Woensdag 26/06/2019

Oscars

Al 'La La Land' wat de klok slalalaat

Tien voor La La Land, twee voor Moonlight en nog wat kruimels voor de rest. De Morgen lijst voor u de Oscar-winnaars op, zodat u er zondagnacht niet voor moet opblijven.

Ryan Gosling en Emma Stone in 'La La Land'. Beeld AP

Beste film

Moet winnen: La La Land. Omdat geen enkele andere film zo'n uniek en ongegeneerd vrolijk universum creëerde, omdat het een hartverwarmende hommage is aan Los Angeles, jazz en de liefde, en op aanraden van Stany Crets.

Zal winnen: La La Land. Omdat hij intussen alles heeft gewonnen wat er te winnen valt en omdat hij zowel de gedoodverfde favoriet als de grootste gemene deler is. Vorig jaar was het cinematografische kleinood The Revenant enkel het eerste, met als gevolg dat hij uiteindelijk tegen de verwachtingen in werd gevloerd door het vrij doorsnee Spotlight.

Kans dat we ernaast zitten: 0,01 procent.

Beste regisseur

Moet winnen: Damien Chazelle (La La Land). Om krèk dezelfde redenen als hierboven.

Zal winnen: Los van het feit dat Chazelle inmiddels de Directors Guild Award heeft gewonnen – veruit de beste indicator in deze categorie – legde geen enkele andere genomineerde dit jaar meer lef en visie aan de dag.

Kans dat we ernaast zitten: 2,11 procent.

Beste actrice

Moet winnen: Natalie Portmans vertolking in Jackie is even intens als de mise-en-scène van Pablo Larraín, en dat wil wat zeggen.

Zal winnen: Portman leek even in poleposition te liggen, tot Emma Stone zowel de Screen Actors Guild Award als de BAFTA (Britse Oscar) kreeg voor haar rol in La La Land. Plus: iedereen is erop verliefd. Het wordt dus Stone.

Kans dat we ernaast zitten: 37,52 procent. Portman volledig uitsluiten zou dom zijn: het blijft een klassieke Oscar-rol. En hoe klein ze ook is, de kans bestaat dat Isabelle Huppert de derde – even punten scoren bij feministen – teef is. Al is dat laatste meteen ook de reden waarom ze het, in tegenstelling tot Marion Cotillard in 2008, allicht niet haalt: Cotillard won voor haar vertolking van Édith Piaf in La vie en rose, Huppert speelt in Paul Verhoevens uitstekende Elle een verschrikkelijk ambigu slachtoffer van verkrachting. Ja, er zullen vast en zeker Oscar-leden zijn die op haar stemmen omdat Elle niet werd genomineerd voor niet-Engelstalige film, maar of dat nu van haar een kanshebber maakt?

Natalie Portman als Jackie Kennedy. Beeld AP

Beste acteur

Moet winnen: Als we écht moeten kiezen: Viggo Mortensen (Captain Fantastic). Maar de spoeling is dit jaar precies nogal dun.

Zal winnen: Veruit de moeilijkste categorie om te voorspellen. Denzel Washington (Fences) heeft de Screen Actors Guild Award gewonnen – de voorbije twaalf (!) jaar kreeg de winnaar nadien ook de Oscar – maar verder niets. In tegenstelling tot zijn voornaamste concurrent Casey Affleck (Manchester by the Sea), heeft Washington bovendien al twee Oscars op zijn schouw staan, en Hollywood verdeelt zijn prijzen graag netjes. Maar over Affleck werden de afgelopen maanden – niet toevallig; de Oscars zijn een dirty business – verhalen gelekt over seksuele intimidatie, terwijl Denzel Washington nog nooit een papiertje op de grond heeft gesmeten. Toch gokken we op Affleck, want het is niet alsof hij het niet keihard verdient (en de Screen Actors Guild zat er dertien jaar geleden ook naast).

Kans dat we ernaast zitten: 79,39 procent. Er bestaat in feite geen betere indicator dan die Screen Actors Guild Award, en we zullen ook niet ontkennen dat we ons laten leiden door het feit dat we Fences een onmetelijk saaie en overroepen toneelverfilming vinden. Voor een Oscar-pronostiek moet je van je cinefiele hart in principe een steen maken.

Beste vrouwelijke bijrol

Moet winnen: Michelle Williams zou na vier nominaties weleens een Oscar mogen krijgen, maar haar rol in Manchester by the Sea is bijzonder klein, en ze is bovendien niet half zo memorabel als Naomie Harris in Moonlight.

Zal winnen: Als je dan toch belachelijk moet staan overacteren, dan doe je dat beter à la Viola Davis in Fences – wetende dat Oscar-leden daar een zwak voor hebben. Bijkomend voordeel: met Davis worden de Oscars meteen weer #ABitBlack. Davis, dus.

Kans dat we ernaast zitten: 3,79 procent.

Beste mannelijke bijrol

Moet winnen: Michael Shannon (Nocturnal Animals). Omdat in een perfecte wereld alleen Daniel Day-Lewis of Jack Nicholson van Michael Shannon kan winnen, en omdat Nocturnal Animals in Hollywood blijkbaar gruwelijk wordt onderschat. Het suspensvolle relatiedrama van Tom Ford kreeg welgeteld één nominatie.

Zal winnen: We vinden Moonlight een ongelooflijk straffe film en Mahershala Ali een ongelooflijk straffe acteur, maar laten we eerlijk zijn: Ali wint om honderd-en-één andere redenen dan zijn erg kleine en nu ook weer niet zo buitengewone rol in Moonlight. Kort samengevat: #ABitBlack.

Kans dat we ernaast zitten: 6,71 procent. Ja, Dev Patel (Lion) won de BAFTA, maar louter omdat hij Brits is. En Jeff Bridges (Hell or High Water) heeft al een Oscar.

Beste adaptatie

Moet winnen: Net als Fences is Moonlight gebaseerd op een toneelstuk. Het verschil: in Moonlight is dat er geen seconde aan te zien.

Zal winnen: Oscar-leden houden meer van roman- dan van toneelverfilmingen. Driving Miss Daisy was de laatste toneeladaptatie die in deze categorie won, en dat was in 1990. Maar Moonlight is een erg geliefde krachttoer die voorts bijna geen enkele nominatie zal kunnen verzilveren. Een veilige gok.

Kans dat we ernaast zitten: 7,38 procent.

Beste origineel scenario

Moet winnen: Wij hielden enorm van The Lobster, maar het idee was sterker dan de uitwerking. In Manchester by the Sea was het precies omgekeerd, dus doe maar die.

Zal winnen: De regel is dat de prent die met de Oscar voor beste film aan de haal gaat ook een van de twee scenarioprijzen binnenrijft, wat zou betekenen dat La La Land deze categorie wint, in plaats van favoriet Manchester by the Sea. Nu is het een feit dat regels er zijn om gebroken te worden: Midnight in Paris van Woody Allen haalde het in 2012 van The Artist van Michel Hazanavicius, en het scenario van Manchester in Paris is ontegensprekelijk sterker dan dat van La La Land. Maar we gaan toch af op ons buikgevoel: La La Land.

Kans dat we ernaast zitten: 86,42 procent.

Beste animatiefilm

Moet winnen: We kunnen écht niet kiezen tussen Kubo and the Two Strings, The Red Turtle en Ma vie de Courgette. Sorry.

Zal winnen: Zootopia. Omdat het zijn simpele moraal nog breder uitsmeert dan BP de meeste van zijn olievlekken. Daarom, en alleen daarom.

Kans dat we ernaast zitten: 17,39 procent.

Zootopia. Beeld Disney

Beste niet-Engelstalige film

Moet winnen: Toni Erdmann van de Duitse Maren Ade zou leuk zijn, maar The Salesman van de Iraniër Asghar Farhadi verdient het evenzeer.

Zal winnen: Het gaat allicht tussen Toni Erdmann en The Salesman. De eerste lag lange tijd tijd aan kop – niet in het minst omdat Farhadi al een Oscar kreeg voor A Separation – maar het inreisverbod van Trump en het verzet daartegen van de Iraniër, die liet optekenen dat hij in geen geval nog naar de VS reist, hebben van Farhadi een martelaar gemaakt (en natuurlijk ook nog altijd de maker van een ijzersterke film). Het wordt dus The Salesman.

Kans dat we ernaast zitten: 31,76 procent. De Europese Oscar-leden, die van Trump geen last hebben, zullen allicht allemaal op Toni Erdmann gestemd hebben.

Beste documentaire

Moet winnen: Met een lengte van net geen acht uur is O.J. Made in America tegelijkertijd een krachttoer alsook een – laten we een kat een kat noemen – miniserie. Maar goed, hij is in de VS ook in de zalen gebracht, er waren mensen zot genoeg om hem daar volledig uit te kijken en het is ook echt wel een onwaarschijnlijk straffe docu over O.J. Simpson én racisme.

Zal winnen: Geen haar op ons hoofd gelooft dat al die Oscar-kiezers O.J. Made in America hebben uitgekeken, laat staan dat ze zich de moeite hebben getroost om alle vijf genomineerden te bekijken, die – op Life, Animated na – trouwens echt sterk zijn. Dus ofwel stemmen ze in deze categorie niet, ofwel laten ze zich leiden door de word of mouth in Hollywood, ofwel zijn ze verbeten documentairejunkies. De optelsom daarvan zou O.J. Made in America moeten zijn.

Kans dat we ernaast zitten: 42,54 procent.

Beste cinematografie

Moet winnen: Hoezeer we Martin Scorsese ook op handen dragen, zelfs diens Silence moet de duimen leggen voor de grandioze cinematografie van La La Land.

Zal winnen: Het moet heel erg verkeren, mocht iemand anders het halen dan de Zweed Linus Sandgren voor La La Land. Niet het minst omdat driekwart van de kiezers in de stad woont, die hij er nog magischer heeft doen uitzien dan ze al is.

Kans dat we ernaast zitten: 3,92 procent.

Beste montage

Moet winnen: La La Land. We weten het: aan verschillende scènes komt totaal geen montage te pas. Maar het genie van monteur Tom Cross ligt in het feit dat ook de rest van de film aanvoelt alsof hij in één vloeiende beweging is ingeblikt. Terzijde: Cross kreeg ook al een Oscar voor Whiplash, de vorige film van La La Land-regisseur Damien Chazelle.

Zal winnen: La La Land. Om de reden hierboven, en omdat de andere genomineerden op vlak van montage nu ook weer niet de grootste indruk hebben nagelaten. Behalve Hacksaw Ridge misschien, maar dat was ook vrijwel de enige indruk die die film heeft nagelaten.

Kans dat we ernaast zitten: 27,89 procent.

Beste productiedesign

Moet winnen: Alleen al voor de decors in die verbluffende eindmontage: La La Land.

Zal winnen: We gaan ervan uit dat de Oscar-leden onze redenering volgen.

Kans dat we ernaast zitten: 22,16 procent.

Beste muziek

Moet winnen: Duh.

Zal winnen: Duh.

Kans dat we ernaast zitten: 0,01 procent.

Beste song

Moet winnen: Geen song die dit jaar meer in ons hoofd is blijven steken dan 'City of Stars' uit La La Land. Toegegeven, dat komt omdat we de film intussen drie keer hebben gezien en de soundtrack al een paar maanden op repeat hebben staan.

Zal winnen: 'City of Stars' kan in feite enkel geklopt worden door dat andere nummer uit La La Land: 'Audition (The Fools Who Dream)'. Maar de consensus is 'City of Stars', ook al zijn Emma Stone en Ryan Gosling blijkbaar niet van plan om het tijdens de Oscar-ceremonie zelf te zingen. Ja, dat wordt weer een ellendig saaie show.

Kans dat we ernaast zitten: 6,19 procent.

Beste geluidsmontage

Moet winnen: Arrival. Omdat die puike sciencefictionfilm ook een beeldje verdient, want wat weet een mens voorts in godsnaam over geluidsmontage?

Zal winnen: Hacksaw Ridge. Omdat de gemiddelde Oscar-kiezer evenveel van geluidsmontage kent als de gemiddelde mens, en hij in deze categorie nagenoeg altijd gaat voor de film die het meest lawaai maakt.

Kans dat we ernaast zitten: 38,77 procent. Vaak komt de Oscar voor geluidsmontage overeen met die voor geluidsmixage, dus La La Land is in theorie niet kansloos. Maar in het recente verleden kregen de musicals Chicago, Dreamgirls en Les Misérables wel een Oscar voor geluidsmixage, maar niet voor geluidsmontage.

Beste geluidsmixage

Moet winnen: La La Land, maar vraag ons echt niet waarom.

Zal winnen: La La Land, want musicals scoren in deze categorie altijd.

Kans dat we ernaast zitten: 0,83 procent.

Beste visuele effecten

Moet winnen: Wij vinden het nog altijd eigenaardig dat de animatiefilm Kubo and the Two Strings in deze categorie genomineerd is. Maar goed: stop-motionanimatie is ontegensprekelijk een van de vroegste voorlopers van CGI, en de mix van stop-motion met digitale animatie is in dit geval ook uniek.

Zal winnen: The Jungle Book, al kan een mens evenmin iets aanmerken op de visuele effecten in Rogue One en Doctor Strange. Dus in zekere zin is dit eerder gissen naar welke van de genomineerden Oscar-kiezers het leukst vonden.

Kans dat we ernaast zitten: 43,49 procent.

Een scène uit 'Jungle Book'. Beeld AP

Beste kostumering

Moet winnen: Eerlijk gezegd: het raakt onze koude kleren niet. Met mode heeft deze categorie in elk geval niets te maken. In de regel moet je gewoon gokken op de film met de meest copieuze en/of historische outfits.

Zal winnen: Lastig. Velen gaan ervan uit dat La La Land ook hier wint, gezien zijn onoverwinnelijke status. Maar zo copieus en/of historisch zijn de kleren in La La Land niet, dus gaan we voor – evenmin copieus, maar historischer kan haast niet – Jackie.

Kans dat we ernaast zitten: 53,52 procent.

Beste make-up & hairstyling

Moet winnen: Zo mogelijk een nog belachelijkere categorie dan Best Alternative bij de MIA's, dus verwacht hier geen zinnig antwoord.

Zal winnen: Bij een totaal gebrek aan interesse gaan kiezers in deze categorie meestal voor de film die ze het best vonden. Aangezien weinigen het Zweedse A Man Called Ove zullen gezien hebben – de film, noch de coiffures – en iedereen Suicide Squad probeert te vergeten, wordt het naar alle waarschijnlijkheid Star Trek Beyond.

Kans dat we ernaast zitten: 66,66 procent.

Beste kortfilm (live action)

Moet winnen: Elk jaar opnieuw vragen we ons af: waar halen ze die films!?

Zal winnen: Veruit de meest onvoorspelbare categorie. Er is zelden een favoriet en vaak wint zelfs gewoon de film waarvan je het het minst verwacht. Als je dan het jaar erop inzet op de film waarvan je het het minst verwacht, wint gegarandeerd de meest voor de hand liggend keuze. Een gokje: Sing, over een kinderkoor (en pesten), om enigszins in het thema van La La Land te blijven.

Kans dat we ernaast zitten: 80 procent.

Beste kortfilm (animatie)

Moet winnen: Geen van de genomineerden heeft ons echt omvergeblazen. Al konden we het wel smaken dat Pear Cider and Cigarettes zo hard zijn best deed om KNT te zijn.

Zal winnen: Piper. Omdat het alweer twee jaar geleden is dat Pixar in 'zijn' categorie won, en Piper (die in de bioscoop voor Finding Dory zat) niet alleen oneindig schattig, maar ook visueel verbluffend is.

Kans dat we ernaast zitten: 30,15 procent.

Beste kortfilm (documentaire)

Moet winnen: The White Helmets was oké.

Zal winnen: Oscarregel 1: always bet on the Holocaust movie. Joe's Violin gaat over een overlevende van de Holocaust die zijn viool wegschenkt en daarmee het leven verandert van een twaalfjarig zwart meisje uit de Bronx. Kan niet missen.

Kans dat we ernaast zitten: 39,88 procent.

Zelf de Oscars voorspellen? Op goldderby.com blazen de grootste Oscar-nerds verzamelen. Ben Van Alboom was vorig jaar 117de op 4.611 deelnemers. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden