Dinsdag 30/05/2023

NieuwsKunst

Amsterdams Rijksmuseum hangt voor het eerst vrouwelijke kunstenaars in Eregalerij

De serenade, 1629. Judith Leyster (1609-1666). Beeld Rijksmuseum Amsterdam
De serenade, 1629. Judith Leyster (1609-1666).Beeld Rijksmuseum Amsterdam

Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft voor het eerst schilderijen van vrouwelijke kunstenaars een permanente plek gegeven in de Eregalerij, de zaal waar ook De Nachtwacht hangt. Het museum spreekt van een ‘inhaalslag’.

Bart Dirks

“Vrouwen spelen een belangrijke rol in de cultuurgeschiedenis van Nederland. Zij ontbraken tot nu toe op de Eregalerij van het Rijksmuseum”, aldus hoofddirecteur Taco Dibbets. “Het is van belang dat we de eeuwenoude collectie van het Rijksmuseum steeds weer met een nieuwe blik bekijken en verrijken. Dat doen we door middel van onderzoek en presentatie. Het stellen van nieuwe vragen en het bestuderen van andere bronnen en objecten levert een completer verhaal van Nederland op.”

Stilleven met bloemen in een glazen vaas (ca. 1690-ca. 1720) van Rachel Ruysch (1664-1750) Beeld Rijksmuseum Amsterdam
Stilleven met bloemen in een glazen vaas (ca. 1690-ca. 1720) van Rachel Ruysch (1664-1750)Beeld Rijksmuseum Amsterdam

Momenteel is het museum vanwege de lockdown nog gesloten, maar de drie schilderijen zullen permanent in de Eregalerij te zien gaan zijn. Het gaat om De serenade (1629) van Judith Leyster (1609-1666), Memorieportret van Moses ter Borch (1667/1669) van Gesina ter Borch (1633-1690) samen met haar broer Gerard ter Borch (1617-1681) en Stilleven met bloemen in een glazen vaas (ca. 1690-ca. 1720) van Rachel Ruysch (1664-1750).

Het Rijksmuseum onderzoekt sinds kort het vrouwelijke aandeel in de Nederlandse cultuurgeschiedenis en de representativiteit in de Rijksmuseumcollectie. Het museum inventariseert het aantal vrouwelijke vervaardigers en zoekt naar hun levensverhaal. Ook wordt gezocht naar de vaak ontbrekende informatie over afgebeelde vrouwen. “Het museum heeft op het gebied van vrouwengeschiedenis een inhaalslag te maken”, aldus Jenny Reynaerts, die het onderzoek leidt. Volgens de conservator 19de-eeuwse schilderkunst wordt het beeld van de cultuur van Nederland ‘opvallend weinig verteld vanuit een vrouwelijke perspectief’.

Memorieportret van Moses ter Borch, Gerard ter Borch (II), Gesina ter Borch, 1667 - 1669. Met dit schilderij herdachten de twee schilders hun jongste broer Moses. Hij sneuvelde in 1667 bij de bestorming van het Engelse fort Languard bij Felixstowe. Beeld Rijksmuseum Amsterdam
Memorieportret van Moses ter Borch, Gerard ter Borch (II), Gesina ter Borch, 1667 - 1669. Met dit schilderij herdachten de twee schilders hun jongste broer Moses. Hij sneuvelde in 1667 bij de bestorming van het Engelse fort Languard bij Felixstowe.Beeld Rijksmuseum Amsterdam

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234