Zondag 20/09/2020

Film

Als de trailer een gebeurtenis op zich wordt

Timothée Chalamet en Rebecca Ferguson in 'Dune', van regisseur Denis Villeneuve.Beeld RV

Geen enkel stukje film werd de afgelopen dagen zo uitgebreid besproken als de eerste trailer van Dune. Voordien was er het nieuwe voorfilmpje van No Time To Die, aflevering 24 in de James Bond-franchise. Ooit waren het promospotjes, nu vormen ze een filmevenement op zich.

Hét filmevenement van vorige week was niet de release van Antebellum of een andere bioscoopfilm. Hét filmevenement van vorige week speelde zich niet eens in de bioscoop af. Nee, donderdagavond werd de trailer van Dune, de nieuwe verfilming van de de literaire scifi-klassieker van Frank Herbert uit 1956, op het web gegooid.

Die drie minuten en vier seconden die een voorproefje bieden van de nieuwe film van Denis Villeneuve (Arrival, Blade Runner 2049) leidden tot meer enthousiasme dan eender welke film die in de bioscoop kwam. Om de lancering kracht bij te zetten, werden Villeneuve en zijn cast zelfs geïnterviewd door presentator Stephen Colbert – een promomanoeuvre dat je eerder zou verwachten bij de release van de film zelf. Zo werd de trailer ook onthaald: de reacties op sociale media waren enthousiast, en gespecialiseerde (ScreenRant) en minder gespecialiseerde perstitels (CNN) wijdden volledige artikels aan analyses en vooruitblikken – van ‘Wat te verwachten van de nieuwe Dune?’ over ‘De nieuwe Dune ziet er fantastisch uit’.

Ruim drie maanden voor Dune in de bioscoop komt, half december, is filmstudio Warner Bros. erin geslaagd om zowel de aandacht van pers als publiek nagenoeg volledig op te eisen. Dat is een kunst: een trailer moet voldoende prikkelende beelden bevatten om de aandacht te trekken, maar moet tegelijk mysterieus genoeg blijven om de honger te vergroten. De kern van het doelpubliek kent de plot van Dune al – ze hebben het boek gelezen en/of de eerste verfilming gezien, maar toch mikken de makers erop om zo weinig mogelijk te verklappen. Sfeerzetting is belangrijker, en dat geldt voor alle grote blockbusters.

Verrassing bewaren

“Het belangrijkst voor ons is dat we de verrassing van de plot bewaren”, vertelde Avengers: Endgame-regisseur Joe Russo in Empire Magazine. “Toen ik als kind The Empire Strikes Back zag, om 11 uur ’s ochtends op de dag dat de film uitkwam, was ik erg geraakt, omdat ik niets wist over het verhaal dat ik zou zien. We proberen die ervaring te herhalen.” De eerste trailer voor Avengers: Endgame kwam uit in december 2018, vijf maanden voor de première van de film. Op een dag tijd werd het filmpje 289 miljoen keer bekeken.

Aan die trailer alleen werd een klein fortuin gespendeerd. Avengers: Endgame had een marketingbudget van om en bij de 200 miljoen dollar. In een markt die steeds meer verzadigd geraakt – het aantal films dat elk jaar uitkomt, is sinds 2000 verdubbeld, weet technologiewebsite IBC – is het belangrijk om op te vallen en de juiste doelgroep te bereiken. Voor Avengers: Endgame is dat alvast gelukt: met een opbrengst van 2,8 miljard dollar werd het uiteindelijk de meest succesvolle film aller tijden. Het succes van de trailer mag daarbij niet onderschat worden.

'Avengers: Endgame'Beeld RV

Vroeger was het anders. De eerste trailer werd in 1913 in de bioscoop vertoond: het was geen spotje voor een film, maar voor een Broadway-voorstelling. Bovendien plakten de eerste trailers achteraan op een filmspoel, aan de staart – vandaar de naam. Doorheen de jaren veranderden ze van vorm: in de hoogdagen van klassiek Hollywood, in de jaren 40 en 50, waren er grote titels die ‘spanning!’, ‘romantiek!’, ‘spektakel!’ en ‘avontuur!’ beloofden. Met de komst van de blockbuster in de jaren 70 en 80 kwam de beroemde en inmiddels vaak geparodieerde voice-over, die vaak de premisse van het verhaal uitlegde.

Spectaculair

Maar die focus op verhaal en tekst is helemaal verdwenen. Trailers worden nog wel vertoond als voorfilmpjes bij een bioscoopfilm, maar de rol van internet en smartphones is veel groter. Ze moeten hun publiek in een paar seconden overtuigen om te blijven kijken: spectaculaire beelden zijn daarbij belangrijker dan dialoog of voice-over, aangezien de meeste smartphone-gebruikers het begin van filmpjes vaak zonder geluid bekijken.

Sociale media zijn dan ook cruciaal: ze maken een directe verbinding met het doelpubliek mogelijk. Filmstudio 20th Century Fox werkt met Google samen om via AI te onderzoeken welke elementen in een trailer het best aanslaan. En daaruit valt nog wat te leren. Toen de eerste beelden uit Sonic The Hedgehog werden neergesabeld op sociale media, in april 2019, werd er nog stevig gesleuteld aan de speciale effecten in de film. Een tweede trailer, die een half jaar later werd uitgebracht, toonde een ander design van het hoofdpersonage, en dat sloeg wél aan bij de fans. Op die manier kunnen studio’s het risico op een flop drastisch verkleinen. Eenzelfde scenario speelde zich af toen de eerste beelden van de nieuwe Aladdin gelost werden: het uiterlijk van Genie (Will Smith) kreeg na kritiek van de online community nog een update.

Robert Pattinson als 'The Batman'Beeld imdb

Eind augustus loste Warner Bros. de eerste beelden van The Batman, met Robert Pattinson. De eerste artikels over hoe deze nieuwe Batman eruit zal zien en wat we van Pattinson kunnen verwachten, verschijnen zo al een jaar voor de film in de zalen komt. Terwijl de opnames voor de film nog niet zijn afgerond, begint het publiek al warm te lopen – voor de film, maar ook voor de volgende trailer, als een exquisiet voorgerecht om de honger niet te stillen, maar nog verder aan te wakkeren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234