Maandag 25/10/2021

Cinema

Antwerps kunstencentrum De Studio start De Cinema met twee nieuwe bioscoopzalen: ‘Geen museum voor oude films’

De Studio in Antwerpen .  Beeld Eric de Mildt
De Studio in Antwerpen .Beeld Eric de Mildt

Morgen huldigt De Studio in Antwerpen twee bioscoopzalen in. Daarmee wil de artistieke hub aan het Mechelseplein een volwaardige cultuurtempel worden. ‘We gaan zeker geen klassieke arthousebioscoop zijn.’

“Het blijft toch altijd een beetje boys and their toys”, lacht algemeen directeur Marc Verstappen als hij naast een mastodont van een 35-millimeterprojector staat. Die projector moet filmklassiekers laten zien in de grote bioscoopzaal van De Studio in Antwerpen. De pellicule van Blow Up (1966) van de Italiaanse meester Michelangelo Antonioni ligt er opgerold klaar op een spoel.

De projector behoort tot een batterij van drie dergelijke machines die achteraan de zaal opgesteld staan: twee om oude pelliculefilms te draaien en een digitale om aan filmliefhebbers het meer moderne werk te laten zien. “We zijn zeker geen cultureel centrum met een simpele projector”, zegt Verstappen als hij naar het Dolby 7.1-geluidssysteem wijst in de zaal. “Maar we gaan ook geen klassieke arthousecinema zijn.”

Canon 2.0

Donderdag wordt deze zaal met 165 zitjes ingehuldigd, naast een kleinere voor 49 personen. Wat cultuurcentrum De Studio wil bereiken met de nieuwe zalen wordt duidelijk met een blik op de programmatie van ‘De Cinema’, zoals het bioscoopluik is gedoopt. In de zalen zullen oude en nieuwe films elkaar afwisselen – vandaar de drie projectoren. Met Roma (2018) van Alfonso Cuarón, maar ook Kiss of a Spider Woman (1985) van Hector Babenco, die al op vrijdag getoond worden.

“Wat we de eerste maand laten zien, is al een goede staalkaart van onze programmatie”, zegt Verstappen. “De cinemazalen passen eigenlijk in een groter project. Ze zijn tot stand gekomen door een samenwerking met het kunstmuseum M HKA, en zijn filmwerking Cinema Zuid. De apparatuur is vanuit Cinema Zuid naar hier verhuisd. De bedoeling is dat we op termijn met De Studio een vooruitgeschoven post gaan worden, specifiek gericht op cinema en podiumkunsten.”

Behalve films vertonen wil De Studio met speciale projecten ook het maatschappelijke debat aanzwengelen rond cinema. Vanaf september loopt er zo ‘Canon 2.0': vertoningen van films die de identiteit van cinema hebben bepaald, maar die zich niet beperken tot de ‘Noord-Atlantische’ regio. Vanaf september wordt er nagedacht over radicalisering in het thema ‘Radicaal’. Daarvoor toont De Studio films als het oorlogsdrama Lacombe Lucien (1974), dat nabesproken wordt door UGent-historicus Bruno De Wever.

“Als we zeggen dat we met het publiek in gesprek gaan, bedoelen we ook letterlijk dat we voor de zaal gaan staan en met de mensen gaan praten”, zegt Verstappen. “Samen met het publiek willen we dingen ontdekken en in discussie gaan. Dat is het verhaal dat we op deze site willen opbouwen. Het is het netwerk rond de cinema dat alles bepaalt. Niet enkel de curator, zoals dat in een museum meestal gebeurt. Dit wordt dus geen filmmuseum voor oude films. Het is juist de dynamiek van een kunstencentrum die er heel erg in gaat zitten.”

In De Studio was er al een toneelzaal en werden er al voorstellingen gehouden voor kinderen in een ‘Black Box’-ruimte. Dat de artistieke hub nu ook een bioscoop huisvest, past ergens wel in de geschiedenis van dit prachtige oude gebouw, dat al voor veel is gebruikt.

Na een woonhuis in de 18de eeuw, een bank en een hotel in de 19de, en een Duits hoofdkwartier tijdens de Eerste Wereldoorlog, was het later nog het onderkomen van de bekende Studio Herman Teirlinck. Vandaar de naam ‘De Studio’ trouwens: zo noemden de acteurs hun oude leerschool. Ook vandaag komen er nog vaak acteurs en regisseurs over de vloer.

Jan-Willem Van Eemeren, een van de uitbaters van Cinema Cartoon’s, die enkele straten verder ligt, ziet geen concurrentie in de nieuwe bioscoopzalen. Volgens hem wordt de programmatie daar eerder een mooie aanvulling op wat er nu al in Antwerpen te zien is. “Zij zijn een gesubsidieerde instelling en wij zijn commercieel”, zegt hij. “Bij ons kan je nieuwe releases bekijken, maar omdat zij dus oudere films tonen, kunnen zij verdiepend werken op wat elders vertoond wordt.”

Kermisattractie

Verstappen ziet het ook als een van de taken van het centrum om zaken aan bod te laten komen, die bij andere bioscopen moeilijker ingang vinden. Op de inhuldiging morgen – door Jan Decleir en opkomend acteertalent Nora Dari – lopen er kortfilms in de grote bioscoopzaal.

Iets anders is nog de VR-projectie van Trail of Angels, een werk van de Litouwse regisseuse Kristina Buožytė, gebaseerd op de abstracte kunst van Mikalojus Konstantinas Curlionis. Met een VR-bril maakt de bezoeker in een hoek van het gebouw een reis door een veelkleurig hiernamaals.

“VR-installaties zitten nog vaak in een sfeer van kermisattracties”, zegt Verstappen. “Maar kunstenaars zijn er ook mee bezig. Marina Abramović, bijvoorbeeld. Als we iets willen doen rond cinema en beeldcultuur, hoort dit er natuurlijk bij. Het is in zekere zin toch de toekomst van de cinema.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234