Vrijdag 22/01/2021

DM ZaptTv-recensie

‘Alice in Borderland’: een gruwelijk spelprogramma dat we zelfs Tom Waes zouden afraden

De Netflix-serie 'Alice in Borderland'.Beeld RV

Freek Evers zet de blik op oneindig. Vandaag: Alice in Borderland op Netflix.

Een straffe horrorserie waarin hoofdpersonages om ter gruwelijkst aan hun einde komen. The Walking Dead heeft het genre destijds met veel overtuiging en nog meer zombies op de kaart gezet.

Het leek er even op dat Sars-Cov-2 het horrorgenre voor een hele tijd naar de diepvriezer zou verwijzen. Het is niet dat we tijdens de lockdowns eens wilden ervaren hoe het voelde om hopeloos te zijn. dAt wARen wE tOCh AL!?

Het coronavirus heeft ons trouwens geleerd dat we onze cool al verliezen bij een virus dat we kunnen bestrijden door godganse dagen thuis Netflix-series te bingen. Laat staan dat we nood hadden aan een gedachte-experiment waarin we een virus zouden moeten bestrijden dat mensen in wandelende lijken doet veranderen.

Gelukkig zitten alle goeie diepvriezers tegenwoordig vol met vaccins. Bovendien werd het idee voor Alice in Borderland drie jaar geleden al afgeklopt. De Japanse horrorserie moet in de eerste plaats Japanners overtuigen om maandelijks 880 Japanse yen, of 6,93 euro, neer te tellen voor een Netflix-abonnement.

Ik weet niet of mijn Japanse collega-recensent het met me eens is. Maar het is voor series zoals Alice in Borderland dat ik al sinds 2015 Netflix-CEO Reed Hastings en de zijnen sponsor. Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige mangareeks en vertelt het verhaal van drie Japanse vrienden.

Arisu (te vertalen vanuit het Japans naar Alice), Karube en Chota treffen een godverlaten Shibuya-kruispunt aan, normaal het drukste kruispunt ter wereld. Hun stadsgenoten verstoppen zich niet voor een of ander besmettelijk virus. Ze zijn gewoon verdwenen. Weg. Foetsie. 

Het Tokio in het parallelle universum mag dan een stuk rustiger zijn. Vreedzamer is het allerminst. Al snel wordt duidelijk dat de drie vrienden in een gruwelijk spelprogramma zijn beland. Elke dag, bij valavond, worden uitdagingen georganiseerd.

Het gaat om opdrachten die we zelfs onze eigenste durfal Tom Waes zouden afraden. Denk aan tikkertje, maar de tikkers gebruiken machinegeweren. Of wat zou Tom denken van een doolhof in een appartementsgebouw? Wie de foute deur binnenwandelt, wordt genadeloos neergeknald.

Overleef je een spel, dan krijg je extra dagen om te overleven. Is het levenskrediet op –  u raadt het al – dan worden de personages neergeknald. Deze keer met een laserstraal die uit de hemel schiet. En dan hebben we het nog niet over de opdrachten waarin deelnemers halsbanden met explosieven moeten dragen.

Wat Alice in Borderland het kijken waard maakt, zijn niet zozeer de nogal kinderlijke, maar dodelijke opdrachten. (Misschien moeten de makers eens bellen naar het team achter De mol?) Er is des te meer aandacht besteed aan een resem kleurrijke, intrigerende personages. Of wat dacht u van een sekteleider die iedereen verplicht om zwemgerief te dragen?

Alice in Borderland is te zien op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234