Donderdag 06/05/2021

TheaterrecensieApril

‘April’ toont hoe de geschiedenis rondjes draait ★★★☆☆

De voorstelling 'April' van Guy Cassiers door Toneelhuis in Bourlaschouwburg Antwerpen. Beeld Toneelhuis / Kurt Van der Elst
De voorstelling 'April' van Guy Cassiers door Toneelhuis in Bourlaschouwburg Antwerpen.Beeld Toneelhuis / Kurt Van der Elst

Van die wisser in onze neusholte willen we geen gewoonte maken, maar als het betekent dat we eindelijk terug naar het theater kunnen, halen we er ook onze neus niet voor op.

Het theater in kwestie was de Bourlaschouwburg: de voorstelling, ingekleed als testevenement, was April. Daarin onderzoeken tekstschrijver Willem de Wolf (van de KOE) en regisseur Guy Cassiers het geheimzinnige personage van April Glaspie: iemand die in de recente wereldgeschiedenis geen hoofdrol krijgt toebedeeld, maar als Amerikaans ambassadeur in Irak ruim dertig jaar geleden wel een rol speelde in het ontstaan van de eerste Golfoorlog.

Corona had ons bijna doen vergeten wat voor een klasbak Katelijne Damen wel niet is. In een met stijlvol Scandinavisch meubilair ingericht decor brengt zij Glaspie met veel bravoure weer tot leven. Naast haar maakt ook Sabri Saad El Hamus indruk, als de Iraakse minister van Buitenlandse Zaken; Eelco Smits speelt een journalist die een reportage maakt over de Golfoorlog, en heeft in die rol de meer ondankbare taak om, vanuit de schaduw, zijn twee tegenspelers te laten schitteren.

April is behoorlijk klassiek theater, dat niet draait om actie, maar om dialoog, en waarin de vierde wand netjes overeind blijft staan. De structuur van het stuk – met een journalistieke reportage als kader voor de eigenlijke vertelling – doet denken aan het uitstekende Jackie, waarin een journalist de jonge weduwe Jackie Kennedy uithoort. De Wolf lijkt ook veel naar het werk van The Social Network-scenarist Aaron Sorkin te hebben gekeken: hij laat zijn dialogen knetteren als spervuur. Soms knetteren ze zelfs iets te snel: timing is essentieel in zo’n verbaal vuurgevecht, maar als die timing niet helemaal juist zit, is het publiek het slachtoffer van verbale chaos.

Toch weet April tot aan het eind te boeien. Niet alleen omdat Cassiers de voorstelling, in zijn gekende stijl, prachtig inkleedt, maar ook omdat dit dertig jaar oude verhaal vandaag relevant blijft. De drie personages bevinden zich niet toevallig in een ronddraaiend salon: wie de archiefbeelden in April ziet, met politici als Joe Biden en Mitch McConnell in belangrijke bijrollen, zal zich vaak bedenken dat de geschiedenis eigenlijk ook in rondjes draait.

Tot 5 mei in Toneelhuis. Vanaf 4 juni op tournee.