Maandag 22/07/2019

Amenra oorverdovend stil in de Vooruit

Amenra is dan wel één van de allerluidste bands van het land, maar in de Vooruit klonk de semi-akoestische voorbode van hun verwoestende elektrische show op zaterdag minstens even bezwerend.

20170513 GENT Amenra concert in de Gentse Vooruit FOTO BAS BOGAERTS Beeld Bas Bogaerts

Frontman Colin H. van Eeckhout noemde de muziek van Amenra ooit een vehikel om miserie te kanaliseren. In de Vooruit bleek de groep echter evenmin te beroerd om een patent te nemen op breekbare schoonheid en tedere tristesse. 

De volumeknop kreeg daarbij een stevige ruk naar links, waardoor de focus meer dan ooit kwam te liggen op de stem van de zanger, een uitgebeend instrumentarium en subtiele arrangementen.

In de Theaterzaal van de Vooruit waande je je vanaf de eerste song een stille getuige van een occulte samenzwering: het zevenkoppige combo was gezeten op preekstoelen in een gesloten kring, het hoofd vroom gebogen. Tussen de songs door werd het applaus in de zaal ook spontaan ingeruild voor serene stilte. En er scheen zo’n karig licht op de statische groep dat je op den duur hersenschimmen leek te krijgen - nu ja, wij toch. Nachtblind zijn bij Amenra: profijtigste trip ooit.

amenra concert Beeld Bas Bogaerts

Even hallucinant waren overigens de wonderlijke covers van Tool (‘Parabol’) en Zjef Vanuytsel (‘Het Dorp’): songs die met een immense intensiteit en spanning waren opgezadeld, en dat zònder span briesende hengsten van gitaren, een brullende koppensneller van zanger of mokerdrums die voortdurend de sporen kregen. Onwaarschijnlijk.

Braakland met crucifix

Colin H. van Eeckhout deed de ragfijnste haartjes op je arm meer dan eens rijzen met een stem die zowel innig als breekbaar én dwingend klonk. Af en toe deed zijn frasering zelfs wat denken aan Maynard James Keenan. Tenminste: als die laatste zijn sarcastische tics en verneukeratieve trekjes beter zou verbergen.

Tijdens ‘Parabol’ brak de backdrop boven de groep knap open, en boden de visuals zicht op kale bomen en een grauw wolkendek. Sympathiek dat de natuur vanzelf assorti kwam met de algemene sfeer van de avond. Tijdens het met akoestische gitaren en viool opgesmukte ‘The Dying Of Light’ keek je dan weer uit op een woestenij, een braakland dat onderbroken werd met een crucifix. Een late bezoeker verknalde de broze sfeer van die song maar nét niet, door na afloop luid te applaudisseren en fluiten - een bêtise die hij zich meteen beklaagde in de muisstille zaal. De paljas. Tijdens een zwarte mis hoort religieuze stilte.

amenra Beeld Bas Bogaerts

Geheim wapen bleek violiste Femke De Beleyr, die in ‘Les Lieux Solitaires’ een trage, maar dwingende elegantie etaleerde op de snaren, en de tweede stem verzorgde in een episch ‘To Go On:And Live Without’. Goed, dat vermoédden we toch: misschien was Femke net zo goed een hersenschim?

Huivering en heerlijkheid

Een dag later zou de fysieke ervaring die Amenra meestal garandeert - het apocalyptischere afbraakwerk, zeg maar - centraal staan. Maar ook zonder verzengende geluidsstorm hield deze groep je moeiteloos gegijzeld. In dit geval dus met een quasi meditatief concert, een kathedraal van treurnis en oorverdovende stilte, en een setlist waarbij huivering en heerlijkheid niet zelden doorheen éénzelfde song schemerden.

Soms hadden we zelfs willen wegrennen: de zaal uit, de frisse lucht in. Maar toch bleven we anderhalf uur tegen het pluche van de zetel plakken, tijdens een schaduwrijk concert en een intense luisterervaring die veel weg had van het dorp waar Vanuytsel het eerder al over had.

't is een dorp waar je bang wordt

als de winter gaat komen

de dagen verkillen

de zon ligt verscholen

in grijzende sluiers van regen en wind.

Dat het altijd moge blijven tochten en winteren in de gitzwarte nissen van Church of Ra.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden