Dinsdag 22/10/2019

Albumrecensie

Amenra geselt maar zalft ook op indrukwekkend 'Mass VI'

Beeld Stephan Vanfleteren

Wie dacht dat het orkaanseizoen voorbij was, heeft Mass VI nog niet beluisterd. Amenra teistert en geselt, maar zalft ook. Er is hulp voor de overlevenden onderweg, lijkt de boodschap op deze zesde worp. De Vlaamse post-metalband blijft er prachtig in slagen om energie en emoties te bundelen in hun kolkende muziek.

Was alles dan nog niet verteld in de vorige vijf platen, horen we cynici vragen. Nee. Amenra gebruikt op deze zesde boreling een andere kleur van zwart. Een beetje zoals je naar een schilderij van Mark Rothko kijkt. Wie daar in het duister blijft staren, ziet tal van schakeringen en nuances. Dit is abstract expressionisme, omgezet naar muziek. Er zit hoop tussen de angst en pijn die Amenra uitschreeuwt. Frontman Colin H. van Eeckhout heeft geleerd om zijn stembanden subtieler te gebruiken. Slaan als het moet, zalven wanneer het kan. In maar liefst drie talen.

'Children Of the Eye' is een klanktapijt van dik negen minuten. In de stroom aan gitaren en krijsende vocalen zit een oerkracht, waaruit je energie kunt putten. Halverwege houden zanger en groep zich in, om nog een nieuwe laag zwart aan te boren.

Is deze nieuwe worp opvallend anders dan de vorige plaat, vijf jaar geleden? Amenra heeft niet plots een gedaantewisseling ondergaan. Amerikaan Billy Anderson (Neurosis) zat eerder al achter de knoppen bij Mass V. Er wordt geen enorme stap gezet, zoals Oathbreaker met hun jongste plaat. Maar dat hoeft ook niet. Amenra blijft het baken waar de Gentse metalscène zich aan laaft. En toont zich hier opnieuw vaandeldrager.

We durven wel te zeggen dat er meer licht wordt toegelaten in het donker. En ook machtige, prachtige grooves in hun nummers. 'A Solitary Reign' is van het mooiste dat de groep al heeft gemaakt. Een song vol emoties, vol spankracht. Met een zacht en subtiele start, en van Eeckhout op zijn meest poëtisch. Dan gaan de gitaren van Mathieu Vandekerckhove en Lennart Bossu alsmaar luider en slopender, tot in de diepte. Met machtige halen rukken ze aan de snaren. Een sonische reis tot de ziel.

Eigenlijk is Amenra altijd consequent geweest: hetzelfde blijven doen, het eigen pad blijven bewandelen. En plots ben je dan blijkbaar hip. Leren duizenden mensen je extreme muziek appreciëren, staan fotografen aan te schuiven om met je te werken. Zo maakte Stephan Vanfleteren de hoes- en bandfoto’s voor deze plaat. De muziek wordt zelfs gebruikt door bekende modehuizen. Kijk, mama: salonfähig!

Maar Amenra bereikte dat alles zonder toegevingen te doen. Trouw aan de eigen visie. Tegenwoordig speelt de band ook regelmatig akoestische concerten. Heel intens, met opnieuw een andere kleur van zwart. Maar de hoofdmoot blijft de beleving van hun muziek. De oerkracht die hun elektrische songs naar boven brengen. De cultus die Church of Ra is geworden.
Mass VI stelt ons niet teleur. Amenra blijft boeien.

Mass VI verschijnt op 20/10 bij Neuro. Via het Britse The Independent kun je het album nu al beluisteren.

Amenra stelt zijn plaat voor op 31/10 in de AB. Dat concert is uitverkocht.