Vrijdag 02/12/2022

Concertverslag

Agnes Obel op Werchter: uitblinken met pathos

null Beeld Bas Bogaerts
Beeld Bas Bogaerts

Met een Canadese, Britse én Belgische muzikante pakte Agnes Obel vandaag op Rock Werchter The Barn in.

Elmo Lê van

Het was half zes en Agnes Obel opende een blik weemoed. 'Riverside' was de buitengewone binnenkomer die The Barn liet verstommen. Het was de eerste, maar het zou niet de laatste keer zijn dat de porseleinen pianomuziek van de Deense zangeres hartenkamers zou herinrichten. 'Familiar', 'It's Happening' en 'The Curse' kwamen in hetzelfde, breekbare hout: een frêle piano, een tweeling cello's en percussie dansten een paringsdans waarvan de haren spontaan overeind sprongen.

Agnes Obel liet zich - met een Canadese, Britse en Belgische muzikante; de zus van Melanie De Biasio - omringen door een intercontinentaal gezelschap en was spaarzaam met woorden, maar ze liet haar songs duidelijke taal spreken. "Verdwaal", beval 'Run Cried the Crawling’. En ook ‘On Powdered Ground' sloeg traag, maar genadeloos toe. Nederlanders gingen er spontaan van zwijgen, mensen gingen zitten van ontroering, en ook wij hapten hopeloos naar adem.

null Beeld Bas Bogaerts
Beeld Bas Bogaerts

Agnes Obel ontroerde tien songs langs zoals alleen zij dat kan. Was ‘uitblinken met pathos’ een Olympische discipline, de Deense wondervrouw zou iedereen naar huis spelen.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234