Maandag 22/07/2019

JONG TALENT

Afstudeerproject met ambitie: "We gaan geschiedenis maken"

Louis Janssens (links) en Timo Sterckx (rechts) in 'The Greatest Show on Earth'. Beeld Daniil Lavrovski

Je afstudeerproject The Greatest Show on Earth noemen: het getuigt van ambitie. Louis Janssens en Timo Sterckx willen met een vier uur durende geschiedenis van Europa hun plaatsje afdwingen in het Vlaamse theaterpantheon. "Dit is voor mij geen hobby, dit is geen scoutstoneel."

"Wees realistisch, vraag het onmogelijke."

Tijdens een van de laatste repetities van zijn afstudeerproject citeert Louis Janssens (22) een slogan van de studentenprotesten van mei 68, die worden aangehaald in het boek Europeana, een zeer korte geschiedenis van de 20ste eeuw, van de Tsjechische auteur Patrik Ourednik. We bevinden ons op de kale scène van de Antwerpse Zuidpool, waar Janssens samen met zijn leeftijdgenoot Timo Sterckx de laatste hand legt aan The Greatest Show on Earth, het afstudeerproject waarmee beide theatermakers weldra afscheid nemen van het KASK.

De slogan in kwestie vat ook hun visie samen: terwijl de gemiddelde afstudeervoorstelling het veeleer bescheiden houdt, kiezen Sterckx en Janssens voor een vier uur durend stuk waarin de hele 20ste-eeuwse geschiedenis wordt geciteerd. Onmogelijk, maar ook realistisch.

"Vier uur. 't Is lang, ja", beseft Janssens. "Maar we willen afstuderen met de nodige grandeur. (lacht) Dat trok ons ook aan aan die tekst." Sterckx neemt het grootste deel van Ouredniks tekst – goed voor 156 pagina's – voor zijn rekening. "We hebben maar vijf jaar van die twintigste eeuw meegemaakt, maar het is geweldig om die hele eeuw op je harde schijf te hebben staan. We willen afstuderen met het meest ambitieuze project dat we tot nu toe hebben gedaan. En we hebben wel al wat dingen gedaan."

Ondanks hun jonge leeftijd zijn de twee niet aan hun proefstuk toe. Sterckx stond met zijn eigen voorstelling Faust, een mechanische komedie op Theater aan Zee en speelde mee in onder andere Piet Arfeuilles Europa in de herfst en #BOS, een productie van Compagnie DeSnor. DeSnor is dan weer het gezelschap dat Janssens samen met Ferre Marnef oprichtte: hun voorstellingen #BOS en Ideale plaats gingen eerder ook al in Zuidpool in première. Janssens maakt al van zijn zestiende indruk. In 2012 organiseerde hij in De Studio een eigen theaterfestival, waarop hij via 150 handgeschreven brieven de hele theatersector uitnodigde. Datzelfde jaar mocht hij bij de aftrap van het Theaterfestival de State of the Youth voorlezen.

Enige wat ik kan

"Ik heb dit mijn hele leven al gedaan", legt Janssens uit. "Mijn vader werkte in de Opera en in Toneelhuis, dus ik zat als tienjarige al naar voorstellingen van Guy Cassiers te kijken. Maar dat is ook mijn zwakte: dit is het enige dat ik kan. Als dit ooit wegvalt, heb ik geen idee wat ik ga doen." Theater is voor de twee dan ook een serieuze zaak. "Dit is voor mij geen hobby, dit is geen scoutstoneel. Het is heftig om te zeggen, maar het is zo."

Louis Janssens (links) en Timo Sterckx (rechts). Beeld Daniil Lavrovski

Toch is er een zekere speelsheid aanwezig tijdens de repetities. Terwijl Sterckx de tekst van Ourednik declameert, en daarbij naadloos overgaat van de Eerste Wereldoorlog naar de Joegoslavische burgeroorlog, wordt hij uit- en weer aangekleed door Janssens. Nog niet alles loopt even vlot – "Wat moet ik nu weer met die schoenen doen?" – maar het wederzijdse vertrouwen tussen de twee twintigers is voelbaar.

Gelukkig maar. Want wie met weinig middelen vier uur theater wil maken, stoot al snel op "een productionele ramp", dixit Sterckx. "Maar we hebben ook wel geluk gehad", vult Janssens aan. "Door DeSnor hebben we al een beetje netwerk, krijgen we steun van bepaalde huizen. In die zin kunnen we iets uitgebreider te werk gaan dan bij een normaal afstudeerproject."

De deur open beuken

Zowel voor Janssens als voor Sterckx is dit dan ook meer dan een afstudeerproject. The Greatest Show on Earth wordt de voorstelling waarmee ze de deur naar de toekomst open beuken. "Ik heb al zo veel angsten gehad dit jaar, en al die angsten gaan over: hoe ga ik dat doen? Ga ik werkloos zijn? Hoe ga ik leven?", zegt Janssens. "Er studeren elk jaar steeds meer theatermakers af, en je voelt bij iedereen die angst. Die angst om er niet te geraken, om niet opgepikt te worden, om er niet bij te horen. Dat is ook het gevolg van een systeem. Als jonge makers moeten we dat systeem ook durven bevragen. Uitzoeken hoe we dat anders gaan doen."

Vandaar ook nog eerst even terugblikken op de recente geschiedenis, legt Sterckx uit. "Door die geschiedenis nog eens uit te spreken, stellen we de vraag: vanwaar komen we nu ook alweer? Om dan verder te gaan. Want nu is het aan ons, aan de jonge mensen. Nu moeten we ervoor gaan. Nu gaan we geschiedenis maken. Weg met de dino's."

Op 19 en 20 april in Zuidpool, Antwerpen. Op 23 en 24 mei in Campo, Gent.

Timo Sterckx (l.) en Louis Janssens met 'The Greatest Show on Earth'. Beeld Daniil Lavrovski
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden