Donderdag 17/10/2019

THEATER AAN ZEE

Alle clichés overboord: het vrouwbeeld hertekend op Theater Aan Zee

'Blue Skies Forever': visueel prachtig uitgekiend, maar vaak moeilijk te doorgronden. Beeld Maarten Geukens

Als het van de jonge garde afhangt, worden alle clichés over vrouwen radicaal overboord gegooid. Ons oog viel op Bloos en Blue Skies Forever: twee voorstellingen waarin een opvallend gelaagd en veelzijdig portret van de vrouw wordt geschilderd.

Een zonnige, door boterbloemen overwoekerde kade leidt naar een in onbruik geraakte hangar in de haven van Oostende. Wie het juiste pad inslaat, loopt in de armen van een gezelschap mysterieuze dames. In hun grijze, glanzende uniformen lijken ze op verpleegsters, maar van een ongekende orde. Sereen en teder nemen ze je bij de hand en begeleiden je naar een bed. Ze wikkelen je voorzichtig in dekens en leggen een koptelefoon over je oren. Een halfuur lang wordt je meegevoerd doorheen het intieme leven van een vrouw die haar geheimen zonder blikken of blozen in je oor fluistert.

Voor haar audioperformance Bloos (★★★☆) nam theatermaker Marte Boneschansker interviews af met negen vrouwen van verschillende leeftijden. Ze liet hen praten over intimiteit, seksualiteit en sensualiteit. Openhartig en ongeremd, soms aanstekelijk giechelend, dan weer onzeker zoekend. Het zijn ontroerende verhalen over het ontdekken van de liefde en verkenningstochten door het eigen lichaam.

Terwijl je ligt te luisteren wordt je door de 'verpleegsters' af en toe zacht gemasseerd of verschoven. Het verhoogt het prikkelende gevoel van intimiteit, maar net niet genoeg om een sfeer van vrijblijvendheid te ontstijgen. De ontboezemingen 'pakken', je wordt er stil en contemplatief van. Maar toch smaakt het naar een beproefd en eenvoudig recept. De voorstelling kleurt nog net iets te veel binnen de lijntjes. Bloos is een mooie, tedere ervaring, maar de angel ontbreekt.

'Bloos' van Marte Boneschansker. Beeld Radovan Dranga

Voetje lichten

Kunstenaarsduo buren (zonder hoofdletter, jawel) is van vele markten thuis. Met een achtergrond in de beeldende kunsten wagen Oshin Albrecht en Melissa Mabesoone zich aan performance, video en installatie. Blue Skies Forever (★★★☆) is hun eerste voorstelling voor de theaterzaal, waarin ze hun bagage rijkelijk tentoonspreiden. De scène is ingericht als hun persoonlijke speeltuin, een vrijplaats waarin driftig geëxperimenteerd wordt met een aantal vrouwelijke archetypen.

Centraal staan twee personages, Dorothy (de blauwgejurkte heldin uit The Wizard of Oz) en politieagente Officer. Het zijn rolmodellen die worden aangewend om een resem vrouwbeelden te construeren en weer uit elkaar te halen. Door hun personages telkens opnieuw op te nemen en weer af te leggen, te herinterpreteren en opnieuw te verbeelden, roepen ze een indrukwekkende veelheid op van mogelijke invullingen van het vrouwelijke.

Verwacht hier geen afgelijnde vertelling. Wat zich op het podium afspeelt laat zich eerder begrijpen als een droomsequens. Een wervelende afwisseling van dialogen, songs en onverwachte acties. Het is het tollen van de verbeelding, een eindeloos spel met verwachtingen en projecties van het vrouwelijke die een voor een worden aangeraakt en weer losgelaten. Zonder met een belerende vinger te zwaaien, belichten de dames de clichés die onze representatie van de vrouw nog steeds overheersen, en lichten die speels het voetje.

Blue Skies Forever laat zich niet makkelijk lezen. Het is hermetisch en verwarrend, en soms lijkt de trivialiteit om de hoek te loeren. Visueel prachtig uitgekiend, maar vaak moeilijk te doorgronden. Wat zich echter aftekent, is een fascinerende collage van snapshots die een bont en meerduidig vrouwbeeld evoceert.

Blue Skies Forever speelt nog tot vrijdag 3/8 op Theater Aan Zee (Basisschool Kroonlaan).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234