Maandag 10/08/2020

DansrecensieAnne Teresa De Keersmaeker

Anne Teresa De Keersmaeker toont de vreugde van het dansen in ‘De Goldbergvariaties’ ★★★☆☆

Pavel Kalesnikov en Anne Teresa De Keersmaeker in ‘De Goldbergvariaties BWV988'.Beeld ANNE VAN AERSCHOT

Hoera, het theater is weer open! Met De Goldbergvariaties BWV988 maakte choreografe Anne Teresa De Keersmaeker die vreugde voelbaar op de scène en op de veertig luttele stoeltjes van haar publiek.

Lang geleden dat we nog zo veel beenruimte hebben gehad in een theater, maar het moet toch wennen: stoeltjes op zo’n twee meter van elkaar, en amper 40 toeschouwers in een ruimte die normaal een 400-koppig publiek kan herbergen. Maar iets is beter dan niets: De Goldbergvariaties BWV988 was een blij weerzien met de podiumkunsten in het algemeen en met de choreografie van Rosas-bezieler Anne Teresa De Keersmaeker in het bijzonder.

De Goldbergvariaties begint in stilte: terwijl pianist Pavel Palesnikov nog niet heeft plaatsgenomen, staat De Keersmaeker al te dansen, alsof de choreografie de muziek verwekt in plaats van omgekeerd. Variatie staat centraal. Hoekige bewegingen wisselen af met vloeiende vormen, sierlijkheid en (bewuste) struikelmomentjes gaan hand in hand, snelheid gaat over in stilstand. Met die variaties vult De Keersmaeker, op haar eentje, moeiteloos de immense scène.

Dik twee jaar geleden omschreven we De zes Brandenburgse concerten als “een droomhuwelijk tussen Bach en Rosas”, en De Goldbergvariaties noopt ons niet tot een terugtrekking van de frase. De vorm is helemaal anders: één danser en één muzikant in plaats van een dik dozijn dansers en een volledig orkest, maar de liefde die De Keersmaeker voelt voor het oeuvre van de Duitse componist blijft even tastbaar.

Al is het, zeker in de eerste helft van deze ruim 100 minuten durende performance, soms moeilijk om een aanknopingspunt te vinden. Vanwege de snelle afwisseling tussen melancholisch en vrolijk, in de muziek én de choreografie, loop je het risico te verdwalen. Halverwege winnen humor – een kwaliteit van De Keersmaekers werk die al te vaak over het hoofd wordt gezien – en vitaliteit aan kracht. Dan bloeit ook de schoonheid van De Goldbergvariaties open, als de choreografe een duet aangaat met haar eigen silhouet.

Uiteindelijk lijkt De Keersmaeker vooral vreugde te tonen: vreugde dat ze weer voor een publiek mag dansen, en dat publiek heeft die vreugde ongetwijfeld ook gevoeld. De première is dan wel stevig vertraagd, maar toch komt De Goldbergvariaties BWV988 op exact het juiste moment.

Tot 4 juli in Rosas Performance Space, Brussel. Van 29 september tot 2 oktober in Concertgebouw, Brugge.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234