Woensdag 01/04/2020

interview

Angèle: "Jaloezie is een prachtig woord, maar ook een mentale ziekte"

Angèle, afgelopen zomer op Couleur Café.Beeld Alex Vanhee

Op haar debuutplaat Brol gunt Angèle je een blik in de bazaar van haar bovenkamer. La belle et le brol: wat drijft de Linkebeekse songschrijfster, die op haar debuut de spot met zichzelf drijft, maar zich net zo vaak kwetsbaar opstelt?

Een van de festivalrevelaties deze zomer was een Linkebeeks meisje van amper 22. Een jaar geleden was ze nog een nobele onbekende. Maar vandaag kun je niet meer om Angèle heen. Haar nu nog introduceren als het zusje van Roméo Elvis, of de dochter van Marka – bassist van Allez Allez – zou de popster flagrant onrecht aandoen. 

Met ‘La loi de Murphy’, ‘Je veux tes yeux’ en ‘La thune’ scoorde ze hits beneden en boven de taalgrens. Om nog te zwijgen over haar succes in Frankrijk. Daar werd ze eerder door Damso op sleeptouw genomen, maar over een week begint ze in la douce France aan een reeks van twintig eigen concerten.

“En dat allemaal dankzij wat gekke bekken op Instagram”, lazen we deze zomer nog. Kort door de bocht? Best wel. In haar succesvolle songs doet ze het zonder filter. “Instagram is een fantastisch medium”, vindt ze zelf. “Maar mijn leven begint en eindigt er niet mee. Ik probeer ook zo eerlijk en open mogelijk te zijn in mijn teksten. Die waarachtigheid is mijn leidraad. En laten we eerlijk wezen: op sociale media is dat soort eerlijkheid vaak ver te zoeken. (lacht) 

"Iedereen toont zich van zijn mooiste of succesvolste kant.
'Le spleen n’est plus à la mode / C’est pas compliqué d’être heureux', zing ik in ‘Tout oublier’. Dat klinkt als goede raad, maar het is eigenlijk ook een beetje hypocriet. Ik vind het van groter belang om ook je zwaktes en donkere kantjes te durven tonen. De dandy’s en de poètes maudits kwamen er indertijd toch ook mee weg? (lacht)

Beeld Charlotte Abramow

Onzekerheid

In ‘Les Matins’ of ‘Flemme’ neemt ze kennelijk een voorbeeld aan hen. Daarin heeft ze het over de ochtendstond die vooral klatergoud heeft in de mond. “Er zijn van die ochtenden dat ik liever een potje wil janken”, knikt ze. “'Les matins, leur vérité me tue', zing ik. Omdat de nacht me voordien nog alle zorgen had doen vergeten. Mijn ochtendritueel is echt een wereld van verschil met die van mijn vriend: die wordt steevast vrolijk en fris als een hoentje wakker. Soms open ik nog maar mijn ogen en voel ik meteen hoe de rekening van de vorige dag gepresenteerd wordt.”

Of ze jaloers is op kommerloze mensen, willen we weten. 'Jalousie, ton nom est bien trop joli', zingt ze immers in haar nieuwste single. “Nee, allerminst. Jaloezie is een prachtig woord, maar ook een mentale ziekte. Ik ben allesbehalve afgunstig, dat zit niet in mijn aard. Ik begrijp het ook niet, al besef ik dat jaloezie vaak samengaat met onzekerheid. En dat ben ik dan weer wél.”

Daar gaat ‘Victime des réseaux’ ook over. “Die titel is een verwijzing naar een geniale rapper: MC Solaar. In ‘Victime de la mode’ had die het over een vrouw, Dominique, die wil voldoen aan een schoonheidsideaal dat ze nooit zal bereiken. Ze trapt in de val van plastische chirurgie, maar kan de ouderdom uiteindelijk niet aan de deur houden. Mijn 'Victime des résaux’ gaat over diezelfde vrouw, maar dan zeventien jaar later, in een tijd waarin het voor vrouwen vaak nog veel moeilijker is om niet toe te geven aan de dictatuur van de mode, door sociale media.”

Hart voor Brussel

Diezelfde dictatuur van mode en uiterlijk vertoon voelt ze ook in Parijs, waar ze al anderhalf jaar deels woont. In ‘Flemme’ zingt ze: 'Paris s’allume / Ce qui m’manque, c’est Bruxelles'.

Angèle knikt. “Alles gebeurt eigenlijk in Parijs, maar soms is die stad zo groot en bedreigend. Ik ken zelfs mijn hele
quartier niet goed genoeg. Alles is gigantisch. Daardoor besef ik dat mijn hart altijd aan Brussel verknocht zal blijven, net zoals bij Roméo het geval is. Brussel is kleiner, menselijker.”

Ter gelegenheid van Brol (☆) speelt Angèle op 21/11 in de Vooruit (Gent) en op 30/11 in Trix (Antwerpen). Haar concerten in de AB zijn intussen uitverkocht.

'Brol' verschijnt op 5/10 bij Universal. Beeld Serge Van Laeken
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234