Maandag 19/08/2019

Portret

Antwerpse kunstenaar Bjorn Tagemose maakt stille rockfilm met Iggy Pop en Grace Jones

Bjorn Tagemose: 'Ik geef nooit interviews. Zelf in het middelpunt staan, maakt me wat onwennig en nerveus.' Beeld © rv

Hij fotografeerde voor Louis Vuitton en Nike, exposeerde in het Louvre en regisseerde shows voor David Guetta. Nu maakt de bij het grote publiek onbekende visuele kunstenaar Bjorn Tagemose een epische film met Iggy Pop en Grace Jones.

Of we nog even kunnen wachten. De van oorsprong Zweedse Antwerpenaar Bjorn Tagemose (46) komt net terug van een tochtje door het bos en wil zijn fiets eerst nog even aan de ketting leggen. Hij fotografeerde voor Nike, Adidas, Louis Vuitton en Natan. Daarnaast regisseert hij videoclips voor binnen- en buitenlandse bands en verzorgt hij de visuele effecten bij optredens en modeshows. En als hij even niet tussen de sterren vertoeft, gaat hij dus naar het bos.

Antwerpen is al sinds zijn geboorte zijn thuis, al speelt zijn leven zich vooral af in Parijs en Londen. "Een bezige bij", zegt Tagemose over zichzelf. Eentje met een uitgebreid curriculum, maar weinig naamsbekendheid bij het grote publiek. Een bewuste keuze, klinkt het. "Ik ben altijd liever in de schaduw gebleven en geef nooit interviews. Zelf in het middelpunt staan, maakt me wat onwennig en nerveus." Hij spreekt dan ook als een wervelwind. Richard Wagner, een inspiratiebron, komt voorbij. Net als persoonlijke held Jean-Paul Goude, de fotograaf en vroegere partner van zangeres Grace Jones.

Dat laatste is niet geheel toevallig. Tagemose, die fotografie studeerde, noemt haar zijn soulmate en verzorgt de visuele show van haar optredens. Nu speelt ze een van de hoofdrollen in zijn eerste film Gutterdämmerung. Het moet de "luidste stille prent op aarde" worden en draait rond de boosaardige gitaar van de duivel. Punkengel Vicious (Iggy Pop) zendt het instrument terug naar de aarde, waarop een pandemonium uitbreekt. Een puriteinse priester (Henry Rollins) stuurt een jonge vrouw uit om het object te vernietigen. In een ultieme twist verschijnt Grace Jones op het toneel, die als enige de duivelse rockers kan controleren.

"Het project is eigenlijk begonnen bij Juliette Lewis (actrice en zangeres, RA). Ik toonde haar een van mijn kortfilms en zij vertelde daarop dat ze graag een langere film wilde maken. Vier weken later belde ze om te vertellen dat ze binnenkort naar Antwerpen zou komen. Ik had nog geen script, geen namen, niets. Maar twee weken later stond ze voor mijn deur en zei ze dat ik mij moest tonen. 'Kom, we bellen Iggy', zei ze."

Tagemose vertelt het alsof het niets is. Hij hoopt zijn film, waarbij een rockband tijdens de vertoning live optreedt, over de hele wereld te kunnen tonen. Al beseft hij dat zijn werk, dat behoorlijk expressionistisch is, niet altijd gemakkelijk kan worden verkocht.

Beeld kos

Zotte genenpool

"Ik doe veel commercials, onder meer voor Vanity Fair en het Franse blad Les Inrockuptibles, omdat het de kunst betaalt. Denk maar niet dat ik subsidies heb gekregen voor de film. Daarvoor is het veel te vreemd. Mijn vrouw Katarina, mijn allergrootste steunpilaar, heeft alles geproduceerd met bijna geen geld. Uiteindelijk zijn het Vlaamse ondernemers, kunstliefhebbers die ook Jan Fabre hebben ondersteund, die hebben geïnvesteerd."

Hij heeft veel te danken aan Vlaanderen, zegt Tagemose, al voelt hij zich ook nog altijd Scandinaviër. Een paar maanden per jaar trekt hij met zijn gezin naar Zweden, waar ze een huis in Stockholm hebben. "Mijn moeder was een Vlaamse, een overtuigd feministe en een kunstenares. Net als mijn biologische vader, een Deen, schilderde zij. De hippiescène van toen heb ik meegemaakt. Mijn Zweedse stiefvader bracht daarin wat balans. Hij is een rustige man, econoom van opleiding en heel anders. Als ik het zo bekijk, heb ik eigenlijk een crazy genenpool."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden