Vrijdag 18/06/2021

AchtergrondFestivalzomer

‘Als we de festivalzomer van vorig jaar moeten herhalen, is de sector kapot’

Tomorrowland, anno 2019. Beeld Photo News
Tomorrowland, anno 2019.Beeld Photo News

Gaat de festivalzomer andermaal in het vriesvak? Daar heeft het de schijn van, nu Rock Werchter zijn meerdere erkent in de aanslepende pandemie. Tomorrowland verschuift op zijn beurt naar eind augustus. Dat kleinere festivals in juni en juli nu als dominostenen zullen vallen, lijkt steeds meer waarschijnlijk. Maar voorlopig leven ze op hoop. ‘Alleen moet de regering nu snél iets beslissen.’

Graspop was het eerste grote Belgische zomerfestival dat forfait gaf. Werchter en Werchter Boutique gooiden deze dinsdag de handdoek in de ring voor deze zomer. En Tomorrowland verschoof de twee geplande weekends in juli woensdag naar het staartje van augustus en begin september, al houden ze ook een slag om de arm dat het net zo goed de zomer van 2022 kan worden. Logistieke problemen, zoals het inrichten van testdorpen, en de vraag hoezeer het festival moet afslanken voor het onrendabel wordt, zijn niet alleen bij hen een vraag. De rest van de festivalsector deelt dezelfde bezorgdheid.

De meeste organisatoren en programmatoren vielen deze week niet uit de lucht bij de beslissing van Rock Werchter. Voor zo’n massa-evenement is het immers onwerkbaar om te blijven wachten op uitgestelde beslissingen van de overheid. Eerst zou er na nieuwjaar een beslissing vallen, dan in februari, later werd dat half maart. Nu wordt het eind deze maand of april. Ook voor de kleinere festivals in juni en juli blijft het om die reden gefrustreerd nagelbijten.

Testevent

Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) zei vorige week nog dat hij een testevent in Hasselt wilde afwachten voor hij een beslissing zou nemen. Dat event zou pas in de tweede helft van april plaatsvinden. Te laat, vinden de organisatoren. “We krijgen vaak de vraag om met een alternatief te komen”, verzucht woordvoerder Irène Rossi van Couleur Café. “Maar zolang we geen informatie krijgen, kunnen we niets anders organiseren. Dat geldt trouwens niet alleen voor Couleur Café, maar voor de hele livesector.” Internationale artiesten zullen hun agenda ook niet afstemmen op een Europese tour, wanneer ze in de zomer met een grotere zekerheid over het kanaal of over de oceaan kunnen spelen.

Pharaoh Sanders op Gent Jazz 2018.  Beeld BAS BOGAERTS
Pharaoh Sanders op Gent Jazz 2018.Beeld BAS BOGAERTS

Dan maar meteen het voorbeeld volgen van Werchter en de zomerfestivals uitstellen tot volgend jaar? Momenteel is dat voor veel Belgische kleine tot middelgrote festivals geen vastliggend scenario. De tickets voor Gent Jazz, dat over iets meer dan honderd dagen van start gaat, zijn zelfs al in verkoop. “Wij zijn al sinds vorig najaar vol vertrouwen aan het werken aan een volwaardige zomereditie, zonder social distancing”, vertelt organisator Bertrand Flamang. “Een editie zoals in al die jaren vóór corona. We hebben nog geen officieel signaal gekregen dat we onze organisatie niet zouden kunnen opzetten. We zijn nog steeds in staat om alles op poten te zetten, met volle goesting.”

Wanneer de regering pas in april zou beslissen wat er mogelijk is, en Gent Jazz een kleinschaligere editie moet voorbereiden, kan dat ook nog. “Maar een volwaardig festival voorbereiden lukt dan niet meer op zo’n korte tijd.”

Mike Naert. 'Wat bij mij het meest steekt, is de gedachte dat ik deze zomer volle parken zal zien en afgeladen treinen naar zee, maar lege festivalterreinen.' Beeld © Stefaan Temmerman
Mike Naert. 'Wat bij mij het meest steekt, is de gedachte dat ik deze zomer volle parken zal zien en afgeladen treinen naar zee, maar lege festivalterreinen.'Beeld © Stefaan Temmerman

Dat beaamt Mike Naert. De directeur van Het Depot in Leuven is naast programmator van M-idzomer ook spreekbuis van Live Sector Overleg. Hij dringt aan op een snelle afspraak. “Dan kunnen we ons professioneel en vol goede moed voorbereiden. Dat we full capacity niet hoeven te verwachten, kan ik aannemen. Maar als we de minicapaciteit van vorig jaar moeten aanhouden, hebben we een omzetverlies van 99 procent. Dat ging toen over concerten voor tweehonderd tot vierhonderd toeschouwers: mentaal was dat een opsteker, maar financieel is dat gewoon niet haalbaar. Deze zomer hoop ik toch zéker op 25 tot 30 procent omzet, anders wordt het een drama voor de muzieksector. Zelfs ondanks alle steunmaatregelen. Ik heb vandaag nog een paar gesprekken gehad en iedereen houdt het hart vast voor als er vanaf mei weer niks gaat kunnen. We zijn de vergeten sector aan het worden.”

“Zonder overdrijving: als dit aanhoudt, is de muzieksector na deze zomer kapot. Wat bij mij het meest steekt, is de gedachte dat ik deze zomer volle parken zal zien en afgeladen treinen naar zee, maar lege festivalterreinen. Zeker omdat festivalorganisaties de veiligheid perfect kunnen garanderen. Dat bewijzen we al jaren. Het voorbije jaar werden gigantisch zware opofferingen geëist van de muzieksector, en iedereen begreep waarom. Maar wanneer de scholen deze zomer sluiten, moet er misschien eindelijk ook eens gedacht worden aan het mentale, sociale en financiële welzijn in de cultuursector. Onze mensen zijn moedeloos, wanhopig, angstig, zelfs psychotisch: dit gebrek aan perspectief weegt te zwaar.”

Britse acts

Patrick Keersebilck, directeur en muziekprogrammator van Cactus, klinkt iets minder somber. Met de bouw van een nieuw muziekcentrum kijkt hij dan wel aan tegen een grote financiële uitdaging in deze onzekere tijden, “maar dat verhaal biedt tenminste perspectief aan mijn hele team. Verder blijft het wachten. Op een Cactusfestival-editie op normale capaciteit hopen is wellicht te optimistisch. Een andere mogelijkheid is om een ander festival te organiseren op een later ogenblik. De tweede helft van de zomer ligt blijkbaar open. En anders doen we het zoals vorig jaar: met kleinschalige concerten, verspreid over de hele zomer. Met Belgische artiesten, wellicht. Misschien een paar Britse acts die niet gebonden zijn aan een tour, en bereid zijn een keer het kanaal over te steken. Maar zelfs al verloopt de vaccinatie in Amerika snel, is het een illusie om te denken dat we ook maar één internationale topper deze zomer naar hier zullen krijgen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234