Zondag 20/09/2020

InterviewBen Sledsens

‘Alles waar ik liefde voor voel, komt in mijn werk terecht’

Ben Sledsens bij zijn werk 'The huntswoman and the wanderer'. 'Ik heb de ambitie om een unieke wereld te creëren.’Beeld rv

Vergeet dat vakantiehuisje in de Provence, of die berghut in de Zwitserse Alpen, het is beter vertoeven in een schilderij van Ben Sledsens (29). De nog jonge wonderboy uit de stal van Tim Van Laere opent morgen zijn derde solotentoonstelling Morning Moon en het is één groot monument van liefde.

Hoewel je bij wijze van spreken vandaag zelfs digitaal naar het toilet kan gaan, loont het voor deze tentoonstelling nog echt de moeite om eens ouderwets ter plaatse te gaan kijken. Sledsens zijn schilderijen zijn levensgroot, instapklaar zeg maar, en verleiden zelfs de koelste kunstminnaar met hun heldere, dromerige kleuren. Met ingrediënten uit de kunstgeschiedenis zowel als uit zijn eigen leven creëert hij een geheel nieuwe wereld, fantasierijk en feestelijk, met de natuur in een glansrol.

“Ik hou veel van de natuur, al van kindsbeen af. Ik was het kind dat niet wilde dat je op de blaadjes naast het pad ging lopen. Die liefde is altijd gebleven. Puur technisch gezien is de natuur dan weer heel dankbaar omdat ze organisch is, je kan er veel kanten mee op. Een boom groeit, dus je kan hem zo klein of groot als je wil afbeelden. Daarnaast zijn het vormen die zich goed lenen om uit te puren. Je kan dat naar een esthetiek brengen die heel erg eigen is.”

U schildert daarom niet náár de natuur. Uw landschappen zijn doorgaans verzonnen.

Sledsens: “Je bent altijd op zoek naar het perfecte landschap of zo. Eigenlijk is het redelijk escapistisch wat ik doe. Ik probeer een utopische wereld te creëren waarnaar je kan ontsnappen. Zo voel ik het ook aan als ik aan het schilderen ben, dan wil ik in mijn werk verdwalen. Weg van het nu, weg van de werkelijkheid. Ik denk dat zoiets op dit moment best dankbaar is. We leven nu niet in de meest onbewogen tijd. Ik wil aandacht voor het mooie vragen. In de zin van ‘al die schoonheid is er’ en waarom gaan we daar niet intenser achteraan of zo? Al wil ik nu ook geen grote levenslessen geven. Ik hou gewoon van esthetiek.”

Sledsens bij zijn werken 'Rowing on the river', 'Magpie with a Pearl Earring' en 'The Red Fox'.Beeld rv

Wat heeft u met sprookjes en fabels?

“Als kind werden al die verhalen, over de vos en de raaf, de schildpad of de ekster, mij voor het slapengaan voorgelezen door mijn grootvader en dat is mij altijd bijgebleven. Dat is het soort onrealistische wereld dat mij aanspreekt. Ook de eenvoud ervan spreekt mij aan. De vos is altijd sluw, de ekster is altijd een dief. Dat is helder.”

Uw werk straalt plezier en onschuld uit. Alsof het kind in u goed bewaard is.

“Misschien wel. Picasso sprak daar ook veel over, over hoe vernieuwend een kind kan kijken. Ik heb ook de ambitie om een unieke wereld te creëren. Dat vind ik een uitdaging, iets te maken dat niet bestaat, dat niet realistisch is, maar een vernieuwende kijk geeft, zoals een kind dat voor de eerste keer naar iets kijkt.”

Misschien een gekke vraag gezien de onderwerpen van uw doeken, maar is uw werk ook autobiografisch?

“Soms wel. Ik ben vaak geïnspireerd door een concrete aanleiding, maar ik wil die aanleiding of anekdote niet leesbaar maken. Maar het sluipt er wel in. Het werk moet eerlijk zijn, vind ik. Mijn werk is heel persoonlijk. Dat vind ik ook belangrijk. Het is een wereld waar ík in de eerste plaats een goed gevoel bij moet hebben.”

Wat voor figuren maken kans om in uw schilderijen te figureren? Ik zie ridders, een man met een knapzak...

“Ik werk veel met archetypes; die vertellen een verhaal. De man met de knapzak, iedereen kent dat beeld wel. Dat is een gast die op zoek is naar zijn weg in het leven, maar voor mij is hij het archetype van mezelf als schilder. Met weinig bagage ga je aan de slag, je leeft van dag tot dag, van werk tot werk. Zo voel ik mij in mijn atelier. Je begint aan een werk, maar je weet nooit waar je gaat eindigen.”

'Morning encounter'.Beeld rv

Ook de kunstgeschiedenis, van Matisse tot Rousseau, resoneert in uw werk. Wie waren de belangrijkste invloeden voor deze tentoonstelling?

“De invloed van Monet is wellicht het duidelijkst. Ik ben altijd al fan van hem geweest en een tijd terug zag ik in Wenen nog eens werk van hem. Hoe hij met kleur omgaat... Ik werk veel met natuur en die is doorgaans groen, dus hoe doe je dat om niet al je werken groen te maken? Monet doet dat heel slim. Hoe hij met licht en de seizoenen speelt...”

Is dat het leuke aan deze tijd dat een schilder naar alles en overal kan kijken voor inspiratie?

“Ik geloof van wel, ja. Alles kan momenteel in de kunst. Er zijn zoveel kunstenaars met zoveel verschillende dingen bezig. Da’s mooi. En ik vind het leuk dat ik die kunstgeschiedenis heb om uit te lenen en er mijn eigen ding mee kan doen.”

Hoe komt u aan de uitgesproken kleuren in uw werk? Die zouden bijna on-Belgisch zijn volgens sommigen.

“Ja, dat zeggen ze (lacht). Ik hou van kleur, ik denk dat dat de voornaamste reden is. Ik hou van felle kleuren, van zachte kleuren, van het combineren van kleuren, daar komt het van. Zo is alles in mijn werk ontstaan. Vanuit de liefde voor de natuur, de liefde voor kleur, de liefde voor compositie, de liefde voor kunst. Alles waar ik liefde voor voel, komt in mijn werk terecht.”

Ben Sledsens, Morning Moon, van 3 september tot 10 oktober 2020 in Tim Van Laere Gallery

'Girl in the hammock'.Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234