

Inmiddels zijn we twaalf maanden verder en verschijnt de plaat ook in de rest van de wereld. In een Engelse versie weliswaar, waarbij de teksten, meestal geschreven door Asgeirs vader, vertaald zijn door... John Grant, die ook op de single 'King and Cross' te horen is.

Geen bombast
Asgeir maakt muziek die je net iets minder met de uitgestrekte landschappen van zijn thuisland vereenzelvigt dan pakweg Sigur Rós, Ólafur Arnalds of Jóhann Jóhannsson. In plaats daarvan grossiert de jonge zanger in melodieuze folk waar fans van bijvoorbeeld Bon Iver of José González vlot voor door de knieën zullen gaan.

De vergelijkingen zijn overigens niet toevallig. Asgeir, Justin Vernon en González zouden met hun erg gelijkaardige falsetstemmen moeiteloos elkaars platen kunnen inzingen zonder dat iemand er erg in zou hebben, en op de koop toe opereren ze ook muzikaal in hetzelfde universum.

De songs worden niet weelderig verpakt, maar toch zit er een rijkdom in de arrangementen die nog meer opvalt als je 'In the Silence' een paar keer gedraaid hebt. En zelfs als er, zoals in het onthutsend knappe slotnummer 'On that Day', enkel een sober betokkelde akoestische gitaar aan te pas komt, kun je je niet van de indruk ontdoen dat op de achtergrond meer aan de hand is. Daar zit de ruimtelijke productie - meer dan eens lijkt het of de songs in een kerk zijn opgenomen - vast voor iets tussen, maar ook als de instrumentatie iets dikker is aangezet (met blazers, roffelende drums en keyboards, zoals in de titelsong) slaagt Asgeir erin om niet in drammerige bombast te vervallen.

Dit is kortom een plaat die je niet meteen aan een debutant zou toeschrijven, maar aan een artiest die al jarenlang aan een vervellingsproces bezig is en na lang zoeken een eindelijk zijn eigen identiteit gevonden heeft. Asgeir is pas eenentwintig. Als dit debuut een maatstaf is, brengt hij vroeg of laat een heuse klassieker uit. Met 'In the Silence' reserveert Asgeir in afwachting al een plaats in onze eindejaarslijst.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234