Dinsdag 23/07/2019

Muziek

Antwerps rapfenomeen Coely: "Als ik ooit kapsones krijg, stop ik ermee"

Coely. Beeld rv Jesse Willems

Coely is overal, zo lijkt het wel. Haar singles zijn te horen op pop- en indieradiostations, ze rapte aan de zijde van Baloji en ze was de revelatie op het Radio 1-eerbetoon aan Prince. Als klap op de vuurpijl is er nu een fraai debuutalbum.

Coely is een rapartieste zoals we die in ons land niet meer hebben gezien sinds Leki en haar oudere zus Ya Kid K het genre bij ons op de kaart zetten: strijdlustig en assertief, maar ook optimistisch en goedgeluimd. Met internationale uitstraling bovendien. Different Waters heet haar debuut, een plaat waarop ze onbekommerd van hiphop over r&b naar soul schiet. U wil graag eens in het hoofd van de Antwerpse rapprinses kijken? Welaan dan: we verzamelden de meest opvallende tekstfragmenten uit de nieuwe plaat en gingen oog in oog met Coely zitten voor een verklaring. "Zingen is therapie", verklapt ze. “Ik sluit mijn ogen en ik zit meteen in mijn hoofd.”

“Back when I was a kid, I was a little bit different / All I ever wanted was a family picture, no fairytale kinda living” (uit ‘My Tomorrow’)

“Tja, de mensen hebben mij zien opgroeien van kind tot vrouw, maar ik ben in wezen nooit veranderd. Ik weet waar ik vandaan kom. Ik wil nog steeds gewoon een mens zijn. Sterallures zijn niet aan mij besteed. Ik bezoek mijn moeder, ik heb een vriend, ik sport, ik lees graag. Waarom zou ik plots een ander leven moeten leiden? Ja hoor, een duet met een beroemd iemand zou dan misschien wel leuk zijn, maar ik weet dat ik sowieso in eerste instantie starstruck zal zijn. Oh my god! (lacht) Nee, als ik ooit kapsones krijg, dan stop ik ermee. Dat heb ik mezelf beloofd.”

“I'ma make it / 'cause I’ve been changing the manual” (uit ‘Don’t Care’)

“Je gaat mij niet horen beweren dat ik de deuren heb geopend voor de hiphop in Vlaanderen, want hiphop doet het al jaren uitstekend bij ons. Ik merk wel dat sinds ik bezig ben, veel meer mensen blij verrast zijn dat hiphop echt wérkt in België. Eindelijk is er een deftig platform voor hiphop in ons land. Ik ben blij dat ik daar toch een klein beetje aan heb kunnen bijdragen.

Mijn droom? Om op latere leeftijd samen met een groot orkest vol strijkers en blaasinstrumenten te spelen: een hiphopconcert zoals Kanye West en Jay-Z dat ooit hebben gedaan. Puur entertainment.”

“Oh my god your wallet's another size / Typical kind o' guy he ain’t really got a type and / aims for the heart, then throws it away” (Uit ‘No Way’)

(lacht) "Ik weet wat mijn vriendinnen met mannen hebben meegemaakt. Elk meisje kent dat soort types. Ach, haantjes heb je overal. Ze pochen met hun geld, maar dat is niet wat ik zoek. Je kent dat gebluf: “Ik ben al met die chick geweest en ook met die chick.” Die kerels danken hun reputatie aan dat gefladder. Je ziet dat soort rare gasten overal rondhangen. (gespeeld verontwaardigd) Zeg eens, onnozelaar, blijf van mijn vriendinnen af!" (lacht)

“I’m no easy chicky, fuck you and your freaky deeky effort / All the time you’re talking, all I’m hearing are these pick up lines /get it all get it on, better get lost” (Uit ‘No way’)

'Back off!', zeg ik dan. (lacht) Zo onvolwassen dat die kerels zijn. De meligste versiertrucs? 'God heeft me gebeld, ik heb net zijn engel teruggevonden' en dat soort onzin. Vroeger vond ik dat lief. Nu ja, ik vind het niet erg, want je bent nu eenmaal jong. Vandaag denk ik: aarrgghh, that’s so stupid! 

"Wat werkt wél? Als een jongen een normale conversatie met een meisje kan voeren, op een rustige manier. Maar tegenwoordig vertrouwen de mensen elkaar niet meer. Ze zoeken overal een agenda achter. En sommige meisjes hebben nu eenmaal veel meegemaakt in de liefde. Ik ken wel wat vrouwen die heel lang wachten op hun droomprins.”

“You wanna bring me down, that’s ridiculous / I’m no Icarus, you can’t bring me down I predicted it” (uit ‘The Rise’)

“Een liedje over haters, ja. Nu ja, ik merk hen eigenlijk zelden op. Misschien doen ze het achter mijn rug. Of misschien kunnen ze het niet verteren dat ik tegen iedereen vriendelijk blijf. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat iemand tegen mij zei: 'Wat jij doet vind ik echt afschuwelijk.' Een goede vriendin die bekent dat een van mijn liedjes niet meteen haar stijl is, dat is iets anders. Dat snap ik wel.”

“Lord help me now I’m in danger, a demon is on the rise / and I’m petrified, drownin' in tears, I’m being swallowed by fear” (uit ‘Blu Mood’)

“Ja, dat is een kantje van me dat weinig mensen kennen. Ik omring me gelukkig met een goed team. Zij zien meteen wanneer ik eens een mindere dag heb. Ik praat ook over die dingen. Mijn moeder heeft ooit een beroerte gehad, waardoor de helft van haar lichaam voor een tijdje verlamd was. Ik zat toen met mijn vrienden in Frankrijk: ik heb als een gek mijn interviews afgewerkt en ben meteen naar huis gegaan. Dat soort kleine angsten doet je op een andere manier nadenken over het leven. Ik probeer evenwel niet te fel te piekeren. Je moet je op tijd vastklampen aan de hoop.”

“You are my lion, my power, my zion / My flag waving proudly, on top of the mountain” (uit ‘Celebrate’)

“Een liedje voor mijn moeder. Toen ze het voor het eerst hoorde, heeft ze geweend. Ik zong het voor haar tijdens een show in Antwerpen. Het was ook de eerste keer dat ze me vertelde hoe ze had genoten van de sfeer in de zaal: 'Al die mensen voelen jou', zei ze. 'Ik voelde ook wat zij voelden.' Ik ben blij dat ze eindelijk die energie eens kon meemaken. Ze is mijn grootste steun. We praten en we lachen veel samen. Ik zou niet zonder haar kunnen leven. Ook al kan ze soms zagen. (lacht) Maar dat doen alle moeders." (schatert)

Different Waters verschijnt vrijdag bij Universal. De Morgen reist deze week met Coely naar het Amerikaanse showcasefestival SXSW in Austin, Texas. Het volledige verslag leest  u maandag in de krant, maar de komende dagen houden we u ook al op de hoogte op Instagram en Twitter. #DMSXSW

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden