Vrijdag 13/12/2019

Arno in uitverkochte AB: "Leve Molenbeek, godverdomme!" ****

Arno Beeld Alex Vanhee

Arno op zaterdag in een uitverkochte AB zien: het heeft iets van een bedevaart. Dit is zijn biotoop, zijn podium. Het was prachtig om gisteravond te zien hoe de zanger zijn stad kon doen feesten én verenigen. Drie weken na de aanslagen zong Arno voor Molenbeek. Een concert om koesteren. Ook al omdat het zo verdomd lekker rockte.

Arno Hintjens (66) mag zichzelf dan een "vieux motherfucker" noemen in de openingstrack van zijn uitstekende nieuwe plaat *Human Incognito*, de 'chanteur de charme raté' toonde een uitverkochte Ancienne Belgique nog lang niet aan zijn pensioen toe te zijn. Twee uur lang zong Arno voor iedereen. Hij droeg liedjes op aan zijn tante die in Oostende woont, aan zijn 'lesbische facteur' en aan zijn grootmoeder in de hemel: "Mémé, ik zit in den AB! Quel bazâr, samedi soir... Bruxelles, ma belle!" Ja, Arno zat de hele avond vol ludieke kwinkslagen.

Maar hij sprak ook recht uit het hart. Met 'Brussels', een song die hij expliciet opdroeg aan Molenbeek. Het refrein werd omgevormd tot 'Dancing in the streets of Molenbeek, Brussels/Where they eat sprouts, and raw mussels!'. "Molenbeek ligt amper 200 meter van hier", vertelde Arno in een mengelmoes van beide landstalen. "Pas op: ze hebben daar stromend water, en zelfs kleuren-tv. Leve Molenbeek, godverdomme!" Een gigantisch applaus volgde, en dat ging zelfs over in voetbalgezangen. "Lange Jojo est là", knipoogde Arno speels. Maar ook in het feestelijke slotakkoord 'Les Filles du Bord de Mer' stopte Arno nog een venijnig boodschapje: "En douceur... pour notre bourgmestre Mayeur!"

Arno voelde zich gisteravond duidelijk een vis in het water. Hij speelde met zijn micro als een kat met een vers gevangen muis, daagde continu uit en zong zich de longen uit het lijf. Le Plus Beau werd uitstekend omringd door een bende jonge honden, die kwamen om te rocken. Zonder eeuwige luitenant Serge Feys (die nog wel meeschreef aan de nieuwe plaat).

Bassist Mirko Banovic nam in de AB de honneurs waar als groepsleider, en de jonge Tomas Vanderplaetse haalde even gekke als zoete geluidjes uit zijn synthesizer. De vier muzikanten begonnen rustig met 'Ask Me To Dance', maar de groep schoot nadien snel uit de startblokken. 'Que Pasa' was een slag in je gezicht. Heerlijk hoekig, haast industrieel aanvoelend: TC Matic was nooit veraf.

Een pompend 'Je Veux Nager' zette de AB nadien helemaal in lichterlaaie. Er hing elektriciteit in de lucht, en die zou niet meer verdwijnen. Arno bleef nieuwe(re) songs afwisselen met publiekslievelingen. Na 'I Am Just An Old Motherfucker' en 'Just Exist' knalde 'Oh La La La' al door de zaal. Zelfs na 35 jaar heeft die belpopklassieker nog niets aan kracht verloren. Heerlijk ook hoe tegendraads Filip Wauters zijn gitaar durfde te sturen.

De 'vieux motherfucker' dacht in Brussel ook nostaligsch terug aan de jaren '60: "Zonder mails, zonder Coca Zero en fucking Facebook!". Het was de inleiding tot een gesmaakte cover van The Kinks' 'Death of a Clown'. Knap gevolgd door 'No Job, No Rock' van Charles And The White Trash European Blues Connection: knisperende drumbeat van Laurens Smagghe, glorieuze gitaar van Wauters. Maar Arno kreeg de AB ook meer dan eens muisstil.

Met het bluesy 'Dance Like a Goose', alweer zo'n heerlijk ingetogen nieuwe song. En zeker ook 'Je Veux Vivre', waarin Arno zingt te willen leven in een betere wereld "sans papiers"... 'Les Yeux de ma Mère' luidde de feestelijke finaleronde in. Een funkend en begeesterd 'Putain Putain' werd grotendeels overgelaten aan het publiek. Er werd kolkend afgesloten met Adamo's 'Les Filles Du Bord de Mer', meegezongen uit 2000 kelen. Arno in de AB was als een glas goede wijn. En de cuvée Arno 2016 blijkt van een uitstekend jaar. Santé, godverdomme!