Zondag 16/01/2022

Review

Anna Calvi in AB: van lentebries tot onweer *** 1/2

Anna Calvi, een Britse met Italiaanse roots, tekende in de AB voor virtuoze hypnose. Beeld Alex Vanhee
Anna Calvi, een Britse met Italiaanse roots, tekende in de AB voor virtuoze hypnose.Beeld Alex Vanhee

Duivel en deemstering gingen maandagavond een onstuimig huwelijk aan in Brussel. Deze echtverbintenis werd ingezegend door Anna Calvi: een Britse met Italiaanse roots, die in de AB tekende voor virtuoze hypnose

Gunter Van Assche

Brian Eno noemde de gitariste en zangeres ooit "the biggest thing since Patti Smith". Nick Cave nam haar dan weer onder zijn hoede, toen ze d'r eerste internationale stappen zette in het tourleven. En Rob Ellis - huisproducer van PJ Harvey - bekommerde zich om haar debuut, nog voor ze in 2011 op de prestigieuze lijst van BBC Sound of... zou belanden.

Zoveel lof oogstte Anna Calvi heus niet op basis van een fraai snoetje, waar de femme fatale nochtans evengoed mee gezegend is. Deze Britse overtuigt evenwel nog méér met een mélange van gothic rock en melodramatische sixtiespop. Die mix garandeert een sterk visuele, maar verwarrende sound, waarbij western noir en David Lynch elkaar aflossen.

In Brussel deed ze je nog makkelijker het noorden kwijtraken, deze grillige muzikale gids. Zo troonde ze je mee naar een onheilspellende droomwereld. In dat broeierige decor trad ze afwisselend aan als wraakgodin, diva en flemende waternimf. Al leken PJ Harvey, Jeff Buckley (tijdens 'Bleed into Me'!), Maria Callas, Jimi Hendrix of Siouxie Sioux ook nooit écht ver weg.

Het contrast kon eigenlijk niet groter zijn met het schuchter fluisterende kindvrouwtje, dat tussen twee songs door het publiek ademloos bedankte. Hooguit liet ze een aarzelende glimlach om haar lippen spelen.

Tijdens de songs ontpopte Calvi zich evenwel tot een trefzekere leading lady. Eén die haar iets te grote gitaar moeiteloos bespeelde: met even groot gemak dwong ze een tumultueus onweer af als een frêle lentebriesje in de zaal.

'Carry Me Over' gold daarbij als een waarachtig hoogtepunt. Eén van haar trawanten boog zich over glockenspiel tijdens een spookachtig brugje, waarna de song losbarstte in een storm van distortie en feedback. "To feel you, I followed you down, down, down...," hoorde je Calvi bezwerend zingen. Obsessie loerde achter elke hook, in elke afwijzing dreigde de waanzin.

Helaas: af en toe nam het concert ook een zelfgenoegzame wending, wanneer Calvi stijl op inhoud liet primeren. Haar gitaarspel en melodrama klonk in 'Love Won't Be Leaving' zelfs een tikje beredeneerd. De Britse toonde zich steeds een meesterlijke gitariste, maar schitterde pas écht wanneer ze de teugels liet vieren. Zo bouwde 'First We Kiss' haast instinctief op naar een zinnenprikkelende climax, waarbij haar gitaar er op den duur niet langer in slaagde om streling en kastijding uit elkaar houden.

Ook in andermans werk liet ze pijn en plezier in elkaar verstrengeld raken. Elvis Presley werd tijdens 'Surrender' naar haar hand gezet met een zinnelijke surf-twang waar ook een grimmige spanning in sloop. In de bis deed Frankie Laines 'Jezebel' je dan weer in galop uitgeleide. En ook met een soloversie van Bruce Springsteens 'Fire' kwam Calvi zonder kleerscheuren weg, hoewel we haar misschien nog liever een dreigend 'State Trooper' hadden zien trotseren.

Maar laten we geen spijkers op laag water zoeken. Duivel en deemstering gingen maandagavond een onstuimig huwelijk aan in Brussel. In Anna Calvi vond u de geschikte priesteres.

Tijdens de songs ontpopte Calvi zich tot een trefzekere leading lady. Beeld Alex Vanhee
Tijdens de songs ontpopte Calvi zich tot een trefzekere leading lady.Beeld Alex Vanhee
Duivel en deemstering gingen gisterenavond een onstuimig huwelijk aan in Brussel. Beeld Alex Vanhee
Duivel en deemstering gingen gisterenavond een onstuimig huwelijk aan in Brussel.Beeld Alex Vanhee
De Britse toonde zich steeds een meesterlijke gitariste, maar schitterde pas écht wanneer ze de teugels liet vieren. Beeld Alex Vanhee
De Britse toonde zich steeds een meesterlijke gitariste, maar schitterde pas écht wanneer ze de teugels liet vieren.Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234