Woensdag 29/01/2020

Filmrecensie Adoration

‘Adoration’: lekker zonder boomers tussen de dennenbomen ★★★☆☆

Still uit ‘Adoration’. Beeld Kris Dewitte

Horrorregisseur Fabrice Du Welz (Calvaire) keert nog een laatste keer terug naar de Ardense bossen met Adoration: een sfeervolle en verontrustende tienerlovestory met een behoorlijke vijs los. Moonrise Kingdom, maar dan met een hogere bodycount.

Verliefde tieners op de vlucht, het is een populair gegeven bij film- en tv-makers. Van Badlands over Moonrise Kingdom tot de Netflix-serie The End of the F***ing World: allemaal gingen ze ermee aan de slag. De Belgische regisseur Fabrice Du Welz vindt het warm water dus niet opnieuw uit met Adoration, maar lengt het wel aan met zijn eigen, herkenbare aroma’s.

De tortelduifjes in kwestie zijn de 14-jarige Paul (Thomas Gioria) en Gloria (Fantine Harduin). Twee totaal verschillende karakters – een onschuldige, lieve knul en een getroebleerd, vroegrijp meisje –, die toch veel gemeen hebben: Paul leeft onder het juk van zijn verstikkende moeder, Gloria zit tegen haar wil opgesloten in een psychiatrische instelling. Zij is schizofreen, hij wordt voor het eerst verliefd – ook een vorm van ontoerekeningsvatbaarheid.

Bloedmooi

Wanneer Paul de kans ziet om Gloria te helpen ontsnappen, trekken de twee er helemaal alleen op uit in de zonovergoten bossen – de bloedmooie, zomerse 16 mm-fotografie contrasteert met de duisternis van Du Welz’ vorige ‘Ardennen-films’ Calvaire en Alleluia. Terwijl het jonge duo lekker zonder boomers tussen de dennenbomen rent, voelt Paul zich aanvankelijk als een prins op het witte paard voor zijn liefje. Maar hoe meer Gloria haar ware aard laat zien, hoe meer hij beseft dat het omgekeerd is: hij zit achterop háár pikzwarte merrie, en niemand heeft de teugels in handen.

Inhoudelijk vielen we niet meteen in zwijm voor Adoration. Du Welz lijkt iets te willen vertellen over toewijding en absolute liefde, maar dat thema slaat pas aan wanneer, voorbij de helft, Benoît Poelvoorde zijn intrede doet als verslagen weduwnaar. De film weet wel te overtuigen als een audiovisuele verbeelding van hoe overweldigend en oncontroleerbaar een eerste verliefdheid kan voelen.

Hulde aan de piepjonge, maar rotgetalenteerde cast: Thomas Gioria (ook al steengoed in Jusqu’à la garde) slaagt er zelfs in hallucinante omstandigheden in om de film iets gegronds te geven, en Fantine Harduin (bekend van Hanekes Happy End) voelt ronduit gevaarlijk. En dat op haar dertiende.

Adoration speelt vanaf 15/1 in de bioscoop. Lees zaterdag ons interview met Benoît Poelvoorde in Zeno.