Zaterdag 18/09/2021

InterviewAn Pierlé

An Pierlé over haar nieuwe plaat en haar piepjonge band: ‘Ik voel me geen moederkloek, wel een gekke tante’

An Pierlé en haar kwartet, met naast haar man Koen Gisen ook Hendrik Lasure en Casper Van De Velde van het jonge jazzduo SCHNTZL. Beeld RV Isadora Gisen
An Pierlé en haar kwartet, met naast haar man Koen Gisen ook Hendrik Lasure en Casper Van De Velde van het jonge jazzduo SCHNTZL.Beeld RV Isadora Gisen

Corona deed zijn stinkende best, maar kon het debuut van An Pierlé Quartet niet tegenhouden. Na maanden uitstel is Wiga waga uit. Al net zo opmerkelijk als de muziek is het artwork van kunstenaar Patrick Van Caeckenbergh.

Over een week palmt het nieuwe kwartet van An Pierlé het digitale podium van de Handelsbeurs in. Tot nader order dient u thuis net zo goed uw voordeel te doen met de plaatopnames van Wiga waga: een debuut waar “minimalistische non-pop” het op een spitsvondig akkoordje gooit met jazz, eighties chic en cabaret. Samen met levensgezel, muzikale spitsbroeder en producer Koen Gisen lijfde Pierlé Hendrik Lasure en Casper Van De Velde in, goed volk dat u misschien kent van het jonge jazzduo SCHNTZL. Bij hun fantasierijke verkenning van elkaars kosmos blijken ze vooral de luisteraar sterretjes te laten zien.

De speelse benadering van dit viertal wordt opmerkelijk gevisualiseerd door Patrick Van Caeckenbergh, die de albumhoes voor zijn rekening nam. Aalstenaars kennen hem ongetwijfeld van ’t Neuzeke, een grote rode clownsneus op de rotonde aan de Heilig Hartkerk. Maar ook wereldwijd vindt hij aansluiting met zijn illusoire collages of sculpturen. Zo kon u zijn werk al eerder bewonderen in de Zeno X Gallery, Centre Pompidou of Tate Gallery.

Randjes plakband

An Pierlé leerde hem kennen toen ze artist in residence was in het MSK van Gent. “Ik was meteen weg van zijn kinderlijke fantasie én kennis van de wetenschap. Maar ook de verhalen van Patrick zijn geweldig: hij is een meesterverteller. Intussen is hij een goede vriend geworden. Daarom durfde ik te polsen of hij een hoes voor deze plaat wilde maken.”

Het resultaat is een maquette geworden: geknipt, geplakt en gebricoleerd. Die ontstond uit een potloodtekening van een oude eik uit een serie van zijn werken. “Liefst negen jaar heeft hij geoefend om zulke realistische, imaginaire bomen te kunnen tekenen”, vertelt Pierlé. “Speciaal is dat de wortels van deze eik niet verankerd zitten in de grond, maar het onderstel kregen van een schommelstoel, hobbelpaard of wieg.”

Non-pop

Probeerde Van Caeckenbergh de filosofie en aanpak van dit kwartet daarmee in beeld brengen? Wiga waga lijkt alleszins de optelsom van jarenlange academische training tot onberispelijke techniek, maar dan in een speelse slingerbeweging gebracht door de fantasie die An Pierlé al een kwarteeuw onder de arm houdt in haar werk.

Ze knikt: “Patrick heeft de boom daarom ook bewust schuin gezet. En je ziet de randjes plakband nog op de hoes, terwijl de zelf geknipte plakletters van de albumtitel evengoed een grote speelsheid accentueren. Dat beeld is misschien wel de beste samenvatting van onze muziek.”

Het eigenzinnige artwork van 'Wiga Waga' is van de hand van Patrick Van Caekenbergh. Beeld RV
Het eigenzinnige artwork van 'Wiga Waga' is van de hand van Patrick Van Caekenbergh.Beeld RV

We lazen ergens dat Pierlé die bestempelt als “minimalistische non-pop”. Nou moe? Niet zelden schemert pure pop door, zij het dan in een koortsig en wispelturig jazzarrangement. “Dat je aan popmuziek denkt, komt misschien ook omdat we het op deze plaat bij gebalde versies en vaste structuren hebben gehouden. Live gunnen we onszelf veel meer bewegingsruimte en verrassing, zodat je niet meteen aan popmuziek zult denken. Op het podium kan en zal iedereen schaamteloos zichzelf zijn.”

Gekke hippietante

Van Caeckenbergh bedacht ook de titel Wiga waga, vertelt ze verder. Gebaseerd op het oude, middelduitse woord ‘wiga’, wat zoveel als wieg betekent. “Omdat er iets nieuws en levendigs lijkt te ontstaan, telkens we samenspelen. Vooral live gaat An Pierlé Quartet om ontdekking, om een nieuwe geboorte.”

Over vers gezinsgeluk gesproken: “Het kwartet voelt ook heel veilig aan”, vervolgt ze. “We zijn als een hechte familie: we steunen op elkaar, plooien terug op elkaar, al maken we ons sterk dat we niet volkomen afhankelijk van elkaar worden. Dat hoor je er ook aan: controle laat ik steeds nadrukkelijker los. Een moederkloek voel ik me zéker niet tegenover die twee jonge gasten. Ik zie mezelf eerder als de gekke hippietante, waar je als kind altijd graag op bezoek kwam. (lacht)

Wiga waga is verschenen bij W.E.R.F. Records/Kaap. Op 10/2 is er een eenmalige livestream vanuit de Handelsbeurs, Gent.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234