Zaterdag 14/12/2019

MIA's

Als koningin Angèle wint op de MIA’s, wint heel Brussel

Beeld BELGA

Een voorzichtige voorspelling: vanavond neemt Angèle een paar MIA’s mee naar huis. Op die manier valt niet alleen de zangeres van ‘La loi de Murphy’ in de prijzen, maar ook Brussel. Muzikanten uit de hoofdstad palmen de laatste jaren het muzieklandschap in.

Een klein brasserietje, op een steenworp van het Flageyplein in Elsene. Delecta heet het: in deze “bescheiden ruimte, met houten tafels, in rijen geplaatst, fleurig behangpapier uit de jaren 70 en een oude ijzeren stoof”, zoals het in toeristengidsen wordt omschreven, trad in maart 2017 een 21-jarige zangeres op. Zes weken lang, elke donderdagavond. Op het Facebook-evenement stonden 145 mensen op aanwezig: er werd reclame gemaakt met affiches aan het raam en een kort interview op de regiopagina’s van La Dernière Heure, in de rubriek ‘Brusseleir de la semaine’.

Er wordt vermeld dat ze “het afgelopen jaar op verschillende plaatsen in Brussel heeft opgetreden”, dat ze uit een artistieke familie komt – “dochter van comédienne Laurence Bibot en muzikant Marka” en zus van “Roméo Elvis, een van de rappers die de afgelopen maanden zijn doorgebroken” – en dat ze “bijna 5.000 Instagram-volgers” heeft.

Een kleine twee jaar later bestaat Delecta niet meer. Maar Angèle Van Laeken, zoals de inmiddels 23-jarige zangeres heet, die bestaat nog wel. En hoe. De afgelopen twee jaar palmde Angèle de Belgische popmuziek in, en inmiddels is ze goed op weg om dat trucje in Frankrijk nog eens over te doen. Een half jaar na haar passage in Delecta, verkocht ze de Botanique uit – zonder één nummer te hebben uitgebracht. Het aantal volgers van haar Instagram-account heeft de kaap van het miljoen al even overschreden. Ze is niet langer ‘de zus van’ Roméo Elvis; hij is tegenwoordig ‘de broer van’ Angèle, zoals de rapper onlangs zelf opmerkte. En, nadat ze in het najaar drie Red Bull Elektropedia Awards won, maakt ze vanavond kans op zeven Music Industry Awards – kortweg MIA’s.

Voorlopers

Naast Angèle – genomineerd in de categorieën ‘Doorbraak’, ‘Pop’, ‘Solo vrouw’, ‘Album’, ‘Artwork’, ‘Auteur/Componist’ en ‘Videoclip’ – wordt de Brusselse eer op de MIA’s ook hooggehouden door het hiphopcollectief STIKSTOF – ‘Urban’ – en de rockers van Black Box Revelation – ‘Groep’ en ‘Videoclip’. Die laatsten draaien inmiddels al tien jaar mee op het hoogste niveau, maar de nominatie voor STIKSTOF is toch verrassend, vind Gorik van Oudheusden, een van de leden die onder de naam Zwangere Guy – vorig jaar ook genomineerd voor een MIA – ook solo opereert.

Zwangere Guy. Beeld rv Elie Carp

“Ik ben daar wel van geschrokken, ja. Want we zijn toch nog zeer underground. We hebben dan ook totaal geen verwachtingen. Maar Brussel is inderdaad erg aanwezig. Dat is al een paar jaar aan de gang.” Dat vindt ook Irene Rossi, van het Brusselse festival Couleur Café: “Brusselse artiesten hebben veel meer succes dan pakweg tien jaar geleden. Dat zie je niet alleen in de hiphopscene, maar evengoed op het vlak van jazz, indie en elektronica. En pop, zoals Angèle.”

Zijn de Brusselse straten geplaveid met muzikaal talent? Stromen de beats en de melodieën er uit de kraan? Of is het simpelweg toeval dat de Belgische hoofdstad het epicentrum van het muzikale landschap is geworden? Bij de D6Bels, de Franstalige tegenhanger van de MIA’s, was het ook een en al Brussel wat de klok sloeg: drie prijzen voor Angèle, eentje voor de omstreden rapper Damso, eentje voor Roméo Elvis & Le Motel, en eentje voor Veence Hanao & Le Motel.

“Er heerst een gezonde artistieke sfeer”, meent de Brusselse dj Lefto. “En er zijn altijd goede Brusselse artiesten geweest. Maar bepaalde artiesten trekken de kar, en hun succes vestigt de aandacht op Brussel. Stromae is de eerste voorloper geweest. Nadien kwam Damso. En daarna was er Roméo Elvis. Zo is de scene ook buiten Brussel bekend geraakt, in Vlaanderen, maar even goed in Zwitserland, Frankrijk of Canada.”

Een goeie joint

Helpt ook: de muzikale cohesie. “Iedereen kent elkaar, en iedereen ondersteunt elkaar”, weet Lefto. “Ze ontmoeten elkaar op café, of in zalen als de Beursschouwburg of de AB. De scene in Brussel is redelijk klein, dus dan kom je elkaar snel tegen. En verschillende artiesten kijken naar elkaar op.” Of, zoals Van Oudheusden het verwoordt: “We komen elkaar overal tegen, en iedereen deelt dezelfde passie. Natuurlijk is het niet overal peace and love tussen verschillende artiesten, maar aan de beefs en de ruzies moeten we niet te veel aandacht schenken. Vaak begint een samenwerking na een pint of een goeie joint.”

We spoelen even terug naar 2015. STIKSTOF brengt het nummer ‘Dobberman’ uit. Featuring Roméo Elvis. “We waren de eersten in Brussel die Nederlandstalige en Franstalige hiphop samenbrachten”, zegt Van Oudheusden.

‘Dobberman’ is maar een van de vele voorbeelden waarbij verschillende artiesten elkaar naar een hoger niveau tillen. Roméo Elvis rapte ook mee met hiphopcollectief L’Or du Commun (ODC). Tegenwoordig zijn ook Le 77 (opgericht door een voormalig ODC-lid), Blu Samu en de naar Brussel verhuisde West-Vlaming Brihang te horen op elkaars platen en op die van STIKSTOF, Zwangere Guy en Roméo Elvis. En voor wie dacht dat hiphop een exclusief feestje was: Black Box Revelation-frontman Jan Paternoster speelt gitaar op Zwangerschapsverlof, Vol. 3 (Zwangere Guy) en op Morale 2 (Roméo Elvis x Le Motel). “Ik ben de grootste Franstalige fan van Black Box Revelation, zonder twijfel”, stelde Roméo Elvis nadien op Studio Brussel.

Waar past Angèle in dat plaatje? Moeilijk te zeggen. “Steek Angèle niet in dezelfde zak als Roméo Elvis en Zwangere Guy”, benadrukt Lefto. “Angèle is geen hiphop. Ze maakt simpelweg uitstekende pop, met een urban-kantje.” Maar ook zij heeft belangrijke stappen gezet met de hulp van een paar vooraanstaande rappers. Ze speelde in de Botanique in het voorprogramma van Roméo Elvis, en toerde als toetseniste mee met Damso. Waarbij ze meteen ook het voorprogramma verzorgde. “Hij is echt een steun voor mij geweest”, vertelde Angèle afgelopen zomer aan De Morgen, na haar optreden op Couleur Café. “En het was soms heel moeilijk: in de hiphopscene zitten ze niet te wachten op een kleine blondine die van ‘lalala’ komt doen.”

Prinsenpaar

Wat ons meteen weer bij Couleur Café brengt. Het Brusselse festival heeft ook een belangrijke rol gespeeld bij het op de kaart zetten van de Brusselse muziek. “We zijn een Brussels festival: we willen tonen wat er leeft in Brussel”, legt Rossi uit. “We zoeken altijd naar nieuwe stromingen en artiesten.” In 2016 zetten ze het project Niveau4 op poten, een samenwerking tussen rappers uit Vlaanderen (Coely, Dvtch Norris), Wallonië (JeanJass & Caballero) én Brussel (Roméo Elvis en STIKSTOF). Een jaar later kwam daar een vervolg aan, met onder andere Zwangere Guy en L’Or du Commun. Rossi: “We waren al jaren aan het broeden op een project om de verschillende taalgroepen samen te brengen. We hebben een zaadje geplant, en dat is blijven groeien.”

Brusselse artiesten spelen op Couleur Café vaak een thuismatch, en vinden meteen ook een ouverture naar een breder publiek. In 2017, een jaar nadat hij, zowel solo als met Niveau4, een feestje bouwde op Couleur Café, mocht Roméo Elvis er nog eens zijn beste beentje voorzetten. Hij stak de Green Stage (figuurlijk) in brand, en nodigde voor ‘J’ai vue’ een toetseniste en zangeres uit op het podium: zijn zus, Angèle. “De familie Van Laeken was het prinsenpaar van de Brusselse muziek”, aldus Van Oudheusden. “Nu is Angèle de koningin geworden.”

Afgelopen zomer mocht Angèle dan ook op haar eentje aantreden op het Brusselse festival. “Ik speelde precies toch wat minder, maar de emoties waren wel sterker”, vertelde de zangeres nadien in deze krant. En, bij de release van haar plaat: “Mijn hart zal altijd aan Brussel verknocht blijven, net zoals bij Roméo het geval is.” Het mag duidelijk zijn: hoewel ze haar buitenlandse carrière tegenwoordig vormgeeft vanuit Parijs, is Brussel – of het nu gaat om Delecta, Couleur Café of de AB – nog altijd het kloppende hart van Angèles muziek. En van die van zo veel andere artiesten.

De MIA's worden op 7 februari uitgereikt in Paleis 12, Brussel. Angèle treedt op 6 februari op in le Zénith, Rijsel. Zwangere Guy treedt op 28 en 29 maart op in de AB, Brussel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234