Zondag 04/12/2022

DM ZaptJasper Van Loy

Als je me ziet op Pukkelpop, volg me naar Fred again..

Fred Again.. Beeld Mixmag
Fred Again..Beeld Mixmag

Jasper Van Loy zet de blik op oneindig. Vandaag de set van Fred again.., straks te zien in de Dance Hall op Pukkelpop.

Jasper Van Loy

Het is nog tien dagen, maar iemand moet de eerste zijn dus welaan dan: hier zijn mijn tips voor Pukkelpop. De eerste: als u zondag in de vooravond een malloot met een bril, een baard en een buikje naar de Dance Hall ziet bijtrekpassen, laat die man gerust. Dat ben ik. De tweede tip: als u mij ziet, volg me dan, want ik ben onderweg naar het optreden van Fred again..

Fred Gibson bleef als producer lang in de schaduw van bekende opdrachtgevers als Stormzy, Ed Sheeran en Charli XCX, maar brak tijdens de pandemie door met ‘Marea (we’ve lost dancing)’, een weemoedige houseplaat over de pijn van een lege dansvloer. Die raakte overal ter wereld een snaar, door oortjes en bluetooth speakers heen, en dan vooral door de gesampelde woorden van zijn collega-dj The Blessed Madonna: “What comes next, will be marvellous.”

Na dit hit kwamen twee albums vol toegankelijke house die alleen maar beter wordt als je ‘m vaker beluistert. In elke beat van elke track knettert, bliept of bruist er wat. Is het niet een hartenkreet van rapmogul Future, dan wel een slimme sample van indiezangeres Angie McMahon. Fred again.. geeft ontzettend veel en vraagt maar één ding: het enthousiast wenden van uw lendenen.

Voor een dj op de rand van het sterrendom is een set op het befaamde platform Boiler Room de grote test. Wie achter de booth weinig meer doet dan een USB’tje erin rammen, zakt gegarandeerd door het ijs met een camera op zijn vingers en een hoop opdringerige dansers achter hem, die zoals altijd bij Boiler Room hun best zouden doen om interessanter te zijn dan de mens achter de draaitafel.

Maar Fred again.. imponeert. Met zijn set op het scherm van de kantoorcomputer wordt de bureaustoel plots te klein, komen de gyproc wanden dichterbij en knaagt de knaldrang op een dode dinsdagmiddag. En de man is nog inventief achter de draaitafel ook. ‘Lights Out’, zijn hit met Romy van The xx, remixt hij door de beat met de blote hand uit zijn drummachine te hameren. Het is de chef-kok die de mayonaise aan tafel komt kloppen, wetende dat die zal pakken.

En dan is daar de danser die per se alles wil gefilmd hebben en zijn mediageile elleboog plomp op de pauzeknop van de draaitafel laat vallen. De ultieme nachtmerrie van de Boiler Room-dj, maar Fred again.. knippert zelfs niet: drie tikjes op de knop en het is weer vertrokken, de idioot van dienst krijgt zelfs een knuffel.

Och ja, ik vergeef het de onfortuinlijke man. Hij mag weer, ik mag weer, we mogen het allebei op de muziek van Fred again.. en verder moet niemand het zelfs maar proberen om na twee festivalloze zomers op mijn pauzeknop te komen drukken. De replayknop van YouTube, ja. Fred, again!

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234