Dinsdag 17/09/2019

Muzieknieuws

Aphex Twin gooit SoundCloud vol onbekend werk

Beeld kos

Op SoundCloud staat sinds kort voor ruim acht uur aan intelligente danceproducties en experimentele muziekschetsen. Dat moet Aphex Twin zijn.

Een mysterieus account met de naam user487363530 begon twee weken geleden nummers te publiceren op SoundCloud. Inmiddels staat er voor ruim acht uur aan intelligente danceproducties en experimentele muziekschetsen online. Liedjes vol oorspronkelijke breakbeats, soms gelaagd en neigend naar ambient, dan weer hard, kaal en ongepolijst. De 140 tracks zijn van Aphex Twin, dat kan niet anders, gonst het door de dancewereld.

Anonieme gebruiker

Een voorzichtige aankondiging voor het uitbrengen van oud materiaal doet Richard D. James, de man achter Aphex Twin, in december vorig jaar in een interview met het Duitse Groove. 'Ik ben aan één stuk door muziek aan het maken. Maar muziek uitbrengen is lastiger. Want ik maak zo veel muziek, dat als ik het probeer samen te stellen, ik het na een uur weer opgeef. Inmiddels ben ik veel van mijn oude nummers aan het terugluisteren en ik verwacht binnenkort veel materiaal uit te brengen', antwoordt James op de vraag van Apparat, die net als 25 andere bekende producers één vraag mag stellen.

De afgelopen twee weken lijkt Aphex Twin de daad bij het woord te voegen. Een anonieme gebruiker, onder de namen user487363530, user4873635301 en daarna user48736353001, zet dagelijks nieuwe nummers op SoundCloud, gratis toegankelijk voor iedereen. Inmiddels zijn het er 110.

Verwarring

De eerste dagen is er vooral verwarring. Twijfel. Zou het...? Het zou in elk geval niet de eerste keer zijn dat James ervoor kiest zijn muziek onder een andere naam uit te brengen. Zo noemt hij zich sinds begin jaren negentig ook AFX, Blue Calx, Bradley Strider, Caustic Window, Polygon Window en The Dice Man. 'Muziek wordt inmiddels zo vaak aan mij toegeschreven, ongelofelijk. Ik ben praktisch iedereen - iedereen en niemand', zei de producer meer dan tien jaar geleden al.

De dancewereld is er inmiddels wel uit: hier is gulzig gegraaid in de goedgevulde schatkist van Aphex Twin. Zo is 8 Utopia terug te horen in een live-optreden van de producer in 2010 en beweert Mike Paradinas, die eerder met James werkte, oude nummers te herkennen. Voor de liefhebber is het in elk geval lekker grasduinen in de uiteenlopende tracks met typische Aphex Twin-titels als Lanner B4 Ardkore, 71 1st bank Trac en 6 Plinky Plonk[orig].

De actie om de boel onaangekondigd online te gooien, typeert de legendarische producer, meer dan eens aangeduid als de geestelijk vader van de betere elektronische dansmuziek, of, pas op, zelfs de Mozart van de techno. De plaat Selected Ambient Works 85-92 uit 1992 geldt als modern meesterwerk.

Drukqs, de laatste plaat voor zijn comeback in 2014, komt uit 2001, een jaar uit het pre-iPodtijdperk waarin de woorden YouTube, Spotify en torrents nog moesten worden gemunt. Is dertien jaar afwezigheid in de elektronische dansmuziek niet dodelijk?, vraagt men zich af. Maar Aphex Twin blijkt met zijn tijd meegegaan: Syro eindigt hoog in de jaarlijstjes van 2014.

Muzikale pionier

En hij toont zich niet alleen muzikaal nog steeds een pionier. Het internet sloopte sinds 2001 de traditionele distributiekanalen in de muziekindustrie, wat voor James vooral lijkt te voelen alsof het buurtspeeltuintje is veranderd in een speelweide met hoge glijbanen en spannende kabelbanen. Zo kiest hij ervoor de aankondiging van Syro te doen via het Tor-netwerk, een netwerk waar anoniem kan worden gesurft. Het netwerk kan de druk van de gemiddeld 133 duizend views die er dagelijks bijkomen nauwelijks aan. Voor de testpersing van een verloren gewaand exemplaar van het zijproject Caustic Window werd vorig jaar op crowdfundingwebsite Kickstarter zo'n 67 duizend dollar opgehaald. Bij de veiling van een van die tien testpersingen op eBay betaalde de oprichter van de populaire internetgame MineCraft zo'n 46.300 dollar.

Dat hij daarnaast steeds het muzikale experiment blijft opzoeken, blijkt uit zijn jongste officiële release: Computer Controlled Acoustic Instruments pt2, ep van vorige maand (waarbij je overigens niet hoeft te verwachten dat er nog een eerste deel is). Zoals de titel al doet vermoeden, werden hiervoor computeraangedreven akoestische muziekrobots gebruikt, machines die hij onder andere door de Gentse instrumentenbouwer Godfried-Willem Raes op maat liet maken.

Overigens zou het zomaar kunnen dat de grillige Aphex Twin, of user48736353001, binnenkort besluit de boel onaangekondigd weer van het web te trekken. Dus: grote koptelefoon op en laat maar lopen die playlist.

Beeld kos
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234