Woensdag 31/05/2023

Muziek

Amper live en niet relevant: Apple trekt stekker uit eigen festival

The Chemical Brothers in actie op het Apple Music Festival in 2015. Beeld Photo News
The Chemical Brothers in actie op het Apple Music Festival in 2015.Beeld Photo News

De iPhone, de iPad, de iPod: op gadgetgbied veranderde vrijwel alles uit de stal van Apple de afgelopen jaren in goud. Maar met het eigen muziekfestival wilde het maar niet vlotten. Tien jaar lang werd herhaaldelijk gesleuteld aan de concertreeks in Londen, waarvoor de grootste popartiesten werden aangetrokken. Maar nu is het genoeg: de stekker gaat eruit.

Iñaki Oñorbe Genovesi

Een reden voor de beëindiging van het jaarlijks terugkerende Apple Music Festival is niet bekendgemaakt. Vermoedelijk wil Apple in plaats van geld te steken in één groot evenement zich liever richten op het sponsoren van eenmalige shows, tournees en nieuwe talenten in de Up Next-serie, op de eigen muziekdienst Apple Music. Zo was Apple vorig jaar sponsor van een reeks van 32 optredens van rapper Drake in het kader van zijn Summer Sixteen Tour.

Het Apple Music Festival begon in juli 2007 onder de naam iTunes Festival. Die eerste editie werd gehouden in het Institute of Contemporary Arts, een cultuurcentrum aan The Mall in Londen. Muziekliefhebbers zagen een maand lang onder meer optredens van Amy Winehouse, Mika, Editors, Stereophonics en Kasabian. Een jaar later verhuisde het evenement naar het compactere KOKO, eveneens in de Britse hoofdstad.

De line-up bleef indrukwekkend, met onder anderen John Legend, James Blunt, The Pretenders, Suzanne Vega en The Script. En wat vooral bijzonder was: het feit dat fans de gratis concertkaartjes konden bemachtigen door mee te doen aan loterijen via iTunes. Aanvankelijk konden mensen uit verschillende Europese landen meedoen, later konden alleen Britten nog meedingen naar de kaartjes.

Blijven veranderen

Het bleek niet de enige verandering die het muziekfestival van Apple onderging. Zo was er in 2009 opnieuw een verhuizing naar de Roundhouse in de Londense wijk Camden. Ook werd de concertreeks drie jaar later verplaatst van de maand juli naar september. Bovendien volgden in 2015 een naamsverandering - het iTunes Festival werd omgedoopt in Apple Music Festival - en verkortte het bedrijf het evenement naar tien dagen en later naar nog slechts een week.

Desondanks bleven de sterren komen. Apple wist onder anderen Lady Gaga, Coldplay, One Direction, Pharrel en Paul McCartney te strikken. Vorig jaar, bij het tienjarig bestaan, stonden onder anderen Alicia Keys, Bastille, Calvin Harris, Elton John, Michael Bublé, One Republic, Robbie Williams en The 1975 in de Roundhouse. Chance The Rapper mocht als allerlaatste optreden.

Lauwe reacties

Grote namen of niet, er was ook geregeld kritiek. Zo beklaagde frontman Alex Turner van Arctic Monkeys zich in 2013 over de lauwe reacties vanuit het publiek. Muziekfans waren weer niet te spreken over het besluit van Apple dat de live-optredens in Londen - waar tweeduizend mensen bij aanwezig konden zijn - alleen nog maar via Apple TV, iTunes, iPhone en iPad te bekijken waren voor betalende leden van Apple Music.

Die kijkers zullen het concert van Britney Spears vorig jaar overigens misschien nog wel herinneren. Haar hits 'Baby One More Time', 'Oops I Did It Again', 'Toxic' en andere playbackte ze, en bij het nummer 'Radar' liep de zangeres met haar danseressen zelfs van het podium af om zich te verkleden. Toeschouwers moesten het in de tussentijd doen met een virtuele Spears op een scherm.

Intussen keken tienduizenden mensen via een livestream op hun telefoons of tablets hoe de virtuele Spears sensueel teksten zong als 'Intoxicate me, I'm a lush, Stop you're making me blush, People are looking at us.'

"Dit is live-muziekentertainment in de 21ste eeuw", schreef een muziekrecensent van de Britse krant The Telegraph cynisch. "Het live-element is bijna irrelevant geworden." In het Apple-hoofdkantoor moeten ze dat ook gelezen hebben.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234