Zaterdag 04/07/2020

Ticketverkoop

Alleen 'echte fans' van Taylor Swift kunnen een kaartje kopen voor nieuwe tournee

De Amerikaanse zangeres Taylor Swift.Beeld REUTERS

Echte fans hebben voortaan minder problemen om kaartjes te kopen voor een concert van Taylor Swift. De Amerikaanse zangeres is een speciale samenwerking aangegaan met het bedrijf Ticketmaster, om ervoor te zorgen dat wie genoeg merchandise koopt, ook sneller een concert ziet. 

Niet iedereen heeft het op Swifts initiatief begrepen. "Taylor. Swift. Is. Trash", is maar een van de kwade Twitter-berichten waarin Amerikaanse fans hun woede uiten over de zangeres. "Scam" (oplichterij), vind je ook tussen de reacties. Wat deze fans dan zo kwaad maakt? In samenwerking met Ticketmaster, een bedrijf dat concerttickets verkoopt, heeft Swift een nieuwe formule gelanceerd, om te garanderen dat haar fans kaarten kunnen bemachtigen voor haar nieuwe tour. 

Het komt erop neer dat fans een paar uur voor de officiële verkoop begint, een speciale voorrangscode krijgen toegestuurd. Om die binnen te halen moeten ze vooraf 'merchandise' van de Amerikaanse ster kopen – bij voorkeur Swifts nieuwe album Reputation. En hoe meer je koopt, hoe verder vooraan je meteen in de virtuele wachtrij staat. Ook als je Swift promoot, door haar video's op YouTube te bekijken of e-mailadressen van je vrienden door te spelen naar haar website, krijg je een beloning. 

Ticketmaster maakt voor deze formule – Taylor Swift Tix – gebruik van zogenaamde 'verified fan'-software. Deze software is oorspronkelijk ontwikkeld om ervoor te zorgen dat echte concertgangers – geen woekeraars of bots – tickets kopen. Het gevaar bestaat namelijk dat die laatste twee een grote hoeveelheid tickets kopen om die later aan een hogere prijs door te verkopen aan fans. Bruce Springsteen en Ed Sheeran hebben eerder al dit soort software aangewend, maar Swift gaat nog een stapje verder.  

Fanclub

Dieter Kraewinkels van Ticketmaster België ziet geen graten in Swifts nieuwe programma. "Eigenlijk bestaan soortgelijke systemen al voor leden van fanclubs", zegt hij. "Zij krijgen ook speciale aanbiedingen dankzij hun lidmaatschap. Dit is gewoon een manier om die lijn door te trekken." 

In België is het verhandelen van concerttickets aan een hogere prijs dan de originele vraagprijs van de ticketverkoper al een paar jaar verboden. Naast Ticketmaster is ook concurrent Teleticketservice bezig met het ontwikkelen van software om woekerprijzen voor tickets tegen te gaan. "Terwijl mensen inloggen op onze site om concerttickets te kopen, trekken wij hun gegevens na", zegt bestuurder Jan Van Esbroeck van Teleticketservice. "Als veertig mensen allemaal dezelfde kredietkaart willen gebruiken om kaarten aan te schaffen, is er iets niet pluis en verkopen we niet."

Beide ticketverkopers denken dat formules zoals het systeem van Taylor Swift uiteindelijk wel naar Europa zullen overwaaien. "De geest is nu inderdaad uit de fles", zegt Van Esbroeck. "Maar ik denk niet dat zoiets hier zou aanslaan. Vaak merk je dat duurdere tickets of packagedeals, zoals een ticket plus een meet-and-greet met de artiest, in ons land moeilijk verkocht geraken. Dat kan iets te maken hebben met de nuchterheid van de Vlaming."

Problematisch

Wie 'verified fan'-software nog niet meteen de Atlantische Oceaan ziet oversteken, is Hans Bousie, een Nederlandse advocaat gespecialiseerd in media en entertainment. "Het gaat er niet enkel om dat Taylor Swift haar fans nu dwingt om meer spullen af te nemen dan ze anders zouden doen", zegt hij, eraan toevoegend dat zoiets op zich al "problematisch" is. "In Europa mogen artiesten geen voorwaarden stellen waaronder andere bedrijven hun concerttickets mogen verkopen. Doen ze dat wel, dan riskeren zowel de concertorganisatie als de artiest een fikse boete van de mededingingsautoriteiten."

Waarom het geen zin heeft om uren op voorhand online te zijn om een concertticket te kopen

Iedereen heeft het al meegemaakt: vroeg opstaan om concerttickets te kopen voor pakweg Coldplay of Ed Sheeran om dan te ontdekken dat je niet aan tickets geraakt, terwijl iemand die later is begonnen de buit soms wel binnenhaalt. 

De verklaring ligt bij nieuwe technologie, die organisaties als Ticketmaster hebben ontworpen om te voorkomen dat enorme aantallen bezoekers nog de verkoopswebsite platleggen. "Eerst komen bezoekers van onze website in een wachtruimte terecht", legt Dieter Kraewinkels uit. "Daarna worden ze willekeurig door de server geselecteerd en in een wachtrij gezet."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234