Zondag 16/06/2019

Games

Artistieke fans mogen meebouwen aan game

► Kunstzinnige spelers kunnen graffiti ontwerpen voor op de muren. Beeld Ubisoft

Artistieke fans van Beyond Good & Evil 2 mogen meewerken aan de productie van de langverwachte videogame. Maar kan dat zomaar, een miljardenbedrijf dat een deel van zijn creatieve werk uitbesteedt aan vrijwilligers?

Al een jaar of twee duikt Beyond Good & Evil 2, een futuristische actiegame met dieren die menselijke trekjes vertonen, op in productpresentaties van het Franse videogamehuis Ubisoft. Op de mediaconferentie van dat bedrijf op de recentste Electronic Entertainment Expobeurs in Los Angeles werden er opnieuw beelden van het spel getoond, die de anticipatie voor de titel - het vervolg op een cultgame uit 2003 - nog verder de hoogte in joegen.

En toen besteeg Hollywood-acteur Joseph Gordon-Levitt het podium. Iemand die niets met de game te maken heeft: hij kwam er zijn bedrijfje HitRecord voorstellen dat samenwerkt met Ubisoft om fans te laten meebouwen aan de productie van het spel. HitRecord werd in 2005 opgestart door Gordon-Levitt en diens broer Dan, in een tijd waarin user-generated content groot leek te worden. Dat werd het niet.

Maar het platform dat het bedrijf runt bleef wel in gebruik. Het wordt vandaag ingezet voor de cocreatie van kunstboeken, kortfilms, scenario's voor tv-reeksen en andere artistieke producten. Beyond Good & Evil 2 is het eerste videogameproject dat mee ontwikkeld wordt via HitRecord, vertelde Gordon-Levitt.

Maar natuurlijk laten de makers die in de vier Ubisoft-vestigingen aan de game werken in Montpellier, Bordeaux, Sofia en Barcelona niet al het werk over aan de fans. De artistieke gamers moeten wel binnen de lijntjes kleuren. Zo mogen ze onder meer graffiti ontwerpen die op de muren van een belangrijke stad in de game zal prijken, meeschrijven aan songs en illustraties helpen tekenen voor de mythologie achter de gamewereld. "Dit is een eerste fase", vertelt producer Guillaume Brunier aan De Morgen. "Wanneer de samenwerking onze gemeenschap van getalenteerde fans bevalt, staan we open om door te trekken naar meer."

Principe van de remix

Die samenwerking loopt ongeveer als volgt: de ontwikkelaars plaatsen een deeltaak op het platform, en wie zich aangesproken voelt, mag iets proberen. Vervolgens werkt het platform volgens het principe van de remix: initiële werken komen online te staan en andere artiesten kunnen er dingen aan toevoegen. Wanneer de makers van de game het werk uiteindelijk goed genoeg vinden, komt het in de productie. Community content, heet dat. "We doen dit niet om het ontwikkelingsproces te versnellen", zegt Brunier. "Onze bedoeling is om de gemeenschap van fans rond onze game op nieuwe manieren erin te betrekken."

► Dit bijzondere personage uit Beyond Good & Evil 2 is geen werk van gamers uit de community. Beeld Ubisoft

1,7 miljard euro jaaromzet

Wie dingen creëert voor Beyond Good & Evil 2, wanneer die worden opgenomen in het werk tenminste, wordt ervoor betaald. Dat werkt via een complexe verdeelsleutel die gebaseerd is op hoeveel van iedere individuele bijdrage uiteindelijk overblijft in het werk. De totale geldpot die HitRecord voor de eerste fase van het project mag uitdelen is 50.000 dollar (ongeveer 43.000 euro).

Een schijntje van het totale ontwikkelingsbudget voor de game, dat in de tientallen miljoenen euro's loopt. En een beetje belachelijk, gezien de jaaromzet van meer dan 1,7 miljard euro die Ubisoft, het derde grootste gamebedrijf ter wereld, neerzette in 2017. Het deed de aankondiging van het project op zware scepsis stuiten op Twitter, Reddit en andere onlinekanalen.

"Maar dit programma is niet specifiek gericht op professionele artiesten", verdedigt Brunier het idee. "Het is een uitnodiging naar fans die interesse vertonen in een game waar ze een sterke passie voor koesteren. Bijdragen van fans, of ze nu worden geselecteerd of niet, blijven ook altijd hun intellectuele eigendom: ze hebben alle recht om het via andere kanalen te monetiseren."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden