Donderdag 12/12/2019

Muziek

Amenra viert 20ste verjaardag met expo en rituele verbranding

Amenra op Pukkelpop. Beeld Stefaan Temmerman

Muren slopen, oogkleppen afrukken: het Kortrijkse postmetalcollectief Amenra maakt er al twintig jaar een erezaak van. Dat jubileum wordt dit weekend in Menen gevierd. De groepsleden cureren een expo met grote namen als Berlinde De Bruyckere en Michaël Borremans. Zelf spelen ze twee akoestische optredens. En op zondag volgt een groots vuurritueel. 

Vuurwerk brengen in het tranendal dat Menen is? Amenra zet de Belgisch-Franse grens onder stoom tijdens zijn jubileumfeest. Dat doet de band onder meer met een ambitieuze groepsexpositie, die artiesten uit verschillende disciplines bij elkaar brengt. 

“Het doel van de tentoonstelling is dat je het als een ervaring beleeft wanneer je erdoor wandelt”, vertelt frontman Colin H. Van Eeckhout. “Bij de werken en installaties geven we de uitleg dan ook niet mee op een bordje. Alles moet je gevoelsmatig raken. Dat is niet anders bij onze concerten, inderdaad. Maar nu is het visuele van groter belang dan het auditieve.”

Ritueel

Bij het ontstaan van Amenra repeteerde de band in een Kortrijkse loods. Van Eeckhout vond er ooit een dode duif. Die nagelde hij aan een kruis dat er toevallig rondslingerde. Hangt dat macabere kunstwerk straks ook in Menen? “Die is verkocht! Maar sowieso was het niet volgens de regels van de taxidermie opgezet, dus dat beestje is allang vergaan door de tijd. Nu hangt en staat er ander werk van mij en een aantal groepsleden, en zelfs van onze eerste bassist, die een belangrijke rol speelde in de esthetiek van de groep. (Hij bedacht onder andere het kraaienpotenlogo van de groep, GVA.)” 

Een van de namen die in het oog springen, is die van fotograaf Willy Vanderperre, bekend van zijn werk voor Dior en Kanye West. Hij toont onder meer de kortfilm die hij maakte en die de groep ooit gebruikte als video bij ‘A mon âme’. “Maar Willy is veel verder gegaan in zijn bijdrage. De meeste artiesten leverden bestaand werk dat gelinkt is aan hun verleden met ons. But he went the extra mile. Willy treedt ver buiten zijn visueel esthetische comfortzone met deze werken. Ik mag niet te veel vertellen, maar een van zijn installaties heeft met brand en as te maken. Uit iets moois heeft hij vernietiging gehaald.”

Vuur speelt net zo goed een rol bij beeldhouwer Johan Tahon. Die maakte een zes meter hoge sculptuur geïnspireerd op de beeltenis van de frontman. Dat beeld wordt zondagavond onthuld, tijdens een vuurritueel op het Leie-eiland. Op behoorlijk spectaculaire wijze zelfs. “Rond het standbeeld wordt een houten constructie gebouwd, die volledig zal opbranden. Wanneer het vuur dooft, wordt de sculptuur zichtbaar. Dat ritueel symboliseert de pijn die ieder mens in zich meedraagt, maar waar niet over gepraat wordt. Die ballast branden we zondag van ons af. Het klinkt destructief, maar eigenlijk brengen we het licht.”

Race tegen de tijd

Ook Stefaan Temmerman, zowat de huisfotograaf van Amenra, zal exposeren, met portretten van brandslachtoffers die hij maakte voor de Italiaanse regisseur en scenograaf Roméo Castellucci. “Zelf raakte Stefaan ooit zwaar verbrand tijdens een van onze shoots”, zegt Van Eeckhout. “Vuur is dus een erg beladen onderwerp. Ik zou een boek kunnen schrijven over onze band met hem, of met de andere kunstenaars. Dat komt er trouwens nog van. Maar de race tegen de tijd is slopend. We zouden nu alweer muziek moeten schrijven. Maar het is ook belangrijk dat we nu de tijd nemen om onze dankbaarheid te tonen.”

Opvallend is dat het grensstadje Menen door dat gratiemanoeuvre ook plots werk van Borremans en De Bruyckere kan onderbrengen. “Zot hè. Dat blaast mij ook omver. Mensen als zij hoeven dit niet te doen, hun naam of werk aan ons liëren. Dat ze toezegden, voelt aan als een compliment en een bevestiging. 

“Met alle artiesten delen we natuurlijk wel een gemeenschappelijk verleden. Borremans toont werken uit de reeks die hij maakte voor de albumhoes van onze split-10" met Raketkanon. Wat me zo aantrekt in zijn werk is de poëtisch waarde ervan. Hij verbindt het oude met het nieuwe, maar stelt de hedendaagse tijd en religie in vraag. Ik voel me heel verwant met zijn schilderijen. Alsof wij met Amenra een deel van hetzelfde verhaal vertellen.”  

Van 18/10 tot 21/12 brengt Amenra samen met CC De Steiger in Menen een programma dat focust op alle deelaspecten die de groep gevormd hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234