Woensdag 24/07/2019

Amenra zocht in uitverkochte AB de pijngrens op. Letterlijk!

Beeld rv Stefaan Temmerman

Amenra zocht bij de voorstelling van hun nieuwe plaat Mass VI de pijngrens op. En niet alleen met de sonische sloophamer die de West-Vlaamse groep bovenhaalde. Frontman Colin H. van Eeckhout liet in de AB metalen haken in zijn bovenlichaam steken, en hij brulde de pijn uit zijn vege lijf, tijdens het langste concert dat Amenra ooit speelde.

Amenra palmde de AB van boven tot onder in. Met een foto-expo in de Club van hun voormalige bassist Maarten Kinet (begeleid door koorzangen). Met de groep zelf in de uitverkochte zaal. En met tweeduizend zielen die zich devoot verloren in de loodzware gitaren. Het is jammer dat de pintjes niet zwart uit de tapkraan kwamen, want dat was de hoofdkleur gisteren. De duisternis en het donkere van de geest primeerden. En uiteraard had de groep gewacht tot het winteruur was ingesteld om hun nieuwe boreling Mass VI boven de doopvont te houden.

Het werd muisstil toen de groep 'Children of the Eye' inzette, de opener van de nieuwe plaat. Het decor: een bos met de kerk van een klein dorp op de achtergrond. Waarna Amenra een gitaarmuur op de AB liet vallen, en Van Eeckhout zijn diepste angsten uitschreeuwde. Opbouwen, lossen en weer verwoesten: het is het patroon dat telkens weerkeert in de post-metalsongs van Amenra. Soms dreigt de zon door de wolken te breken, maar dan val je weer in een gitzwarte maalstroom.

De bas van Levy Seynaeve zat lekker vooraan in de mix en beukte op je middenrif. Mathieu Vandekerckhove zette de riff van 'Razoreater' in, en beelden van bunkers en woeste baren spoelden over de zaal heen. Er werd vervolgens een doorschijnend doek neergelaten waar de groep achter verdween om de oude sludge-sloper 'Thurifer. Et Clamor Ad Te Veniat' te spelen, waarna Amenra het tempo even zakken. De frontman knielde en sloeg ritmisch twee loden staven aan. Het signaal om 'Boden' in te zetten. Amenra trok dieper het woud in. Van het nieuwe 'Plus près de toi' onthouden we vooral de ijzige gitaren in het middenstuk, en de vragende zanglijn van van Eeckhout in het Frans.

Na 'Am Kreuz', waarbij de zanger zich voor het eerst naar de massa omdraaide en de groep unisono begon te headbangen, ging het podiumdoek weer omhoog. En het werd plots ook fysiek een extreem optreden. Van Eeckhout kreeg tien stalen priemen in rug en borstkast gestoken. Eerder had de zanger zich tijdens zo'n performance al eens laten ophangen aan vleeshaken, nu werden er stenen gewichten aan gehangen. 'Terziele/Tottedood' was de toepasselijke song bij dit spektakel. Van Eeckhout knielde eerst, maar ging tijdens 'Nowena | 9.10' ook opnieuw staan en ritmisch bewegen. Waarbij de haken nog dieper in het vlees trokken en de zanger begon te bloeden. De frontman schreeuwde zijn vocals harder dan ooit. Dat hij niet flauwviel, is haast een wonder. Amenra ging in de AB resoluut voor donkerder dan zwart.

Amenra bewees in Brussel tot de wereldtop te behoren. Slechts één bedenking: dat doorschijnende doek vooraan hoefde niet. Het vormde een barrière, creëerde een fysieke afstand tussen publiek en groep. Je stond er naar te kijken, maar voelde weinig eenheid. Toen het doek na 'Am Kreuz' was weggehaald, werd dit concert plots veel intenser. En niet alleen omwille van de vleeshaken.

Amenra had voorheen nog nooit anderhalf uur gespeeld, maar had er gisteren zelfs dan nog niet genoeg van. De band negeerde de opgelegde curfew, en zette 'A Solitary Reign' in. Tot verrassing van iedereen, want het stond niet op de setlist. Het lied is het magnum opus van de nieuwe plaat, en vormde ook in de AB het muzikale hoogtepunt. Met een prachtige opbouw, gouden gitaren en heerlijke clean vocals van Van Eeckhout. Het mooiste kwam dus op het laatst. Het was hard landen na zo'n intens concert.

Op 1/11 houdt Consouling Sounds een tweede avond in de ABBox met onder meer Wiegedood, Syndrome en CHVE. Amenra speelt nog twee akoestische concerten in België: op 17/11 in CC Strombeek (Grimbergen) en op 1/12 in CC De Leest (Izegem).

Wie het concert van gisterenavond wil (her)beleven, kan dat hier.