Woensdag 08/04/2020

Review

'Alleluia': gigolo met gitzwart geheim

Beeld rv

Gitzwart maar niet zonder humor: zo zijn de films van Fabrice Du Welz. Ook in zijn vierde, 'Alleluia', onlangs verkozen tot de beste Europese horrorfilm van 2014, graaft onze landgenoot naar de duistere drijfveren die mensen tot waanzin drijven.

Losjes gebaseerd op het Amerikaanse echtpaar seriemoordenaars Raymond Fernandez en Martha Beck dat eind jaren 40 een twintigtal vrouwen koud maakte, is het verhaal verplaatst naar de Ardennen. Oplichter Michel, een gigolo in het diepst van zijn gedachten, slaat vrouwen aan de haak om hun geld en ontdoet er zich vervolgens op z'n András Pándy's van. Gloria blijft echter aan hem kleven en samen - zij is zogezegd zijn zus - zetten ze de strooptocht naar goedgelovige dames voort.

Du Welz, onderweg naar Hollywood om de thriller 'Message from the King' te regisseren, compenseert de gaten in zijn scenario met een adembenemende visuele flair. De grofkorrelige 16mm-beelden spuwen vuur en zijn camera zit de personages zo dicht op de huid dat je vreest dat die in hun poriën zal kruipen. Alleen jammer van de weinig overtuigende Lola Dueñas in de hoofdrol. Je mag er niet aan denken hoe Béatrice Dalle, de eerste keuze van Du Welz, Gloria geïncarneerd zou hebben.

Regie: Fabrice Du Welz
Met: Laurent Lucas, Lola Dueñas, Helena Noguerra
Duur: 90 minuten

Beeld rv
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234