Maandag 14/10/2019

Albumrecensie

Amerikaanse soulprinses Kali Uchis eist met 'Isolation' de troon op

Kali Uchis oogt als een kruising van een kokette Hollywood-starlet uit de sixties met een hedendaagse b-girl. Beeld © Raf Cyran

Kali Uchis is goed op weg om de koningin van de indie-r&b te worden. Met haar nieuwe plaat Isolation geeft de 24-jarige zangeres haar concurrenten het nakijken.

Ze oogt als een kruising van een kokette Hollywood-starlet uit de sixties met een hedendaagse b-girl: ruig en elegant tegelijk, romantisch maar ook doordrongen van hiphop-authenticiteit. Ze is fashionable én streetwise. Trots op haar Latino-achtergrond maar weerbarstig wanneer mensen haar Colombiaanse roots gebruiken om van haar een karikatuur maken. Op Twitter werd ze al aangevallen omdat ze in fotoshoots als blanke latina met een donkergemaakte huidskleur poseerde. Het bracht een heikele discussie op gang over etniciteit, waarachtigheid en cultural appropriation. Uchis beëindigde de heisa met een oproep tot verzoening.

Karly Loaiza, zo heet Kali Uchis echt. Ze werd in Virginia geboren maar groeide op in het Colombiaanse Pereira. Haar ouders ontvluchtten Colombia toen Kali in het derde leerjaar zat. Haar puberteit spendeerde ze in Los Angeles. Latino’s vonden haar te blank, blanken lachten met haar als ze Spaans sprak en als ze haar Latijns-Amerikaanse wortels verdedigde. Als tiener had ze een probleem met autoriteit. Haar vader schopte haar het huis uit waardoor ze een aantal maanden leefde in een Subaru-bestelwagen, vol kleren, een laptop en een keyboardje. Na een aantal maanden op straat te hebben geleefd, keerde ze terug naar huis met Een Plan: muzikante worden.

Damon, Tyler en Bootsy

Op Isolation, haar tweede plaat, bewijst ze zich als vrijgevochten, dwarse popzangeres. Een gezichtsloos, inwisselbaar r&b-popje is ze allerminst. Haar liedjes zijn funky en meezingbaar maar nooit voor de hand liggend. Geen wonder dat ze in het verleden vooral popvernieuwers aantrok die graag een loopje nemen met de bestaande popconventies. Damon Albarn vroeg haar om op de laatste Gorillaz-plaat te zingen, de controversiële rapper Tyler, The Creator koppelde haar op zijn laatste plaat Cherry Bomb aan jazzicoon Roy Ayers. En kijk: zowel Albarn als Tyler helpen Uchis een handje op Isolation.

Beeld © Raf Cyran

Die laatste legt een krokant raplijntje in de fenomenale single ‘After The Storm’, een Barry White-achtige soulsleper waarin funkkeizer Bootsy Collins opduikt naast de neo-jazzers van BadBadNotGood. Jazeker, da’s veel Goed Volk voor één simpel popliedje, maar Uchis domineert er de boel moeiteloos met haar lijzige, in jazz gemarineerde soulstem. Damon Albarn neemt ‘In My Dreams’ voor zijn rekening, Suicide-achtige newwave-pop waarin Uchis een onderkoelde performance neerzet, ergens tussen Little Dragon en Chairlift. Straf.

Voodoo

Kevin Parker van Tame Impala sprenkelt psychedelisch discostof over ‘Tomorrow’, een song die wij elke dag op de radio willen horen. Uchis klinkt er als een verleidelijke voodoopriesteres die een vloek in je oor fluistert. Geen wonder dat haar Colombiaanse grootmoeder een exorciste was, tevens lid van een heksenkring. The owls are not what they seem, weet u wel. Niet is wat het lijkt op Isolation: Uchis verstaat de kunst van het hapklaar verpakken van onversneden magie. Zie ook: het verrukkelijke ‘Flight 22’, waarin de vergelijking met Amy Winehouse hout snijdt.

Bieden eveneens de garantie op een tripje naar de maan en terug: de bossa-pop van ‘Body Language’ (met superbassist Thundercat) en ‘Tyrant’, het bloghitje met de exquise Jorja Smith, dat slim reggaeton en r&b mixt. Moonwalken deden wij dan weer graag op ‘Dead To Me’ en ‘Just A Stranger’ (scheve funkpop uit de handleiding die ook Rejjie Snow en Anderson .Paak gebruiken). ‘Nuestro Planeta’ vinden we iets minder: ordinair Caraïbisch hitparadevoer dat wij eerder met Enrique Iglesias associëren dan met iemand die de toekomst van de urban-pop in pacht zou kunnen hebben.

Ziedaar Kali Uchis. Intelligent, eigenzinnig, sociaalbewust, niet op het mondje gevallen. Fan van tatoeages, vanillemilkshakes, mani- en pedicures, van jazz en Brigitte Bardot. Nee, ze zal uw wanhopige huwelijksaanzoeken niet beantwoorden. Maar geen paniek: u hoort nog van haar.

Isolation is nu uit bij A Rinse/Virgin EMI/Universal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234