Vrijdag 14/08/2020

In memoriamFilm

‘Als een film een debat opent, is dat een goede zaak’: Britse filmregisseur Alan Parker is overleden

Beeld AFP

Hij regisseerde Robert De Niro en Kate Winslet, maar ook Madonna. En hij maakte een film voor Pink Floyd. Alan Parker, de Britse regisseur van Midnight Express, Fame, The Wall en Evita overleed op 76-jarige leeftijd. 

“Ik kom van een generatie die film als een belangrijk medium beschouwt, en de beste regisseurs zijn dan ook zij die ‘iets te zeggen hebben’. Het is een doodzonde om een film te maken die mensen vergeten zodra ze de zaal verlaten.” Dat zei de Britse filmmaker Alan Parker vijf jaar geleden in deze krant. Hij was toen juryvoorzitter op Film Fest Gent, maar bovenal bleef hij de regisseur van indrukwekkende en vaak controversiële films. 

Parker begon zijn filmcarrière door commercials te regisseren, maar maakte in 1976 de overstap naar het grote scherm met het eigenzinnige Bugsy Malone, een gangsterfilm waarin kinderen – onder wie een jonge Jodie Foster – de hoofdrol vertolken en machinegeweren schuim in plaats van kogels afvuren. “Een jonge cast betekent eerlijkheid en onschuld. Aan volwassen acteurs vraag ik altijd om eerlijk en oprecht te spelen. Kinderen doen dat vanzelf, zonder na te denken.”

Hij volgde zijn debuut op met Midnight Express, naar een scenario van Oliver Stone, over een Amerikaanse student die mishandeld wordt in een Turkse gevangenis. De harde, brute regie van Parker werd geprezen, maar de manier waarop de Turken worden geportretteerd, kreeg kritiek: ‘te stereotiep’ en simpelweg ‘antiturks', klonk het. Ook voor Mississipi Burning (1988), over de moord op drie burgerrechtenactivisten, kreeg Parker kritiek: de film zou te ver afwijken van de waargebeurde feiten.

“ Als een film een debat opent, is dat een goede zaak: dat was ook mijn bedoeling”, zei Parker in De Morgen. “Maar bij Mississippi Burning, dat racisme in de VS behandelde, liep de controverse uit de hand, en dan vergeten mensen je film.”

Aan Midnight Express hield Parker wel een Oscar-nominatie over, en de score werd verzorgd door elektro-pionier Giorgio Moroder. Nadien werkte Parker ook met de legendarische band Pink Floyd, voor de musical The Wall (1982). Eerder blies hij de tienermusical nieuw leven in met Fame (1980), en later zou hij Madonna regisseren in het politieke Evita (1996). In Angel Heart (1987), met Robert De Niro, ging hij dan weer de horrortoer op. In 2003 nam hij afscheid van het regie-ambt met The Life of David Gale, waarin Kevin Spacey en Kate Winslet de hoofdrol vertolkten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234