Zondag 05/07/2020

'Arrival': stroperige boodschap, intrigerende sfeer

Filmstill uit 'Arrival'. Beeld kos

In Arrival brengt regisseur Denis Villeneuve de 'fabelachtige' ontmoeting tussen mens en buitenaards leven in beeld. Ondanks een ietwat stroperige boodschap slaagt de filmmaker er dankzij knappe beelden van vreemde wezens en ongewone schepen toch in om een intrigerende prent neer te zetten.

Sciencefiction behoort tot het rijk der fabels. Alles wat we niet weten, kan zijn. In film komen we wel vaker in contact met buitenaardse wezens. En of het nu 2001: A Space Odyssey is, of Close Encounters of the 3rd Kind, Interstellar is, de meest geslaagde films zijn doorgaans deze, die ons laten geloven dat het allemaal wel zou kunnen zijn. Die ons meeslepen in het mysterie.

Veel draait dus om sfeer. Maar ook om de acteurs die ons in die sfeer moeten meetronen. Met Amy Adams en Jeremy Renner zit Denis Villeneuve goed. Vooral Adams is iemand die we in alle omstandigheden geloven. Ook hier als de rouwende moeder die haar dochtertje aan kanker verloren heeft.

Niet lang, want al vlug staat de wereld in rep en roer. Op twaalf plaatsen over de globe hangen gigantische vreemde ruimteschepen. En de overheid haalt haar erbij omdat communiceren haar vak is. Dat ze meteen als enige aan de leiding van een team komt te staan die over het lot van de mensheid moet beslissen, doet ons er even aan herinneren dat we naar een fabel zitten te kijken, maar Adams sleept ons mee. En Renner vergeet dat hij een actiester is.

Gigantische soufflé

Op andere plaatsen waar er zulke tuigen hangen, staat men op het punt te schieten, of zien godsdienstfanaten alweer een messias, maar het vredelievende Amerika - ja, het is een fabel - wil vooral communiceren.

Niet alleen kan de mensheid er beter van worden, we kunnen er ook iets van leren. Stroperig en boodschapperig, ware het niet dat Villeneuve een intrigerende sfeer weet de creëren met onder meer de ongewone schepen, de rare wezens en de bevreemdende klanken van componist Johann Johannsson. Er worden genoeg interessante ideeën aangesneden, zij het oppervlakkig, om de suikerlaag met de mantel der liefde te bedekken, en toch blijf je vooral met het gevoel achter dat er een gigantische soufflé is geland op aarde.

Arrival. Regie: Denis Villeneuve. Acteurs: Amy Adams, Jeremy Renner en Forest Whitaker. Duur: 1u56 min.

"Arrival is een intiem verhaal over wederzijds begrip en toenadering", zegt actrice Amy Adams. Lees er meer over in onze krant of in de pluszone van deze website.