Dinsdag 07/07/2020

FilmrecensieAnnabelle Comes Home

‘Annabelle Comes Home’: geweldig akelige pop in een semi-akelige film ★★☆☆☆

Scène uit ‘Annabelle Comes Home’.Beeld AP

Amper twee weken nadat Chucky in de zalen verscheen om kinderen — en volwassenen met jeugdtrauma’s — opnieuw slapeloze nachten te bezorgen, komt nu ook collega-moordpop Annabelle onschuldige zielen teisteren in haar ondertussen derde langspeelfilm: Annabelle Comes Home.

De film gaat onheilspellend van start wanneer bekende gezichten Ed en Lorraine Warren, op wie het hele The Conjuring-universum gebaseerd is, besluiten om Annabelle in hun eigen huis te vergrendelen achter slot en, euhm, gezegend glas. De bezeten pop is namelijk een baken voor kwaadaardige geesten. Maar wanneer de twee ‘demonologen’ een paar dagen weg zijn en hun huis en dochter in de handen laten van een babysitter en haar ongezond nieuwsgierige vriendin, ziet Annabelle haar kans schoon om te ontsnappen.

Vanaf de eerste minuut wordt duidelijk dat Annabelle Comes Home bol staat van de horrorclichés. Van domme tieners met onzinnige beslissingen tot krakende vloeren, piepende deuren en zo ongeveer elke klassieke jumpscare uit het groene horrorboekje. Het is een hersenloze film die niets te bieden heeft buiten je af en toe de stuipen op het lijf te jagen, maar dat doet-ie wel zeer efficiënt. Regisseur en medeschrijver Gary Dauberman gebruikt zodanig veel luide clichés dat hij je hier en daar wel een druppeltje urine kan laten verliezen met een onverwachts, subtieler moment. En in tegenstelling tot zusterfilm The Nun, is Annabelle Comes Home enkel grappig wanneer hij dat wíl zijn.

De filmmakers begrijpen ook heel goed hoe geweldig akelig ze Annabelle hebben ontworpen, en dat smijten ze je graag in het gezicht. De film herinnert je er met plezier aan met behulp van een ongemakkelijke hoeveelheid close-ups waarbij Annabelle recht in je ziel kijkt met die levensechte ogen.

Daubermans regiedebuut is in geen enkel opzicht vernieuwend, maar pretendeert dat ook niet te zijn. Het zijn 100 minuten gevuld met simpel geschreeuw of vertier, afhankelijk van je smaak. Slapeloze nachten zal Annabelle Comes Home je niet bezorgen, maar die porseleinen poppen bij je bomma verdienen misschien toch een enkeltje naar de container.

Vanaf 3/7 in de bioscoop.